BMW R nineT Bullet door Ares Design
Dany Bahar is een in Turkije geboren Zwitserse zakenman en de oprichter van de luxe autoretailer ARES. Zijn betrokkenheid bij de auto- en motorsportindustrie begon bij Red Bull, waar hij leiding gaf aan de lancering van de Formule 1-teams Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso. Hij was Senior Vice President Commercial en Brand bij Ferrari, waarna hij CEO werd van Group Lotus.
Vertakking naar motoren
In 2014 richtte hij ARES op, een Italiaans bedrijf dat vooral bekend staat om zijn maatwerk met exotische auto’s. Het in Modena gevestigde bedrijf is recent vertakt in de creatie van op maat gemaakte BMW’s R nineT. Na de Scrambler en de Café Racer presenteren ze nu hun gloednieuwe project: Bullet. Er is een beperkte oplage van 25 motoren gepland.
Instelbare monoshock
De ARES Bullet is gemaakt om meer rijplezier te bieden, met een soepelere rijervaring die toch niet moet inboeten aan directheid. Aan de standaard ophanging werd niets gedaan, maar de ARES-ontwerpers hebben wel een volledig instelbare monoshock gemonteerd. De ARES Bullet BMW R nineT is geïnspireerd op de stijl van racers uit het verleden en heeft een typische kopkuip met een geïntegreerde ledkoplamp.
Spoiler
De opvallend gele kleurstelling verbindt de voorkuip met de tank en de zijbekleding, terwijl onder de motor een kleine spoiler rond de uitlaat wikkelt. Dit werkt als een hitteschild, maar voegt ook wat kleur en detail toe aan de onderkant van de BMW. De tank heeft zwarte leren kniebeschermers met gele stiksels, die doorlopen op het zadel.
Hoger zadel
De ARES Bullet is uitgerust met een op maat gemaakt 2-in-2 uitlaatsysteem, ontworpen om plaats te bieden aan de hitteschilden en afgewerkt in mat zwart. In de kont zit de ECU verscholen, waardoor het zadel 4 cm hoger is dan origineel. In combinatie met het lage stuur en de nieuw geplaatste voetsteunen zit de rijder een stuk sportiever op de Bullet.
Ander inlaatgeluid
De 1.170cc tweecilinder boxermotor blijft hetzelfde als de donormotor, behalve de luchtinlaatbox is verwijderd. In plaats daarvan zijn twee open conische sportfilters, die, samen met de opnieuw geprogrammeerde ECU, de ARES Bullet een ander inlaatgeluid geven. Alle nieuwe structuren (kuip, staart, tank) zijn ontworpen door ARES Centro Stile en zijn gemaakt van koolstofvezel. Alle leren onderdelen zijn handgemaakt door de eigen vakmensen van het bedrijf, terwijl de verfafdeling van ARES de (volledig aanpasbare) kleurstelling heeft aangebracht.