BMW M 1000 R: 45 pk meer dan de S 1000 R!
BMW verraste vannacht niet enkel met een nieuwe M 1000 RR, het breidt z’n gamma M-modellen in één klap uit met een verbluffend sterke M 1000 R. Waar de huidige S 1000 R cijfermatig toch het onderspit delft in een steeds sterker wordend streetfighter-segment, moet de M een stevige klauw naast (of voorbij?) de concurrentie gaan plaatsen. Belangrijk daarbij is de pk-sprong die BMW daarbij maakt…
45 pk meer
Met een vermogen van 210 pk doorbreekt de BMW M 1000 R nu namelijk ook de magische 200pk-grens waar vele andere toppers in het segment zich al aan hadden gewaagd. Dat is een sprong van maar liefst 45 pk ten opzichte van de huidige S 1000 R. Die cijfers tikt BMW aan door de vier-in-lijn van de eveneens gloednieuwe M 1000 RR in het frame van de R te mikken, waardoor die laatste maar liefst 2.600 tpm meer haalt dan de S 1000 R. Daarvoor werden de inlaattrajecten aangepast, én krijgt de nieuwe ook de variabele ShiftCam-inlaattiming. De nieuwe winglets moeten bij al dat geweld en op hoge snelheden het voorwiel aan de grond houden.
Dankzij het ShiftCam-systeem blijft er ook een pak koppel overeind bij lage toeren, waardoor de M 1000 R nu een maximaal koppel presteert van 112,5 Nm. Dat is exact evenveel als de M 1000 RR en S 1000 RR. De nieuwe titanium uitlaatlijn helpt dan weer om het gewicht binnen de perken te houden: dat klokt af op 199 kg rijklaar.
Elektronica
De 2023 BMW M 1000 R is uitgerust met de gebruikelijke elektronica, waaronder een up/down quickshifter, vijf rijmodi (waaronder drie Race Pro-modi), tractiecontrole, wheeliecontrole, launch control, hillstart en een pitlane snelheidsbegrenzer.
Zoals te verwachten in dit segment is de vering semi-actief en gekoppeld aan de rijmodi. Achterwielslip is ook toegevoegd aan het ABS-pakket, iets wat steeds meer opduikt in het superbike/streetfighter-segment. Gesmede aluminium wielen zijn standaard, hoewel je gemakkelijk kunt upgraden naar de koolstofvezel-onderdelen die standaard op de M 1000 RR superbike zitten.
Prijs en beschikbaarheid
De nieuwe M 1000 R moet vanaf januari 2023 beschikbaar zijn bij de dealers en moet minimaal 23.050 euro kosten. Bijna 7.000 euro meer dan de S 1000 R, dus.