Chinese – eh – ode aan Ducati’s Panigale en Streetfighter
Een ode brengen aan of een schaamteloze kloon creëren van – schrappen wat niet past – daar zijn ze aan de andere kant van de Chinese Muur behoorlijk bedreven in. Met de verkoop van modellen die meer dan een gezonde portie leentjebuur hebben gespeeld bij Europese of Japanse motorfietsen, maar dan tegen bizar lage prijzen. Geen probleem in China, en ook vanuit Europa lijkt weinig reactie te komen. Dit keer is Ducati aan de beurt. Nadat Moxiao Motor het eerder al eens had geprobeerd met een ‘oudere’ Panigale, werd de lat hoger gelegd door het uiterlijk van de nieuwste Ducati Panigale V4 en Streetfighter V4 te kopiëren.
Moxiao MX650
De eerste is de MX650. De basis is het chassis van de vorige 500RR, compleet met een enkelzijdige swingarm en schokdemper (geen echte Öhlins, uiteraard) aan de zijkant gemonteerd met een progressieve overbrenging. Moxiao heeft afstand gedaan van het Loncin KE500-blok, een 471cc-tweecilinder op basis van de originele Honda CB500. Al blijft ook daar het kloonwerk op punt: de nieuwe 650 twin met dubbele bovenliggende nokkenassen en acht kleppen is immers afgekeken van Kawasaki’s 650-blok (met dezelfde boring en slag) die op diverse Chinese motorfietsen te zien is. Het vermogen van de Ducati-klonen stijgt dus naar 60 pk. Het gewicht daarentegen is 222 kg, zo’n twintig meer dan de echte Panigale.
Moxiao MX500
De MX500 heeft dan weer niks te maken met de voormalige motorcrossklasse, maar des te meer met Ducati’s Streetfighter. Deze Chinese kloon doet ’t evenwel met een pak minder geslaagde elementen. Zonder die bedenkelijk uitgevoerde plastic kuip zou de kopij een stuk gênanter zijn geweest, gokken wij. De MX500 moet het blijven in tegenstelling tot z’n grote (half/stief/…)broer doen met de 471cc-Loncin, goed voor 44 pk. Kortom de MX500 is een mini-Streetfightertje. Ware het niet dat deze Ducati-achtige Moxiao 198 kg weegt: meer dan de echte Streetfighter V4 en met slechts een vijfde van zijn vermogen. Goed dat die winglets erop zitten.