De Twijfeltest, deel 3: Indian Scout Bobber Twenty vs Chief Bobber
In het terugkerende item ‘De Twijfeltest’ helpen we potentiële kopers die niet kunnen kiezen tussen twee motoren van hetzelfde merk die dicht tegen elkaar aanleunen. Een situatie die we allemaal weleens hebben meegemaakt. Bespaar je geld en ga je voor het goedkopere model, of heb je toch liever wat meer pk’s en uitrusting? Een lastige keuze, waar wij je graag bij helpen. Want duurder is niet altijd beter. In deel 3; moet je bij een cruiser altijd voor de dikste gaan? De Indian Scout Bobber Twenty en Chief Bobber hebben hun antwoord al klaar.
Duel 1: Cool-factor
Een Indian Chief of Scout, of een Indian in het algemeen, koop je hoofdzakelijk voor de looks. Het gaat hem om de stijl van die machines, het rudimentaire, het stoere, het bad boy-karakter. In het geval van de Chief en Scout zit je op dat vlak dus goed, want beide motoren belichamen exact die custom bike-stijl. De motoren van vandaag zijn nog extra cool omdat het om de Bobber (Twenty)-varianten gaat, dus dat betekent een hoger stuur, dikke voorband, kort zadel en kort achterspatbord. Stoer, stoerder. Maar wie is er het stoerst? Bij custom bikes is het meestal de dikkere, meest performante motor die ook het ruigst op je netvlies ligt. Bij de twee concurrenten-uit-eigen-huis is dat niet anders. Hoewel ze uiterlijk zeer gelijkaardig zijn – al helemaal in dezelfde Sagebrush Smoke-kleur – lijkt de Chief de opgepomptere versie van de Scout. Kijk naar eender welk onderdeel, en het is dikker of groter uitgevoerd op de Chief. Het motorblok, de uitlaat, de vering, het achterspatbord,… Het is een verschil dat je alleen maar ziet als ze zo langs elkaar staan. Kom je ze apart tegen op straat, dan moet je al een kenner zijn om ze uit elkaar te houden.
Klassiek vs modern
Los van de stoerdere looks van de Chief, is er nog één groot uiterlijk verschil wat hem vooral meer oldskool maakt: het gebrek aan een radiator. Hoewel ze die flinke unit op de Scout mooi hebben vormgegeven, heeft een luchtgekoeld motorblok toch nog altijd wat meer charme. Al helemaal als dan de moderne combinatie wordt gemaakt met een state-of-the-art ledkoplamp, in een klassieke ronde vorm. De Scout maakt nog gebruik van een halogeen-exemplaar. Die moderne toetsen worden doorgetrokken in het dashboard, want dat van de Chief is bijzonder geslaagd. Ook hier weer is er gekozen voor een ronde vorm, waarin een klein tft-scherm zit dat perfect afleesbaar is. Bovendien is het aanraakgevoelig en ook dat werkt uitstekend met handschoenen aan. Je kunt erin kiezen uit drie rijmodi en onder andere ook de gps bedienen. Dat zijn allemaal zaken waar de Scout niet mee is uitgerust. Die goedkopere instap-Indian doet het met een analoog exemplaar. Ook dat werkt allemaal prima en heeft zijn charme, maar qua Cool-factor wint de Chief het. Alleen de naam al; Chief of Scout, baas of padvinder. Is de Scout dan helemaal niet cool? Zeker niet, want ook die zijn styling is goed gelukt en hij ziet er gewoon dik uit. Alleen niet zo dik als de Chief. 1-0 voor de grootste van het stel.
Duel 2: Prijs per Nm
Traditiegetrouw berekenen we in De Twijfeltest steeds de prijs-per-pk-verhouding. Dat zegt veel over hoe de motoren geprijsd zijn. Tenslotte wil je in de meeste gevallen altijd de sterkste en best uitgeruste machine hebben, maar is het prijsverschil het dat ook waard? Deze keer berekenen we echter de prijs per Nm. Dat is bij Amerikaanse custom bikes veel interessanter, omdat er toch zelden gejaagd wordt naar hoge toeren en dus de paardenkrachten. De Scout Bobber Twenty kost 18.290 euro en heeft een koppel van 97 Nm. Dat zorgt voor een verhouding van 188,6 euro per Nm. Aan de Chief Bobber bengelt een prijskaartje van 23.990 euro en hij produceert een indrukwekkende 162 Nm. Het resultaat is 148,1 euro per Nm. Een overduidelijke overwinning voor de Chief dus, hoewel die 5.700 euro duurder is. Da’s veel geld, maar het is wel duidelijk waar dat verschil in zit. De eerdergenoemde ‘dikkere’ onderdelen, het tft-aanraakscherm, de ledlamp, maar vooral ook het grotere motorblok en… de afwerking. Die is op de Scout al goed, maar is op de Chief nog een niveau hoger. Is dat alles samen zo’n groot prijsverschil waard? Moeilijk te zeggen, maar als je afgaat op de prijs-per-Nm-verhouding, doe je eigenlijk een koopje met de Chief.
Duel 3: Dragrace
Dat je in bochten onmiddellijk met de voetsteunen over het asfalt schraapt en niet de meest sportieve rij-eigenschappen moet verwachten van een custom bike, weten we ondertussen wel. Daar zijn ze niet voor gemaakt en dat zijn ook dingen die je niet mag verwachten. Prestaties in een rechte lijn, de acceleratie dus, is vele malen boeiender. Je wilt tenslotte wel wat strepen trekken op je Indian. Dus organiseerden we een dragrace om te kijken of veel Newtonmeters en een hoog gewicht het halen van minder kracht en minder kilo’s. De cijfers? 97 Nm en 252 kg rijklaar voor de Scout, tegenover 162 Nm en 315 kg voor de Chief. Het resultaat? Meer kracht wint de race. De Chief maakt gehakt van de Scout in een rechte lijn. Hij is en voelt duidelijk sterker aan, waarbij je veel meer punch in je onderrug hebt en behoorlijke stappen maakt. Zelfs met zo’n zwaargewicht onder je billen. De grote cilinderinhoud van 1.890cc is allesverslindend en zorgt voor een soepele, krachtige en nooit aflatende stroom van vermogen. Afschakelen moet je zelden op de Chief, terwijl de minder krachtige Scout daar eerder om vraagt. Bij de Chief heb je wel zo’n ouderwetse, stevige ‘klunk’ bij iedere schakelbeurt. De Scout voelt in dat opzicht moderner en verfijnder aan met een ‘klunkje’. Al bij al is de Chief duidelijk sterker dan de Scout. Die is ook zeker vlot te noemen, maar nooit sensationeel snel. Je weet dus wat te kiezen als je in een rechte lijn wilt doortrappen.
Geen gekookte spaghettisliert
Qua bochtenwerk is de Scout dan weer de fijnere motor. Die stuurt een stuk lichter, communicatiever en vraag minder input. Door het lagere gewicht remt hij ook beter dan de Chief, waardoor de Scout de fijnere stuurmachine is. Makkelijker ook, want de Chief zijn 315 kg in een straatje keren is niet voor iedereen weggelegd, ondanks de lage zit. Toch is ook de Chief niet vies van wat heen-en-weergegooi. Door het lage zwaartepunt van de dikke V-twin gaat dat vrij soepel, zonder dat het geforceerd aanvoelt. Eenmaal op hellingshoek blijft de Chief ook mooi stabiel en kun je je makkelijk klaarhouden om volgas uit de bocht te accelereren. De Scout voelt wat minder stijf en beweeglijker aan, zonder dat het een gekookte spaghettisliert wordt. Hij is makkelijker te smijten van links naar rechts dan de grotere Chief. Beide motoren profiteren in hun Bobber-variant van het hoge stuur en dus makkelijkere draaien, terwijl de dikkere voorband op zijn beurt dat voordeel weer neutraliseert. Stijl is zeker zo belangrijk, en nogmaals, het zijn de rechtuitprestaties die in dit onderdeel van tel zijn.
Conclusie
Een eenvoudige 3-0 overwinning voor de Indian Chief Bobber. Het is de coolere motor – hoewel er niet zoveel uiterlijke verschillen zijn -, hij biedt verhoudingsgewijs meer prestaties voor je geld én hij is ook nog eens sneller in een dragrace. Dat zijn de drie belangrijkste onderdelen waarom je voor een custom bike als deze Indians zal kiezen, dus je keuze is bij deze snel gemaakt. Of toch niet? Want de 3-0 overwinning is wel heel zuur voor de Scout, terwijl die eigenlijk niets verkeerd doet. Daarenboven is de Scout de fijnere stuurmachine. Zie de padvinder van de twee eerder als een opstapmotor als je nieuw bent in het custom bike-segment. Zo is hij in de markt gezet en zo werkt hij ook het best. Je krijgt coole looks, een knappe afwerking en een fijn motorblok met een goede versnellingsbak. De prestaties zijn meer dan voldoende en laten je voelen hoeveel plezier je op zo’n type motor kunt hebben. Zo reed onze medetestrijder voor de eerste keer op een custom bike. Na 10 minuten op de Scout stopte hij aan een rood licht met een glimlach over zijn ganse gezicht: “Ik wil er een!” Dat zegt veel over een man die het gewend is om op de snelste sportmotoren ter wereld te kruipen en losjes elbow downs doet op grote Europese circuits…
De Chief is de motor voor meer ervaren custom rijders. Hij is groot, zwaar, sterk en prachtig afgewerkt. Exact de ingrediënten die je in dit segment zoekt. Je betaalt er wel een stuk meer voor (+5.700 euro, 23.990 euro), maar dat is geen ridicuul hoog bedrag in dit segment. Concluderend; een overwinning voor de Chief, tenzij je een beginnende motorrijder/custom-rijder bent. Ga dan voor de Scout.
Fotografie: Pien Meppelink
Technische gegevens Indian Scout Bobber Twenty
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 1.133cc
Boring x slag: 99 x 73,6 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh.: 10,7:1
Carburatie: elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 73,5 kW (100 pk) @ 8.100 tpm
Maximaal koppel: 97 Nm @ 5.600 tpm
ELEKTRONICA
Motor: /
Rijwielgedeelte: /
RIJWIELGEDEELTE
Frame: aluminium frame
Vering voor: 41 mm telescopische vork
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: dubbele schokdemper
Stelmogelijkheden: /
Veerweg v/a: 120/51 mm
Rem voor: 298mm enkele remschijf met tweezuigerklauw
Rem achter: 298mm enkele remschijf met éénzuigerklauw
Banden v/a: 130/90 B16, 150/80 B16
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.576 mm
Balhoofdhoek: 29°
Naloop: 120 mm
Zithoogte: 649 mm
Rijklaargewicht: 252 kg
Tankinhoud: 12,5 liter
PRIJS & INFO
Prijs: € 15.690
Importeur: Indian Motorcycle Benelux
Internet: www.indianmotorcyclebenelux.com
Technische gegevens Indian Chief Bobber
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 1.890cc
Boring x slag: 103,2 x 113 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh.: 11,0:1
Carburatie: elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 58 kW (79 pk)
Maximaal koppel: 162 Nm @ 3.200 tpm
ELEKTRONICA
Motor: rijmodi
Rijwielgedeelte: cruisecontrol
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen buizenframe
Vering voor: 46 mm telescopische vork
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: dubbele schokdemper
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 132/75 mm
Rem voor: 300mm remschijf met vierzuigerklauw
Rem achter: 300mm remschijf met tweezuigerklauw
Banden v/a: 130/90 B16, 180/65 B16
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.626 mm
Balhoofdhoek: 29°
Naloop: 131,5 mm
Zithoogte: 662 mm
Rijklaargewicht: 315 kg
Tankinhoud: 15,1 liter
PRIJS & INFO
Prijs: € 20.590
Importeur: Indian Motorcycle Benelux
Internet: www.indianmotorcyclebenelux.com