Brixton 1200 is bijna klaar
Er wordt al een tijdje gesproken over de Brixton 1200, een motorfiets die het ontwerp van de Britse tweecilindermotoren uit de jaren 60 nabootst, naar het voorbeeld van de Triumph Bonneville. Het model werd al getoond als een conceptmotor in 2019 en nu tonen de nieuwste patenttekeningen ons hoe de machine eruit zal zien. Je moet enkel de plaatjes nog inkleuren.
1.200cc-paralleltwin
De eerste aanwijzing betreft de cilinderinhoud van de paralleltwin, die de fabrikant nog nooit definitief heeft onthuld: ‘1200cc’ staat op de zijpanelen die het injectiesysteem afdekken. De retrostyling verbergt moderne technologie, want ondanks de vinnen zijn de cilinders vloeistofgekoeld en bevindt de radiator zich achter het voorwiel.
Gezichtsbedrog
Het uitlaatsysteem lijkt te bestaan uit twee pijpen die rechtstreeks van de kop naar de demper gaan, maar komt in werkelijkheid uit in een verzamelbak met katalysator die onder de motor verborgen zit. Het chassis heeft alle kenmerken van de Britse motorfietsen uit de jaren 60: een gesloten dubbel wiegframe, stereodemping achteraan, traditionele voorvork, ronde koplamp en spaakwielen. De ‘enige’ concessie aan de huidige tijd zijn de drie remschijven met een grote diameter.
Dan toch niet Brits
Brixton heeft een Brits klinkende naam, maar maakt deel uit van de Oostenrijkse KSR Group. Naast Brixton vermarkten zij ook merken als Lambretta en Malaguti. Hoewel de indruk ontstaat van een motorfiets die met aandacht voor detail is gebouwd, zal de prijs ongetwijfeld een van zijn sterke punten zijn. We krijgen de kans om het zelf te controleren, want we kunnen de Brixton 1200 verwachten op de eerste motorshows in de herfst.