BMW Motorrad presenteert de R 18 Iron Annie
Het was een vliegtuig dat een klant van BMW partner VTR Motorrad AG & VTR Customs in Schmerikon (Zwitserland) inspireerde tot een zeer speciale aangepaste versie van de BMW R 18: de R 18 IRON ANNIE. Jaren eerder had de architect bij VTR Customs al een individuele R nineT geheel volgens zijn ideeën laten bouwen en ook deze keer zouden elementen uit de vliegtuigbouw worden gebruikt.
Overal inspiratie van vliegtuigen
Bijvoorbeeld de in de tank geïntegreerde wijzerplaat van de snelheidsmeter, die moet doen denken aan oude cockpitinstrumenten, of toegangspanelen met snelsluitingen, zoals die op veel vliegtuigen te vinden zijn. En natuurlijk was het noodzakelijk om de karakteristieke gegolfde aluminium beplanking van de Ju 52 te lenen. Tegelijkertijd moest het zadel doen denken aan een vliegtuigstoel en natuurlijk mocht alleen het IRON ANNIE-kleurenschema in grijs en zwart worden gebruikt voor het lakwerk.
18 en 21 inch wielen
Een BMW R 18 First Edition diende als uitgangspunt voor het aanpassingsproject. Eerst werd de motor verwijderd en zwart gespoten. Alle chromen onderdelen werden zwart gespoten en ook de vorkpoten kregen een zwarte coating in de vorm van een DLC (Diamond Like Carbon) coating. De kuipbekleding werd zo smal en plat mogelijk teruggetrokken om de gestroomlijnde vorm te benadrukken. De 7 cm kortere voorvork en een in hoogte verstelbare Wilbers-schokdemper benadrukken de gehurkte houding van de motorfiets. Om de motorfiets kleiner te doen lijken, zijn er 18 en 21 inch wielen gebruikt.
Uniek model blijft uniek
De BMW R 18 IRON ANNIE is goedgekeurd voor de openbare weg en zal in zijn nieuwe thuis aan het meer van Genève zeker de aandacht trekken. Het zal echter een uniek model blijven, zoals beloofd aan de klant.