De Twijfeltest, deel 1: Kawasaki Z900 vs Z650
In het terugkerende item ‘De Twijfeltest’ helpen we potentiële kopers die niet kunnen kiezen tussen twee motoren van hetzelfde merk die dicht tegen elkaar aanleunen. Een situatie die we allemaal weleens hebben meegemaakt. Bespaar je geld en ga je voor het goedkopere model, of heb je toch liever wat meer pk’s en uitrusting? Een lastige keuze, waar wij je graag bij helpen. Want duurder is niet altijd beter. In deel 1; de bestverkochte Kawasaki Z900 tegen zijn kleinere broer, de Z650.
Duel 1: de Cool-factor
Het grootste argument om een naked bike, zoals de Z900 en Z650, te kopen, is het uiterlijk. Een naakte motor ziet er stoer uit, met zijn pure vormen, simpel design en – in dit geval – agressieve snoet. Om die redenen is een naked bike de keuze van veel jongeren of beginnende rijders. Voor deze test krijgen we van de Kawasaki-importeur een Z650 en Z900 in exact hetzelfde kleurenschema. Dat komt perfect uit, want zo had je waarschijnlijk al opgemerkt dat ze er verdraaid identiek uitzien. Het ‘familiegezicht’ is iets wat de laatste jaren belangrijker en belangrijker is geworden. Zo moet je dus al echt moeite doen om het onderscheid te zien tussen de 900 en 650. Hoewel ze er op het eerste gezicht compleet identiek uitzien, zijn er toch heel wat subtiele verschillen te ontdekken. Het meest opvallende? Het uitlaatsysteem. Dat begint met vier buizen en eindigt in één grote uitlaatpijp aan de zijkant van de Z900, terwijl er twee pijpjes vertrekken uit de tweecilinder van de Z650 die samenkomen in een uitlaat onder het motorblok. Daarbij moet wel gezegd worden dan onze testexemplaren zijn uitgerust met een optionele Akrapovic, naast een passagierscover en een sportwindscherm.
Het zit ‘m in de details
Als je verder kijkt, denk je dat beide motoren heel wat exterieuronderdelen uitwisselen, maar ook daar ben je weer verkeerd. Zo zijn de koplamp, het huis rond de koplamp, de benzinetank, het zadel, het voorspatbord en de kleine bodypanelen allemaal verschillend. Kijk maar eens goed op de foto’s. Wel knap dat Kawasaki niet op een eurootje meer of minder kijkt voor de afwerking van hun modellen. Het was vast een stuk goedkoper geweest om bijvoorbeeld het voorspatbord te delen. Een ander opvallend verschil is het frame, bij deze modellen roodgekleurd. Dat van de Z900 ziet er duidelijk robuuster en sterker uit, wat het uiteraard ook moet zijn om de extra pk’s en het extra gewicht aan te kunnen. Ook het verschil in grootte van het radiatorrooster is een weggever. Net als de omgekeerde voorvork op de Z900 en de telescopische vork op de Z650. Of wat dacht je van de led-richtingaanwijzers op de Z900 en de halogeen-exemplaren op de Z650. Jammer dat die laatste ook geen ledjes heeft, want dat is nu toch zeker de standaard in 2022. Beide machines beschikken wel over ledverlichting voor- en achteraan, en een modern tft-scherm.
Wie is het coolst?
Welke Z ziet er dan het mooiste, stoerste of coolste uit? Smaak is persoonlijk, maar onze voorkeur gaat lichtjes naar de Z650. Die is wat lager, meer gedrongen en meer horizontaal getekend, in plaats van de bijvoorbeeld hogere benzinetank op de Z900. Ook de weggestoken uitlaat aan de onderkant krijgt van ons meer punten dan een eenvoudigere pijp aan de zijkant. De achterband van de Z900 is wel een stuk breder en ziet er – enkel van de achterkant – cooler uit. De verschillen zijn klein, maar vergelijk het met een tweeling waarvan de ene wat dikker staat en de ander mooi slank is.
Duel 2: Pure rij-eigenschappen
Een tweede belangrijke reden om een naked bike aan te schaffen, is omdat je houdt van pure rij-eigenschappen. Op een naked stuur je licht, zit je vol in de wind en word je het meest uitgedaagd om te spelen met de machine. Dat pure rijkarakter helpt niet alleen beginnende motorrijders om te voelen wat die machine allemaal doet, maar wordt ook begeerd door ervaren rijders die sensaties en spanning zoeken. Op de Z900 en Z650 is dat niet anders. Waar ze qua uiterlijk erg hard op elkaar gelijken, is het verschil in rij-eigenschappen een stuk groter. Te beginnen bij het motorblok. De 948cc-viercilinder van de Z900 is soepel, melodieus en krachtig. Hij heeft die typische vier-in-lijn-loop, inclusief matching soundtrack. De tweecilinder van de Z650 klinkt een stuk braver en minder karaktervol, ondanks de Akrapovic.
De kleine moet niet onderdoen
Toch stellen de prestaties met ‘slechts’ 68 pk niet teleur. De twin trekt mooi door zijn toeren en levert voldoende punch om het spannend te houden. Dat komt voor een groot gedeelte ook door het lage rijklaargewicht van 188 kg. De Z900 mag dan wel 125 pk hebben, hij moet ook rijklaar 212 kg voortstuwen. Het verschil in pk’s voel je – de Z900 is uiteraard een stuk sneller in rechte lijn – maar ook het verschil in gewicht en motorbouw is duidelijk merkbaar. De 900 is logger, groter, stijver. De 650 kleiner, lichter, wendbaarder. In bochten maakt dat van de kleine Z een speelfiets, waar de 900 trefzekerder en serieuzer zijn weg vervolgt. Waar jouw voorkeur naar uitgaat, is natuurlijk maar de vraag. Vast staat wel dat je op een technisch stuk niet moet onderdoen met de Z650. Doordat je hem makkelijker van oor op oor gooit en helemaal ìn de bocht kunt remmen, loopt de Z900 nauwelijks uit (tenzij er een lang recht stuk is). Ook qua remmen doet de Z650 niet onder voor de 900. De remmen op grote broer bijten wat harder, maar door het verschil in gewicht kun je met de Z650 bijna even hard afremmen.
Mindset
Het allergrootste verschil tussen de rij-eigenschappen van deze twee Z’s, of toch een rechtstreeks gevolg daarvan, is de mindset met waarmee je op de machines stapt. Op de Z650 ben je continu aan het lachen van plezier omdat hij zo prettig stuurt en je op veel plaatsen volgas kunt geven. Dat geeft een erg bevredigend gevoel, want waar kan het nog? Op de Z900 stap je eerder met een serieus gezicht omdat je je wilt concentreren om de machine zo strak mogelijk te rijden. En in welke van de vier rijmodi ga je de weg vervolgen? Je hebt er ook een bak fun op, laat dat heel duidelijk zijn, maar die fun zit eerder in de sensaties, de trekkracht, het geluid, het baas proberen blijven over de motor.
Duel 3: Prijs per pk
Een derde belangrijk punt om te kiezen voor een naked bike, is omdat het de goedkoopste soort motoren zijn. Ze zijn naakt en er zit weinig op, dus zijn ze ook minder duur om te maken. Logisch. Als we hier de prijzen vergelijken van beide machines, zou het een makkelijke overwinning zijn voor de Z650. Die is namelijk 2.500 euro goedkoper dan de Z900. Een flinke brok geld voor een flink aantal minder pk’s. Want hoe sterker de motor, hoe duurder. Interessanter wordt het echter als we kijken naar de prijs die je betaalt per pk. Zo is die verhouding 114,7 euro per pk voor de Z650, en slechts 82,4 euro per pk voor de Z900. Dat is een enorm verschil in het voordeel van de Z900. Valt dat te verklaren? Moeilijk, want de Z900 heeft om te beginnen met rijmodi en tractiecontrole meer elektronica dan de Z650. Verder is het motorblok duurder, het frame, de vering en de algemene bouw van de machine prijziger en heb je letterlijk meer motorfiets. Het maakt twee dingen duidelijk: de Z900 is enorm scherp geprijsd, en motorfietsfabrikanten maken – wellicht – meer winst op lichtere machines.
Afwerking
Qua afwerking ontlopen beide machines elkaar niet. Die is keurig en meer dan prima. De Z900 is op detailgebied wel wat verfijnder, zoals de eerdergenoemde led-richtingaanwijzers, extra bodypanelen aan het motorblok en de… voetsteuntjes voor de passagier. Het maakt het des te indrukwekkender dat de Z900 in dit derde duel met de overwinning aan de haal gaat. Om maar te zeggen dat een prijsverschil van 2.500 euro in perspectief geplaatst moet worden en dan soms voor onverwachte conclusies kan zorgen.
Conclusie
Dan is het uiteindelijk maar de vraag: wat wil je? Een speelse, lichtvoetige motor, of een trefzeker kanon van een machine? Als we de punten van de drie duels optellen, dan worden we niet veel wijzer. De looks van de Z650 zijn lichtjes mooier dan die van de Z900, de rij-eigenschappen zijn zeer verschillend, maar wel beide goed, en de prijs per pk die je dient te betalen, wint de Z900 afgetekend. Het grote voordeel van beide machines is dat zowel de Z650 als de Z900 geschikt kan zijn voor zowel beginners als voor gevorderde rijders. Het lichte, makkelijke stuurkarakter en de te behappen power van de Z650 zijn ideaal voor beginners. Maar zijn speelsheid en simpliciteit kunnen ook ervaren rijders bekoren. De Z900 is met zijn soepele viercilinder en elektronische vangnet dan weer evenzeer aan te raden voor beginners, hoewel ze die 125 paarden best aanspreken als ze wat meer ervaring hebben. Dat de 900 ook diehard motorrijders kan plezieren, mag duidelijk zijn. Maar we moeten een winnaar kiezen, anders zou deze Twijfeltest natuurlijk nutteloos geweest zijn. Met lichte voorsprong wint de Z900, grotendeels te danken aan zijn scherpe prijs. Pro tip voor alle motorrijders die twijfelen tussen deze twee modellen, en al zeker de ervaren mannen/vrouwen: rij zeker ook een keer met de Z650, vergeet de pk’s en ga op zoek naar zijn speelse karakter.
Fotografie: Jarno van Osch
Technische gegevens Kawasaki Z650
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Cilinderinhoud: 649cc
Boring x slag: 83 x 60 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh: 10,8:1
Carburatie: elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 50,2 kW (68 pk) @ 8.000 tpm
Maximaal koppel: 64 Nm @ 6.700 tpm
ELEKTRONICA
Motor: /
Rijwielgedeelte: /
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen Trellisframe
Vering voor: 41 mm telescopische vork
Stelmogelijkheden: niet instelbaar
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 125/130 mm
Rem voor: 300mm remschijven met tweezuigerklauw
Rem achter: 220mm remschijf met éénzuigerklauw
Banden v/a: 120/70 R17, 160/60 R17
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.410 mm
Balhoofdhoek: 24°
Naloop: 100 mm
Zithoogte: 790 mm
Rijklaargewicht: 188 kg
Tankinhoud: 15 liter
PRIJS & INFO
Prijs: € 7.799
Importeur: Kawasaki
Internet: www.kawasaki.be
Technische gegevens Kawasaki Z900
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 948cc
Boring x slag: 73,4 x 56 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh: 11,8:1
Carburatie: elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 92,2 kW (125 pk) @ 9.500 tpm
Maximaal koppel: 98,6 Nm @ 7.700 tpm
ELEKTRONICA
Motor: vier rijmodi
Rijwielgedeelte: tractiecontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen Trellisframe
Vering voor: 41 mm UPSD
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning en uitgaande demping
Veerweg v/a: 120/140 mm
Rem voor: 300mm remschijven met vierzuigerklauw
Rem achter: 250mm remschijf met éénzuigerklauw
Banden v/a: 120/70 R17, 180/55 R17
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.455 mm
Balhoofdhoek: 24,5°
Naloop: 110 mm
Zithoogte: 820 mm
Rijklaargewicht: 212 kg
Tankinhoud: 17 liter
PRIJS & INFO
Prijs: € 10.299
Importeur: Kawasaki
Internet: www.kawasaki.be