BMW R 18 aangepakt door Italiaanse customisers

De Verona Motor Bike Expo biedt veel plaats aan custom bikes. De motorgekke Italianen zijn er helemaal wild van, dus BMW Italië greep de gelegenheid om te tonen wat er allemaal mogelijk is met de R 18. De twee gemaakte motorfietsen heten de R 18 M en R 18 Aurora, en zijn respectievelijk gebouwd door de Italiaanse customisers American Dreams en Garage 221.

R 18 M

Met de letter M onderscheidt BMW van oudsher z’n vierwielige sportmodellen, maar sinds kort is de legendarische letter ook voorbehouden aan de supersportieve M 1000 RR. Het R 18 M-project werd opgevat als een leuke, krachtige en levendige cruiser met een groot hart en een oneindig koppel. De schetsen werden ontworpen door Oberdan Bezzi, die erin slaagde een powercruiser te creëren zonder de essentie van de motorfiets te veranderen.

Extra nadruk op blootliggende cardanas

American Dreams zorgde voor de assemblage en coördineerde de werkzaamheden, terwijl Elaboratorio, gespecialiseerd op het gebied van prototyping en modelbouw, de glasvezel kont en de kuip van de motorfiets maakte. Carbon Italy zorgde voor de kleppendeksels en inlaatkanalen, plus andere koolstofvezel details. De korte uitlaat, ontworpen om de lijn compacter te maken en grotere hellingshoeken mogelijk te maken, is van ER Exhaust Revolution. De korte uitlaat geeft ook extra nadruk aan de blootliggende cardanas. L.R. Leather bekleedde het zadel en Dox Art Factory deed het spuitwerk. Tot slot leverde Rizoma accessoires als spiegels, handgrepen en richtingaanwijzers.

R 18 Aurora

Bij het aanpassen van de R 18 door Garage 221, haalde Pier Francesco Marchio inspiratie uit de cruisers van de jaren 70. Kenmerkende elementen van de R 18 Aurora zijn de nihilistische spatborden die bijna aan het wiel kleven en de batwingkuip die het centrale gedeelte van de motorfiets accentueert. De onderdelen die voor de bouw van de R 18 Aurora zijn gebruikt, komen allemaal van andere BMW-modellen.

Geïnspireerd op grille van BMW-auto’s uit jaren 60

Het zadel is geleend van een 2005 1200 C, de batwingmounts zijn gemaakt van de steunen van een 1982 R 100 en een deel van het achterframe is van een 1991 K 75. Voor het spuitwerk werd de kleurcode van een RT 100 uit 1983 als referentie genomen. De uitlaten zijn gebouwd in samenwerking met LeoVince om het centrale deel van de R 18 een persoonlijkere en gespierdere lijn te geven en de grille van de oliekoeler van de R 18 Aurora is geïnspireerd op de grille van BMW-auto’s uit de jaren 60.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.