Dubbeltest Triumph Scrambler 1200 XE vs XC: Brits dilemma
Triumph heeft met zijn Scrambler 1200 XC en XE een opvallend tweeling op de markt gebracht. Het Britse duo mag dan wel dezelfde basis hebben; de XE en XC zijn verre van identiek. Wij vroegen ons af wie in een rechtstreeks duel de bovenhand zou halen.
Spoiler alert
Spoiler allert: er is geen echte winnaar in deze test. Of de balans nu naar deze of gene kant overhelt, hangt puur af van het gebruik van de motorfiets en van persoonlijke voorkeur. De XC mag je meer als een klassieke scrambler aanzien, de XE als een origineel Brits alternatief op heel wat van de populaire adventure motoren. Dat laatste is een verrassende vaststelling.
Tweede test
MotorNieuws ging de beide Triumphs al testen in Portugal in december 2018. Het spaart ons meteen de tijd om in detail de technische gegevens te bespreken en biedt de ruimte om de rij-ervaringen te delen.
XE Verbaast
Die begonnen met de Scrambler 1200 XE. Op een route die door de MotorNieuws redactie wel vaker gebruikt wordt voor off road en adventure testen. Geen heavy shit, maar vlot rijdende off road wegen, gemixt met slingerende asfaltbaantjes. Het soort werk waarvoor de XE geknipt is. Dus dat hij het goed doet, moet niet als verrassend bestempeld worden.
Wat ons vooral verbaasde waren de prestaties off road en het gemak waarmee de XE zich laat leiden. De hippe Brit voelt lichter aan en stuurt stukken beter dan je van een 1200 ooit zou verwachten. Anderzijds is hij ook hoger dan je van een neo retro Triumph zou verwachten. Langere veerwegen dus, met daaraan gekoppeld een ophanging die op redelijk wat berekend is.
Off Road Pro
Het blok leent zich niet tot hoogtoerig sportief werk, maar moet het vooral hebben van zijn koppel en een bijzonder bruikbaar middengebied. Mooi is ook dat de XE standaard de Off Road Pro modus biedt en daarmee stuur het je het ABS van het achterwiel even met vakantie. Old school aanremmen dus, maar zonder schrik voor een blokkerend voorwiel.
Banden maken een verschil
Je kunt met de XE heel veel aan en de beperkende factor(en) zullen altijd de banden zijn. Met de juiste band doe je ongeveer wat je wilt met deze motor. En dan komt het er op neer de rest van je trip goed in te schatten. Denk je dat het merendeel van de rit op de openbare weg zal verlopen, dan kies je best voor een band met niet al te veel noppen of bijvoorbeeld een Bridgestone A41 adventure band die gemaakt is voor de openbare weg, maar ook off road goed scoort. Mik je meer op onverhard avontuur, dan is de keuze zo mogelijk nog groter, maar ook meer specifiek. Met échte noppen op de wielen, doe je met de XE bijna wat je met een pure off road doet.
Laag zwaartepunt
De 204 kilos van de Scrambler 1200 laten zich niet meteen voelen omdat het zwaartepunt vrij laag ligt – dat met een relatief hoge zit van . Dat gezegd zijnde, heb je ook niet meteen de indruk met 90 pk op weg te zijn, gewoon omdat het blok zich het liefst niet helemaal bovenin laat rijden. De dikke twin stuur je bij voorkeur aan op koppel.
Achterwiel
Dat brengt ons naadloos bij de XC, aan de basis dezelfde motor, maar vooral verschillend omwille van de ophanging, veerwegen en de elektronica. Ook al is de XC een scrambler die het vooral van asfalt moet hebben, toch misten we de pro off road modus een beetje. Het zal aan ons met noppen bezaaid hart liggen, maar remmend het achterwiel af en toe laten blokkeren is ook leuk op de openbare weg.
Onze motor was uitgerust met een bagagesysteem dat Triumph in zijn accessoire pakket aanbiedt. We dachten aanvankelijk dat het wat pover oogde, maar uiteindelijk bleken we er heel wat in kwijt te kunnen en de topzak of zijtas hinderden ons op geen enkel moment. Het soft luggage systeem is bovendien erg gemakkelijk afneembaar. Mochten we een Scrambler 1200 XC of XE in de garage hebben, dit systeem kwam er zeker op.Het optionele soft luggage systeem krijgt een pluim.
De XC is net dat tikkeltje wendbaarder op de openbare weg en door zijn lagere bouw, heb je ook niet iets meer controle bij het manoeuvreren. Het blok dat allesbehalve hoogtoerig is, wordt bij sportief rijden op de openbare weg al eens vaker naar de hogere regionen gestuwd en dan voel je dat je daar met de Scrambler 1200 niet zo heel veel te zoeken hebt. Je past je rijstijl als vanzelf aan en schakelt sneller op dan je normaal zou doen. En dan is de acceleratie van de zware twin best indrukwekkend.
Zo zie je ook hoe rekbaar het begrip ‘Scrambler’ is. Het kan een lichte 400 zijn of een dikke 1200. Als het concept maar klopt en er goed over de bouw en geometrie nagedacht wordt. Dat hebben de Britten duidelijk gedaan.
Het is een leuke gewaarwording te weten dat je zo goed als altijd wat extra kracht onder je kont hebt. Het past goed bij het bijna vanzelfsprekende karakter van de XC (en XE). Alles gaat haast als vanzelf en na een paar honderd meter heb je het gevoel dat je al jaren met deze motor rijdt.
In de stad
De XC doet het ook goed als file-alternatief en stadsrot. Als je bij druk verkeer vaak moet stoppen, voel je dat de binnenkant van je dij best wat hitte van de hete uitlaat krijgt doorgespeeld. Niks dat je brandwonden kan opleveren, maar instinctief ga je toch je been net iets anders plaatsen. Het is zowat de enige kleine smet op het blazoen van deze Britse tweeling. Terwijl we tijdens deze test van de ene motor op de andere stapten, waren het vooral de troeven die ons opvielen. Zoals daar zijn: de afwerking, het romige blok, het gebruiksgemak en de zithouding. De XE voegt daar nog wat off road potentieel aan toe.
Persoonlijke keuze
Stellen dat een prijsverschil van 1000 euro verwaarloosbaar is, zou heel kort door de bocht zijn. Maar wie om en bij de 15.000 euro betaalt, zal zich wellicht niet laten beïnvloeden door dat verschil. En dan vindt de avonturier in ons, dat de XE wellicht de beste keuze is voor al wie groter is dan 1m75 en de ruimte heeft om de meerprijs te betalen. Een persoonlijke keuze in een tweestrijd die er eigenlijk geen was. Want beide versies scoren gewoon goed en brengen een geslaagde mix van Britse autenticiteit, moderne prestaties en een klassiek design. Wedden dat het juist dit was, wat ze bij daar in Hinckley voor ogen hadden?
Foto’s: Cornelio Longo
Meer weten over de motorkleding in deze test?
Technische gegevens en prijzen
Motor
Type: watergekoelde staande tweecilinder met vier kleppen per cilinder
Cilinderinhoud:1.200 cc
Maximaal vermogen: 89 pk bij 7.400 opm
Maximaal koppel: 112 Nm bij 3.950 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen wiegframe
Voorvork: 45mm Showa, instelbaar (47 mm Showa, instelbaar)
Achterschokbreker: Öhlins stereovering, volledig instelbaar
Remmen voor: Dubbele 320 mm schijven met vierzuiger Brembo remklauwen
Remmen achter: 255 mm schijf met dubbelzuiger Brembo remklauw
Afmetingen
Wielbasis:1529 mm (1569 mm)
Zithoogte:840 mm (871mm)
Drooggewicht: 204 kg
Tankinhoud: 16 liter
Prijs
België:14.680 euro (15.680 euro)
Nederland: vanaf 16.300 euro