Dubbeltest: Kawasaki Ninja 1000SX vs Suzuki GSX-S1000GT

Sportieve toermotoren heb je in alle vormen en maten, van hoogpoters tot racers met twee zijtassen. De Kawasaki Ninja 1000SX zit daar zo’n beetje tussenin en doet het al jaren erg goed, naast tweecilinderconcurrenten als de BMW R 1250 RS en KTM 1290 Super Duke GT. Maar een goede, oude, smeuïge viercilinder vind je naast de Ninja 1000SX niet meer in het segment. En daar wil Suzuki wel een graantje van meepikken.

Rechtstreekse aanval

Het is geen geheim dat Suzuki met de GSX-S1000GT haar inspiratie haalde bij de Ninja 1000SX. De opzet is een sportieve, gekuipte motor met een krachtige viercilinder, harde zijkoffers en een aangename rechtopzitpositie. Over dat laatste verwonderen veel mensen zich, omdat je niet verwacht comfortabel te kunnen zitten op een motor die er als een supersport uitziet. Het verschil zit hem bij beide motoren in de hoogte van het stuur, waardoor je dus niet meer ‘ligt’, maar met een vrij rechte rug ‘zit’.

Yamaha R1, is that you?

Zoals Kawasaki indertijd de SX baseerde op het motorblok en frame van de Z1000, haalt Suzuki hetzelfde trucje uit met de GSX-S1000 naked bike. Uiterlijk verschillen ze veel van elkaar, maar onderhuids zijn het zo goed als dezelfde machines. Waar Kawasaki de styling bij de Ninja-reeks gaat halen – hoewel de huidige ZX-10R er ook weer anders uitziet – gaat Suzuki voor iets apart. Een agressieve snoet met twee ledlampjes die daaronder verstopt zitten aan weerszijden. Waar hebben we dat nog gezien? Juist, bij de Yamaha R1. Het zou ons zelfs niet verwonderen als de lampen exact dezelfde exemplaren zijn die Yamaha gebruikt, maar dat doet er verder niet toe. Wij vinden de Suzuki in ieder geval een ander, origineel en geslaagd voorkomen hebben. De Ninja 1000SX heeft eerder een typisch Kawasaki-familiegezicht, waardoor je hem ook onmiddellijk herkent als een Kawasaki. De typisch groene kleur helpt daar uiteraard ook bij. Naar de Suzuki moeten mensen meestal toch een aantal keer kijken om te weten welk merklogo er op de benzinetank plakt.

Yamaha R1, of niet dan?

Verschillen op papier

Kijken we naar de verschillen van deze twee concurrenten op papier, dan zijn die erg klein. De Kawasaki heeft 44cc meer cilinderinhoud en 5 Nm meer koppel, de Suzuki is 10 pk sterker. De elektronische uitrusting is zo goed als gelijk. Op de Suzuki zit je 25mm lager en hij is 9 kg lichter. De tankinhoud is met 19 liter gelijk. Qua prijs is de Kawasaki 100 euro goedkoper dan de Suzuki in Nederland, terwijl hij in België vreemd genoeg 500 euro duurder is. Al bij al kleine verschillen, dus je verwacht in de praktijk hetzelfde. Maar dat is hier niet het geval, want je zit met twee duidelijk verschillende karakters. Dat begint al bij het starten van de viercilinders. De cc-rijkere Kawasaki klinkt smeuïg en zacht, terwijl de K5-Suzuki instant agressiever draait. Tijdens het rijden merk je dat ook. De GSX-S1000GT lijkt qua geluid wel een raceblok, wat het in essentie ook is, waar de Ninja 1000SX veel beschaafder voor de dag komt.

Mooie motorloop, mooi geluid en mooi afgewerkt.

Passagier is koning

De zitpositie dan, want die is niet onbelangrijk voor dit type motoren. Dat je op de Suzuki 25mm lager zit, merk je onmiddellijk. Je zit meer ‘in’ de motor en je knieën krijgen het harder te verduren dan op de hogere Kawasaki. Op beide machines is je rug mooi recht, waardoor honderden kilometers op een dag rijden zonder al te veel rug- of bilklachten zal zorgen. Als passagier – misschien nog wel belangrijker dan je eigen zitpositie, afhankelijk hoe veeleisend je partner is – wordt het een moeilijk verhaal om een winnaar aan te duiden. De zitjes zijn ongeveer even lang, breed en dik. Je grijpt de Kawasaki vast aan de zijkant van dat zitje, terwijl de Suzuki twee handigere handvatten heeft aan de achterkant, waardoor je jezelf makkelijker kan vasthouden. Jammer op de Ninja 1000SX is dat je door de zijkoffers je passagiersvoeten niet ver genoeg achteruit kunt zetten en tegen de hiel van de rijder komt. Op de GSX-S1000GT is dat niet het geval. De Kawasaki biedt dan wel weer wat meer bewegingsruimte. Op de Suzuki zit je meer tegen de rijder ‘geplakt’. Conclusie? Op de snelweg of bij een niet-sportief rijdende motard, verkiezen we als passagier op de Kawasaki te zitten. Draait je partner/rijder liever wat meer aan het gas en vermijdt hij liefst zoveel mogelijk autosnelwegen, dan kan je je makkelijker schrap zetten op de Suzuki.

Nooit akelig snel

Van achter naar voor, en van links naar rechts. We nemen weer plaats in het rijderszadel en vallen de vele bochtige wegen in de Belgische Ardennen aan. Nu komen de verschillen veel duidelijker naar boven. Op de Kawasaki voel je dat je op een doorontwikkelde machine zit. Hij is goed uitgebalanceerd, laat zich makkelijk sturen en geeft je het vertrouwen om zijn sportieve capaciteiten vol te benutten. Nooit wordt het akelig snel of te agressief, maar wel gecontroleerd snel.

Als Maverick in Top Gun

De Suzuki voelt eerder als een enthousiaste nieuweling die meteen wilt laten zien wat hij in huis heeft. Als een jonge Maverick in de originele Top Gun die even komt tonen wat hij kan. Als een vechtmonnik die bij zijn Japanse grootmeester in de leer gaat om nóg beter en verstandiger te worden. De GSX-S1000GT stuurt directer, geeft meer feedback en voelt in het algemeen sportiever aan. Bij volgas komt het voorwiel sneller van de grond en reageert hij veel levendiger. Je merkt dat de Suzuki minder kilo’s moet meeslepen, alles gaat wat makkelijker. Niet dat de Kawasaki saai stuurt, integendeel, maar het verschil is merkbaar. Dat directere gevoel vertaalt zich ook in de tussensprints. In iedere versnelling lopen ze nauwelijks een meter bij elkaar weg, maar op de Suzuki voelt het allemaal veel sneller aan. Hij biedt meer sensaties, waar de Kawasaki rustiger en volwassenen aanvoelt. Enkel het verschil in zesde versnelling is heel groot, want dan stuift de Suzuki weg alsof hij daar nog 50 pk extra heeft zitten. Een kortere versnellingsbakverhouding zal wellicht de oorzaak zijn. Eenmaal een het rijden op bochtige wegen, ontlopen de twee Japanners elkaar nauwelijks op pure snelheid. Op de Suzuki krijg je de meeste opwinding, op de Kawasaki de meeste zekerheid. Over zekerheid gesproken: de remmen van beide machines doen uitstekend hun werk. Daar moeten geen andere woorden aan vuilgemaakt worden.

Windschermen, een moeilijke materie

Op hoofd- en snelwegen profiteer je op beide machines van goed werkende cruisecontrol en voldoende comfort. Maar er is één groot verschil: het windscherm. Het exemplaar op de Kawasaki is verstelbaar waarbij je het naar voren kunt duwen, maar dat op de Suzuki staat – onbegrijpelijk – vast. Je kunt het ook niet losschroeven en op een andere stand zetten. Nee, het is zoals het is. Een hoog accessoirescherm is wel een optie, maar bevordert niet echt de looks van je anders zo mooie machine. Toch is ook het windscherm op de Ninja 1000SX niet vrij van commentaar. Dat kun je namelijk verstellen, maar je hebt er wel twee handen voor nodig. Wij konden de handeling van duwen op een kleine knop onder het dashboard en terwijl met de andere hand het scherm naar voren duwen, enkel uitvoeren als we de cruisecontrol in werking hadden gesteld. Op dat korte moment zit je dus zonder handen te rijden, wat vanzelfsprekend allesbehalve ideaal is. Qua windbescherming zit je dus het best op de Kawasaki. In de laagste stand van beide schermen is de windvang heel gelijkaardig, maar als je dat van de Ninja 1000SX in de hoogste/verste stand zet, krijg je beduidend minder wind op je borst. Bij lange (autosnelweg)ritten maakt dat een wereld van verschil.

Fijnste quickshifter ooit

Andere verschillen die de moeite waard zijn om in overweging te nemen: de quickshifter. Daarin gaat de Suzuki zonder enige twijfel met de overwinning aan de haal. Hij schakelt zacht, altijd goed en bijzonder aangenaam. Zelfs van eerste naar tweede versnelling bij lage toeren doet hij het nog zoals het zou moeten. De versnellingswissel is niet de allersnelste, maar ook nooit storend traag. Op de Kawasaki durft de wat stroefer aanvoelende quickshifter als eens kuren vertonen, door dan wel te schakelen en een ander moment moeilijker of zelfs niet. Het is een absoluut fijne quickshifter, maar hij doet zijn werk niet zo verfijnd als de Suzuki. Na de test kwamen we zelfs tot de conclusie dat de quickshifter van de Suzuki GSX-S1000GT een van de fijnste is waar we al ooit mee gereden hebben. Knap (afstel)werk!

Korte uitlaatpijp, dikke brom.

Afwerken die afwerking

Een ander punt; de afwerking. Hierin scoort Kawasaki dan weer het best. Die is ronduit goed afgewerkt, met mooie materialen en aandacht voor detail. Ook bijvoorbeeld de knopjes op het stuur zien er moderner uit op de Groene. De Suzuki gaat er wat losser overheen. Uitstekende – als in ‘ze steken uit’ – bouten, loslopende kabels en een algemeen ruwer gebouwde machine. Stoort dat? Niet als je ermee rijdt, enkel als je ernaar kijkt.
Op het gebied van elektronica heb je op beide machines instelbare rijmodi en tractiecontrole, maar Suzuki voegt daar nog haar twee gekende snufjes aan toe: Low RPM Assist, om stilvallen bij het wegrijden te voorkomen, en Easy Start, waarbij je de viercilinder start met één korte druk op de startknop.

Bagagemogelijkheden

Zijkoffers zijn optioneel op zowel de Kawasaki als de Suzuki. De dynamischer uitziende exemplaren van de Ninja 1000SX zijn twee maal 28 liter groot, de van vorm wat rechthoekigere koffers van de Suzuki twee maal 36 liter. Beide gebruiken ze een monokey-systeem en zijn ze supermakkelijk in gebruik. Voor de Suzuki moet je wel een extra bevestiging kopen als je de zijkoffers wilt gebruiken. Rij je dan eens zonder zijkoffers, zie je die bevestiging duidelijk zitten. Op de Kawasaki is het geheel mooier ingewerkt.
Voor de rest zijn beide motoren uitgerust met een duidelijk tft-scherm. Ieder merk gebruikt zijn lay-out, en doet daar niets mis mee. Beide zijn gewoon goed.

Conclusie

Welke moet je dan hebben? We hadden verwacht dat dit een moeilijke keuze ging zijn, maar dat is het eigenlijk niet. Een winnaar en verliezer zijn er sowieso niet, omdat geen van beide machines echt grote steken laat vallen. Ze hebben beide hun troeven en missers, maar geen wereldschokkende dingen om daarvoor de motor te laten staan. Het komt dus neer op het volgende: ga je voor de ‘sport’ in ‘sport touring’, kies dan voor de Suzuki. Die stuurt directer, heeft een fenomenale quickshifter en biedt meer sensaties. Zijn zijkoffers zijn groter en als passagier kun je je er beter op vasthouden. Helaas is het windscherm niet instelbaar. Ga je liever voor het ‘touring’ in sport touring, dan past de – rara – Kawasaki beter bij je. Die voelt volwassener en uitgebalanceerder aan, zonder saai te zijn, en heeft zich doorheen de jaren al bewezen als een geweldige machine. Je zit wat hoger dan op de Suzuki, wat aangenamer is voor je knieën, en hij laat zich wat makkelijker temmen tijdens het rijden. Twijfel je dus tussen een van deze twee motoren, wat perfect mogelijk is, één grote tip: ga ermee rijden, en kijk welke machine je het best ligt.

Fotografie: Jarno van Osch

Plus en min

Kawasaki Ninja 1000SX

+ Volwassenheid, rijgemak, comfort

– Windscherm enkel met twee handen instelbaar, plaatsing passagiersvoetsteunen

Suzuki GSX-S1000GT

+ Speels, quickshifter, originele looks

– Windscherm niet verstelbaar, afwerking

Technische gegevens Kawasaki Ninja 1000SX

MOTOR    

Type: vloeistofgekoelde vier-in-lijn

Cilinderinhoud: 1.043cc

Boring x slag: 77 x 56 mm

Kleppen/cilinder: 4

Compressieverh: 11,8:1   

Carburatie: elektronische injectie

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES    

Maximaal vermogen: 104,5 kW (142 pk) @ 10.000 tpm

Maximaal koppel: 111 Nm @ 8.000 tpm

ELEKTRONICA   

Motor: rijmodi, cruisecontrol, quickshifter

Rijwielgedeelte: tractiecontrole

RIJWIELGEDEELTE    

Frame: aluminium twin tube

Vering voor: 41 mm UPSD

Stelmogelijkheden: volledig instelbaar

Vering achter: monoshock

Stelmogelijkheden: veervoorspanning en uitgaande demping

Veerweg v/a: 120/144 mm

Rem voor: 300mm remschijven met vierzuigerklauw

Rem achter: 250mm remschijf met éénzuigerklauw

Banden v/a: 120/70 R17, 190/50 R17

MATEN & GEWICHTEN  

Wielbasis: 1.440 mm

Balhoofdhoek: n.b.  

Naloop: 98 mm

Zithoogte: 835 mm

Rijklaargewicht: 235 kg  

Tankinhoud: 19 liter

PRIJS & INFO  

Prijs België: € 14.799

Prijs Nederland: € 16.399

Importeur: Kawasaki

Internet: www.kawasaki.be

Technische gegevens Suzuki GSX-S1000GT

MOTOR    

Type: vloeistofgekoelde vier-in-lijn

Cilinderinhoud: 999cc

Boring x slag: 73,4 x 59 mm

Kleppen/cilinder: 4

Compressieverh: 12,2:1   

Carburatie: elektronische injectie

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES    

Maximaal vermogen: 112 kW (152 pk) @ 11.000 tpm

Maximaal koppel: 106 Nm @ 9.250 tpm

ELEKTRONICA   

Motor: rijmodi, cruisecontrol, Easy Start, Low RPM Assist, quickshifter

Rijwielgedeelte: tractiecontrole

RIJWIELGEDEELTE    

Frame: aluminium twin spar

Vering voor: 43 mm UPSD

Stelmogelijkheden: volledig instelbaar

Vering achter: monoshock

Stelmogelijkheden: veervoorspanning en uitgaande demping

Veerweg v/a: 120/130 mm

Rem voor: 310mm remschijven met vierzuigerklauw

Rem achter: 240mm remschijf met éénzuigerklauw

Banden v/a: 120/70 R17, 190/50 R17

MATEN & GEWICHTEN  

Wielbasis: 1.460 mm

Balhoofdhoek: 25°   

Naloop: 100 mm

Zithoogte: 810 mm

Rijklaargewicht: 226 kg  

Tankinhoud: 19 liter

PRIJS & INFO  

Prijs België: € 14.299

Prijs Nederland: € 16.499

Importeur: Moteo

Internet: www.suzuki2wheels.be

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.