Daar is de Royal Enfield Himalayan 650*!
* Wel, als het van motordealer Cooperb Motorcycles (Wellingborough, VK) afhangt dan toch. Zij hebben een Interceptor 650 gebruikt als donor voor het blok, en het ‘geraamte’ van een Royal Enfield Himalayan. Dat is in alle eerlijkheid waar we al een hele tijd naar uitkijken, en waar door Royal Enfield al minstens even lang naar gehint wordt. Maar onlangs bleek dat de nieuwe Himalayan een 450cc ééncilinder wordt – een iets opgeboorde versie van de huidige dus, en niet de verhoopte twin.
RE-dealer Cooperb bouwde dan maar zelf de versie waar zij op hadden gehoopt, met de 650 cc parallelltwin van de Interceptor in het vooronder. Die is goed voor maximaal 47 pk en 52 Nm aan koppel, wat een flinke stap voorwaarts is van de 25 pk die de Himalayan momenteel uit z’n éénpitter puurt.
Een Himalayan 650 mogen we ‘m officieel niet noemen, dus kreeg de kruising de toepasselijke naam ‘Interlayan 650 mee. Het frame, de tank en het kuipwerk van de Himalayan blijven knap overeind, evenals de wielen en de ophanging. De Givi-koffers, handkappen en de 2-in-1 S&S-uitlaatlijn zijn nagelnieuw. Erg knap werk. En misschien wel een hint aan het management van Royal Enfield.
Hoe dat rijdt en klinkt? Dat zie en hoor je hieronder! Geen dank.