BMW R 18 aangepakt door Italiaanse customisers
De Verona Motor Bike Expo biedt veel plaats aan custom bikes. De motorgekke Italianen zijn er helemaal wild van, dus BMW Italië greep de gelegenheid om te tonen wat er allemaal mogelijk is met de R 18. De twee gemaakte motorfietsen heten de R 18 M en R 18 Aurora, en zijn respectievelijk gebouwd door de Italiaanse customisers American Dreams en Garage 221.
R 18 M
Met de letter M onderscheidt BMW van oudsher z’n vierwielige sportmodellen, maar sinds kort is de legendarische letter ook voorbehouden aan de supersportieve M 1000 RR. Het R 18 M-project werd opgevat als een leuke, krachtige en levendige cruiser met een groot hart en een oneindig koppel. De schetsen werden ontworpen door Oberdan Bezzi, die erin slaagde een powercruiser te creëren zonder de essentie van de motorfiets te veranderen.
Extra nadruk op blootliggende cardanas
American Dreams zorgde voor de assemblage en coördineerde de werkzaamheden, terwijl Elaboratorio, gespecialiseerd op het gebied van prototyping en modelbouw, de glasvezel kont en de kuip van de motorfiets maakte. Carbon Italy zorgde voor de kleppendeksels en inlaatkanalen, plus andere koolstofvezel details. De korte uitlaat, ontworpen om de lijn compacter te maken en grotere hellingshoeken mogelijk te maken, is van ER Exhaust Revolution. De korte uitlaat geeft ook extra nadruk aan de blootliggende cardanas. L.R. Leather bekleedde het zadel en Dox Art Factory deed het spuitwerk. Tot slot leverde Rizoma accessoires als spiegels, handgrepen en richtingaanwijzers.
R 18 Aurora
Bij het aanpassen van de R 18 door Garage 221, haalde Pier Francesco Marchio inspiratie uit de cruisers van de jaren 70. Kenmerkende elementen van de R 18 Aurora zijn de nihilistische spatborden die bijna aan het wiel kleven en de batwingkuip die het centrale gedeelte van de motorfiets accentueert. De onderdelen die voor de bouw van de R 18 Aurora zijn gebruikt, komen allemaal van andere BMW-modellen.
Geïnspireerd op grille van BMW-auto’s uit jaren 60
Het zadel is geleend van een 2005 1200 C, de batwingmounts zijn gemaakt van de steunen van een 1982 R 100 en een deel van het achterframe is van een 1991 K 75. Voor het spuitwerk werd de kleurcode van een RT 100 uit 1983 als referentie genomen. De uitlaten zijn gebouwd in samenwerking met LeoVince om het centrale deel van de R 18 een persoonlijkere en gespierdere lijn te geven en de grille van de oliekoeler van de R 18 Aurora is geïnspireerd op de grille van BMW-auto’s uit de jaren 60.