Böhmerland is na bijna een eeuw terug!
De meest bizarre motorfietsen ooit gemaakt? Die zouden wel eens bij Böhmerland van de band gedenderd kunnen zijn. Het voormalige Tsjechoslowaakse merk had immers een patent op waanzinnig lange motoren. Een eeuw later lijkt het merk in al z’n absurditeit te herleven.

Wielbasis van twee meter
Begin de jaren 20 van de vorige eeuw bouwde Böhmerland z’n motoren in Schönlinde, in het huidige Tsjechië. De machines in kwestie vielen niet enkel op door hun opmerkelijke geel-rode kleurstelling of aluminium wielen (ongezien destijds), maar ook omwille van hun lengte. Ruim drie meter in totaal en een wielbasis van 2 meter? Dat was normaal bij de Tsjechoslowaken. Ook de keuze tussen twee, drie of vier zadels deed wereldwijd monden openvallen. De motoren waren destijds luchtgekoelde ééncilinders, die uit hun 600cc ongeveer 16 pk en een topsnelheid van 100 km/u wisten te puren.








Böhmerland 21
Nu, ongeveer een eeuw later heeft Tsjechisch ondernemer Peter Knobloch besloten om het merk nieuw leven in te blazen. De machines zullen voorlopig in Turnov gebouwd worden, een Tsjechische stad op ongeveer 100 km ten noorden van de hoofdstad Praag. Designer Jan Hrbek mocht z’n inspiratie de vrije loop laten, met de Böhmerland 21 als resultaat.
De nieuwe telg van de familie is een stuk compacter dan z’n voorouders, maar pronkt wel met een pak designelementen die ook z’n voorgangers sierden. Kijk bijvoorbeeld naar het stalen buizenframe, de kleurstelling, de korte achterbrug, en uiteraard de 21″-wielen. Geen monocilinder in het frame, weliswaar, maar een 760cc viertakt paralleltwin met lucht/oliekoeling, die 90 pk en 80 Nm produceert en gevoed wordt door een gouwe ouwe carburator.
Beperkte oplage
Als je er eentje wilt, dan kan je het best snel wezen en over een goedgevulde beurs beschikken: elke Böhmerland 21 moet ruwweg 58.000 euro kosten en er worden er slechts 10 gebouwd… Meer info en reserveren kan op de website van het merk. Wel even je vertaalboek Tsjechisch erbij halen – of Google Translate er even bijsleuren, uiteraard.
