Circuitwapen, iemand? KTM lanceert z’n 2023 RC 8C 2023!
Toen de KTM RC 8C in 2021 werd onthuld, scoorde hij meteen bij de laagvliegers omwille van z’n circuitrijpe uitrusting. De Oostenrijkers plakten er een prijskaartje van 35.000 euro op, wat de enthousiaste kopers duidelijk niet tegenhield: de 100 stuks waren op amper vijf minuten uitverkocht. Gezien het succes van de vorige versie, trekt KTM het aantal voor 2023 op tot 200 stuks én zwelt het prijskaartje aan tot maar liefst 39.900 euro. Reserveren kan via deze webpagina. Verkoopt deze telg ook in enkele tellen uit? Er is alvast een wachtlijst…
Net als bij de eerste versie, zullen de eerste dertig kopers de sleutels van hun RC 8C 2023 toegestopt krijgen tijdens een speciaal evenement (26 april op het circuit van Valencia) met voormalige MotoGP-rijders. Die laatsten zullen daar overigens ook aan de slag gaan als instructeurs voor de gelukkige kopers. Een team van KTM- en WP-technici is dan aanwezig om de nieuwe aankoop helemaal af te stellen op noden en wensen. KTM zorgt daarenboven voor het vervoer, het verblijf én een natje en droogje. ’t Pakket wordt warempel steeds aantrekkelijker.
2023-versie
Anno 2023 boogt de RC 8C nog steeds op de uit de Duke 890R afkomstige LC8c-motor, zij het een gefinetunede versie voor het circuit – denk aan titanium kleppen en drijfstangen, zuigers met dubbele zuigerveren voor hogere compressie… Onder invloed van alle ingrepen groeit het vermogen met 7 pk tot 135 pk bij 11.000 tpm. Het koppel bedraagt 98 Nm bij 8.250 tpm.
Daarenboven krijgt de RC 8C ook een raceklaar elektronicapakket aangemeten, is letterlijk elke gram babyvet weggeschraapt en is KTM voluit voor raceonderdelen gegaan. Onder impuls van de weegschaal, werd het drooggewicht teruggeschroefd tot amper 142. Zo oogt de titanium Akra-lijn niet enkel ranker, maar is ze ook een pak lichter.
Exclusief voor het circuit
Voor de 2023 RC 8C is KTM een samenwerking aangegaan met specialist Krämer Motorcycles, die de machine exclusief voor circuitgebruik heeft opgebouwd. De aanpassingen omvatten onder meer het balhoofd, de offset van de CNC gefreesde billet-kroonplaat, de gasrespons en de modulatie van de Brembo Stylema-remklauwen met RCS19 Corsa Corta-pomp. Daarenboven is de finetuning van de WP Pro Components-ophanging volledig nieuw, met een zachtere instelling dan de vorige.
Het dashboard is dan weer vernieuwd en uitgebreid met GPS-data, het schakelschema van de versnellingsbak is een omgekeerd type met race Quichshifter+. De kleurstelling is ditmaal zwart in plaats van oranje, terwijl de aerodynamische winglets zijn afgeleid van de MotoGP-KTM-teams.