BMW M 1000 R: 45 pk meer dan de S 1000 R!

BMW verraste vannacht niet enkel met een nieuwe M 1000 RR, het breidt z’n gamma M-modellen in één klap uit met een verbluffend sterke M 1000 R. Waar de huidige S 1000 R cijfermatig toch het onderspit delft in een steeds sterker wordend streetfighter-segment, moet de M een stevige klauw naast (of voorbij?) de concurrentie gaan plaatsen. Belangrijk daarbij is de pk-sprong die BMW daarbij maakt…

45 pk meer

Met een vermogen van 210 pk doorbreekt de BMW M 1000 R nu namelijk ook de magische 200pk-grens waar vele andere toppers in het segment zich al aan hadden gewaagd. Dat is een sprong van maar liefst 45 pk ten opzichte van de huidige S 1000 R. Die cijfers tikt BMW aan door de vier-in-lijn van de eveneens gloednieuwe M 1000 RR in het frame van de R te mikken, waardoor die laatste maar liefst 2.600 tpm meer haalt dan de S 1000 R. Daarvoor werden de inlaattrajecten aangepast, én krijgt de nieuwe ook de variabele ShiftCam-inlaattiming. De nieuwe winglets moeten bij al dat geweld en op hoge snelheden het voorwiel aan de grond houden.

Dankzij het ShiftCam-systeem blijft er ook een pak koppel overeind bij lage toeren, waardoor de M 1000 R nu een maximaal koppel presteert van 112,5 Nm. Dat is exact evenveel als de M 1000 RR en S 1000 RR. De nieuwe titanium uitlaatlijn helpt dan weer om het gewicht binnen de perken te houden: dat klokt af op 199 kg rijklaar.

Elektronica

De 2023 BMW M 1000 R is uitgerust met de gebruikelijke elektronica, waaronder een up/down quickshifter, vijf rijmodi (waaronder drie Race Pro-modi), tractiecontrole, wheeliecontrole, launch control, hillstart en een pitlane snelheidsbegrenzer.

Zoals te verwachten in dit segment is de vering semi-actief en gekoppeld aan de rijmodi. Achterwielslip is ook toegevoegd aan het ABS-pakket, iets wat steeds meer opduikt in het superbike/streetfighter-segment. Gesmede aluminium wielen zijn standaard, hoewel je gemakkelijk kunt upgraden naar de koolstofvezel-onderdelen die standaard op de M 1000 RR superbike zitten.

Prijs en beschikbaarheid

De nieuwe M 1000 R moet vanaf januari 2023 beschikbaar zijn bij de dealers en moet minimaal 23.050 euro kosten. Bijna 7.000 euro meer dan de S 1000 R, dus.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.