De Twijfeltest, deel 5: Harley-Davidson Nightster vs Sportster S
In het terugkerende item ‘De Twijfeltest’ helpen we potentiële kopers die niet kunnen kiezen tussen twee motoren van hetzelfde merk die dicht tegen elkaar aanleunen. Een situatie die we allemaal weleens hebben meegemaakt. Bespaar je geld en ga je voor het goedkopere model, of heb je toch liever wat meer pk’s en uitrusting? Een lastige keuze, waar wij je graag bij helpen. Want duurder is niet altijd beter. In deel 5; Harley-Davidson zet duidelijk de verjonging in met de moderne Nightster en Sportster S. Op welke Amerikaanse machine wil je gezien worden?
Duel 1: Looks
Het belangrijkste aankoopargument om een Harley-Davidson te kopen? Ongetwijfeld de looks. In het geval van de twee recente toevoegingen in het ‘Sport’-gamma van de Amerikaanse motorbouwer – de Sportster S en nieuwere Nightster – zit het in ieder geval al goed. Hoewel het moderne Harley-Davidsons zijn, zien ze er nog steeds typisch uit zoals je van het merk mag verwachten: stoer, laag en mooi afgewerkt. De Sportster S is daarbij stoerder, lager qua silhouet en mooier afgewerkt dan de Nightster. Je ziet duidelijk dat het de duurste machine is, met onder andere een knap tft-scherm, tegenover het eenvoudige analoge lcd-scherm van de Nightster. De Sportster S is volgens ons, en smaak is heel persoonlijk, de knappere machine. De gedrongen stijl, de overbemeten onderdelen zoals de uitlaat en banden, maar ook de kleurkeuze. Zo is de Sportster S verkrijgbaar in de bijzonder originele en mooie kleur ‘Mineral Green Metallic’. Een tint die je niet snel zal kiezen op een motorfiets, maar op de Sportster S werkt de combinatie met het bronsgekleurde motorblok heel goed.
Ingedoken sportief, of klassiek en afgerond?
Andere opvallende uiterlijke verschillen tussen beide motorfietsen zijn de plaatsing van de uitlaat (laag bij de Nightster, hoog bij de Sportster S), de dikte van de banden (normaal bij de Nightster, dik bij de Sportster S) en de vorm van het achterspatbord. Of het gebrek daaraan op de Sportster S. Het spatbordje is zo klein dat het nut ervan – regen van je rug houden – compleet in het water valt. Cool voor de looks, dat wel. Een ander dingetje is de positie van de nummerplaat. Op de Nightster is dat gewoon op het achterlicht geplaatst, wat er amateuristisch uitziet. De Sportster S krijgt een nummerplaat/achterlicht-combinatie die met een zijarm aan het achterwiel bevestigd is, wat een mooiere oplossing is. Aan de voorkant vinden we op de Nightster een klassieke ronde (led)koplamp terug, terwijl de Sportster S voor een atypische afgeronde rechthoek gaat. Niet ieders meug, maar het past ons inziens beter bij het lage, ingedoken uiterlijk van de Sportster S. De ronde koplamp vinden we dan weer beter passen bij de wat klassieker getekende Nightster. In hun stijl zijn het beide mooie motoren, maar als we alles samentellen klinkt de Sportster S qua looks op een overtuigende overwinning.
Duel 2: Drag race
Niets zo leuk als intense stoplichtsprints met Harley-Davidsons. Je ziet het in films, je hoort de gretige motoren ronken en je wil het dan zelf ook doen. Dat we de rij-eigenschappen vooral beoordelen op hun sprintcapaciteiten heeft een reden. Je kunt fijn sturen met beide machines, maar ze blinken er niet in uit. De Nightster doet het wel beter dan de Sportster S en dat heeft alles te maken met de dikke voorband van die laatste. Toch wil ook de Sportster S wel in de bocht vallen, dankzij de conische vorm van die voorband. Een slim trucje om de stoere looks te combineren met rijplezier. Tijdens het rijden kom je op beide machines echter al snel op de limieten qua hellingshoek, dus concentreren wij ons op de acceleratie.
Gas erop!
De 90 pk sterke Nightster doet het in een drag race zeker niet verkeerd. Hij voelt snel aan, terwijl het motorblok en de versnellingsbak soepel reageren. Een heel verschil dus met Harley-Davidsons van de vorige generatie en ouder. Die kon je niet zo snel schakelen en reageerden veel bruter op je gasinput. Daarbij zijn deze twee machines rijkelijk uitgerust met allerlei elektronica. Bochten-ABS, tractiecontrole, Drag Torque Slip Control System en verschillende rijmodi. Met andere woorden; gas erop in rechte lijn en niet vrezen voor een wegslippend achterwiel. Tijdens onze testweek was het zeer warm en droog, dus hebben we nooit de elektronica voelen helpen, maar we weten uit een eerdere rit met de Sportster S dat die tractiecontrole werkt zoals het hoort.
Als een raket de verte in
Het mag geen verrassing zijn dat de Sportster S hier duidelijk de snellere motor is. Met zijn grotere cilinderinhoud (975cc tegen 1.252cc), surplus aan vermogen (90 pk tegen 123 pk) en koppel (95 Nm tegen 125 Nm) laat hij de Nightster achter alsof die stilstaat. Het verschil is behoorlijk groot. Sterker nog, de Sportster S is indrukwekkend snel. Het Revolution Max-motorblok pikt gretig op en lanceert de Sportster S als een raket de verte in. Een klein nadeel in de drag race is wel dat de zitpositie op de Sportster S comfortabeler is. Klinkt dat gek? We bedoelen ermee dat je op de Nightster meer voorovergebogen ligt en dus minder wind vangt. We vonden het trouwens opvallend dat we makkelijker op de Sportster S zaten, want zo ziet hij er niet uit. Zijn grote voordelen zijn de bijna 50 mm hogere zithoogte en zijn hoger stuur. Meer zitten dan liggen dus. Toch maakt het voor de Sportster S allemaal niet uit, want met zijn sprintcapaciteiten laat hij veel motoren voor Piet Snot staan.
Duel 3: Prijs per pk
Meer vermogen is – meestal – fijner. Maar ook een pak duurder. Met de verhouding prijs die je betaalt per pk, krijgen we een goede inkijk in wat je nu eigenlijk krijgt voor je geld. In het geval van de Sportster S betaal je 154,4 euro per pk. Dat is behoorlijk veel. Maar nog niet zo veel als de Nightster, want daar moet je maar liefst 188,8 euro per pk neerleggen. Meer vermogen hoeft dus niet op alle manieren duurder te zijn. Bekijken we de aankoopprijzen van beide machines, dan krijgt de Nightster een prijskaartje van 16.995 euro en de Sportster S eentje van 18.995 euro. Een verschil van exact 2.000 euro. Dat is veel geld, laat dat duidelijk zijn, maar omdat de prijzen van beide Harley-Davidsons toch al richting de 20.000 euro gaan – zeker met wat opties – valt het procentueel gezien best mee. Bekijk je het op die manier, is de Sportster S een veel interessantere aankoop, want hij is ook beter afgewerkt, sneller, comfortabeler en heeft een betere prijs per pk-verhouding.
Standaard uiterlijk of eerder een unieke look?
Aan de andere kant kun je die 2.000 euro ook uitgeven aan accessoires op de Nightster. Want je weet toch dat je de Harley-Davidson-dealer niet buiten stapt zonder nog wat extra onderdelen op je nieuwe machine bij te bestellen. Dat hoort gewoon zo op een Harley-Davidson. Dan heb je een machine die fijn rijdt en voldoende vermogen heeft, maar er vooral ‘uniek’ uitziet. Dus het is maar de vraag wat het belangrijkst is voor jou: de looks, de prijs of de pk’s.
Conclusie
Een droge 3-0 voor de Sportster S. Makkie, kat in ’t bakkie. Het ‘Sport’-gamma van Harley-Davidson kreeg afgelopen jaren een welkome vernieuwing met de Sportster S en later de Nightster. Na de Pan America twee Harley-Davidsons die de vernieuwing van het merk moeten inzetten. De belangrijkste eigenschap daarvan? Het Revolution Max-motorblok, of althans een variatie daarop. In de Sportster S werd het Pan America-blok gebruikt, maar dan met wat minder power. Het Nightster-motorblok krijgt ook wat minder cilinderinhoud. Beide machines zijn de sportiefste, toch zeker qua uiterlijk, Harley-Davidsons die je kunt kopen. Wil je voor de beste, mooiste, snelste en meeste waar voor je geld gaan, kies dan de Sportster S. Maak je een foute keuze met de Nightster? Nee, zeker niet. Sterker nog, het is de makkelijkere motor voor beginnende rijders. Hij stuurt beter, is handiger te manoeuvreren en heeft een geschikter aantal pk’s voor debutanten.
Foto’s: Jarno van Osch
Technische gegevens Harley-Davidson Nightster
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 975cc
Boring x slag: 97 x 66 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh.: 12,0:1
Carburatie: elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 66 kW (90 pk) @ 7.500 tpm
Maximaal koppel: 95 Nm @ 5.750 tpm
ELEKTRONICA
Motor: rijmodi, slip control
Rijwielgedeelte: tractiecontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen trellisframe
Vering voor: 41 mm telescoopvork
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Vering achter: stereovering
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 114/76 mm
Rem voor: 320mm-schijf met vierzuigerremklauw
Rem achter: 260mm-schijf met enkelzuigerremklauw
Banden v/a: 100/90 R19, 150/80 R16
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.545 mm
Balhoofdhoek: 30°
Naloop: 137 mm
Zithoogte: 705 mm
Rijklaargewicht: 221 kg
Tankinhoud: 11,7 liter
PRIJS & INFO
Prijs: € 16.995
Importeur: Harley-Davidson Benelux
Internet: www.harley-davidson.be
Technische gegevens Harley-Davidson Sportster S
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 1.252cc
Boring x slag: 105 x 72,3 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh.: 12,0:1
Carburatie: elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat, assist & slip
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 90 kW (123 pk) @ 7.500 tpm
Maximaal koppel: 125 Nm @ 6.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor: rijmodi, slip control, cruisecontrol
Rijwielgedeelte: tractiecontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen trellisframe
Vering voor: 43 mm upside down
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar
Veerweg v/a: 92/51 mm
Rem voor: 320mm-schijf met radiale vierzuigerremklauw
Rem achter: 260mm-schijf met enkelzuigerremklauw
Banden v/a: 160/70 R17, 180/70 R16
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.518 mm
Balhoofdhoek: 30°
Naloop: 148 mm
Zithoogte: 753 mm
Rijklaargewicht: 228 kg
Tankinhoud: 11,8 liter
PRIJS & INFO
Prijs: € 18.995
Importeur: Harley-Davidson Benelux
Internet: www.harley-davidson.be