Breaking: geen Motorsalon op Het Autosalon 2023!
Na een afgelasting van het volledige Salon in 2022, kregen we zonet van meerdere importeurs te horen dat ook de editie van 2023 op losse schroeven staat: van 14 tot en met 23 januari 2023 zal dan wel een Autosalon 2023 plaatsvinden, maar wordt het Motorsalon definitief geschrapt.
Wij kregen meerdere motorimporteurs aan de lijn die het nieuws telefonisch van organisator Febiac meegedeeld kregen, en hingen vervolgens zelf aan de lijn met de Federatie van de Belgische Auto- en Rijwielindustrie – die het nieuws bevestigde. Het wordt een honderdste editie van het Salon in mineur dus, althans voor de tweewielers.

100 jaar Het Salon
Eerder kondigde de federatie nochtans aan dat het voor haar honderdste editie van het Autosalon van Brussel alles in het werk stelt om het jubileum in stijl te vieren. “De organisatoren van het 100ste Autosalon zijn er niet alleen trots op dat ze erin geslaagd zijn om de overgrote meerderheid van de spelers op de Belgische automarkt samen te brengen, met 18 van de 20 merken die de Top 20 van de markt vormen – en bijna 90% van het marktaandeel van de autosector in België vertegenwoordigen – maar zijn ook vereerd met de komst van de gerenommeerde wedstrijd The Car of the Year, naar Brussel.” Over de motoren werd toen al met met geen woord gerept.
Afgelasting
De afgelasting van Het Motorsalon hoeft eigenlijk geen verrassing te heten. Begin dit jaar werd ook de 2022-editie afgelast door een tekort aan interesse vanuit de motor- en automerken na de epidemie. Waarbij aanvankelijk eerst het Motorsalon werd geschrapt, en uiteindelijk het Autosalon volgde.
De beurs is voor veel motormerken nochtans een belangrijke start voor het seizoen, waarbij behoorlijke verkoopcijfers gerealiseerd worden én de merken hun nieuwigheden kunnen laten zien aan en voelen door het grote publiek. Daar tegenover staat een fors kostenplaatje voor de stand, maar ook de bemanning van de stand – doorgaans wordt daarvoor ook op dealers gerekend – is al jaren een doorn in het oog. Opgeteld is de meerwaarde helaas eerder beperkt voor merken. Een trend die ook merkbaar is bij grotere beurzen als Intermot en EICMA, waarbij merken steeds meer op zoek gaan naar manieren om hun ‘beursnieuws’ vroeger of via andere kanalen tot bij de consument te brengen.
Toch motoren aanwezig
Al zullen naar verwachting niet alle merken thuis blijven: er zijn immers enkele producenten die niet enkel motoren, maar ook wagens bouwen. Zij zouden een gedeelte van hun stand kunnen vrijwaren voor hun tweewielers. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan BMW en Honda. Het lijkt ons alvast een logische zet, maar of je eenzelfde motorminnend publiek naar Brussel lokt met een dergelijke verspreiding van de motoren over de hallen – en een afwezigheid van de meeste merken, lijkt twijfelachtig.