Chinese – eh – ode aan Ducati’s Panigale en Streetfighter

Een ode brengen aan of een schaamteloze kloon creëren van – schrappen wat niet past – daar zijn ze aan de andere kant van de Chinese Muur behoorlijk bedreven in. Met de verkoop van modellen die meer dan een gezonde portie leentjebuur hebben gespeeld bij Europese of Japanse motorfietsen, maar dan tegen bizar lage prijzen. Geen probleem in China, en ook vanuit Europa lijkt weinig reactie te komen. Dit keer is Ducati aan de beurt. Nadat Moxiao Motor het eerder al eens had geprobeerd met een ‘oudere’ Panigale, werd de lat hoger gelegd door het uiterlijk van de nieuwste Ducati Panigale V4 en Streetfighter V4 te kopiëren.

Moxiao MX650

De eerste is de MX650. De basis is het chassis van de vorige 500RR, compleet met een enkelzijdige swingarm en schokdemper (geen echte Öhlins, uiteraard) aan de zijkant gemonteerd met een progressieve overbrenging. Moxiao heeft afstand gedaan van het Loncin KE500-blok, een 471cc-tweecilinder op basis van de originele Honda CB500. Al blijft ook daar het kloonwerk op punt: de nieuwe 650 twin met dubbele bovenliggende nokkenassen en acht kleppen is immers afgekeken van Kawasaki’s 650-blok (met dezelfde boring en slag) die op diverse Chinese motorfietsen te zien is. Het vermogen van de Ducati-klonen stijgt dus naar 60 pk. Het gewicht daarentegen is 222 kg, zo’n twintig meer dan de echte Panigale.

Steen onder de voetsteun is optioneel.

Moxiao MX500

De MX500 heeft dan weer niks te maken met de voormalige motorcrossklasse, maar des te meer met Ducati’s Streetfighter. Deze Chinese kloon doet ’t evenwel met een pak minder geslaagde elementen. Zonder die bedenkelijk uitgevoerde plastic kuip zou de kopij een stuk gênanter zijn geweest, gokken wij. De MX500 moet het blijven in tegenstelling tot z’n grote (half/stief/…)broer doen met de 471cc-Loncin, goed voor 44 pk. Kortom de MX500 is een mini-Streetfightertje. Ware het niet dat deze Ducati-achtige Moxiao 198 kg weegt: meer dan de echte Streetfighter V4 en met slechts een vijfde van zijn vermogen. Goed dat die winglets erop zitten.

De Chöhlins monoshock is dan weer standaard.

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.