BMW (India) lanceert G 310 RR!
Voor de eerste geruchten rond de G 310 RR moeten we al terugreizen in de tijd richting september 2018. Toen al verschenen teasers over een sportmotor met kleine cilinderinhoud, zonder gevolg. Maar recent werd het opnieuw rumoeriger rond de kleinste RR. Eerste teasede BMW Motorrad India met verschillende berichten op sociale media, en is het ook écht zover: de 2023 BMW G 310 RR wordt gelanceerd op de Indiase markt.

TVS-genen
Hoewel z’n naam zou doen vermoeden dat hij naar het evenbeeld van z’n grote broer S 1000 RR geboetseerd is, ligt de inspiratie elders. BMW Motorrad heeft immers sinds jaar en dag een samenwerking met TVS. En daar vond het ook de mosterd: de TVS Apache RR 310 staat model voor de nieuwkomer. Afgezien van de BMW-logo’s en -graphics lijkt het kuipwerk 1-op-1 overgenomen.

Gelukkig kan je de Apache bezwaarlijk een lelijkerd noemen. Zowel het zadel, de algemene lijn als de dubbele ledkoplamp komt overgewaaid. Enkel de ofwel M-styling of de volledig zwarte livrei zijn typisch voor de Beierse variant. Opvallend is het vijfduims TFT-schermpje, dat verticaal staat opgesteld achter het windscherm. Het display zet de deur alvast open voor connectiviteit via bluetooth, en je kan er ook de vier rijmodi (Track, Sport, Urban en Rain) op terugvinden.




De ‘310’ in de naam had het al weggegeven: ook op deze platformgenoot van de G 310 R en G 310 GS kiest BMW voor het van TVS geleende 313cc monootje. Die vloeistofgekoelde unit is goed voor 33,5 pk bij 9.700 tpm en presteert 27,3 Nm bij 7.700 toeren. Ook de wielen en banden deelt hij met de G 310 R. Rijklaar weegt de nieuwkomer 174 kg.
Prijs
Prijsgewijs is de G 310 RR in India een tikkeltje duurder dan de naakte versie. Daar bedraagt het prijsverschil exact 5 procent. Wat middels wat omrekenwerk (en met een vanafprijs van 5.590 euro voor de G 310 R) bij ons zou betekenen dat de G 310 RR een vanafprijs in de buurt van de 5.900 euro zou kunnen hebben. Als hij ook naar Europa komt, dan toch…