Eerste test 2023 Kymco AK Premium: Hetzelfde, maar beter
Vergeet de AK 550. Vanaf nu hebben we het over de AK Premium. En die naam is niet zomaar gekozen…
De in 2016 geïntroduceerde Kymco AK 550 stelde zich het ambitieuze doel om de onbetwiste koning van de sportscooters uit te dagen: de Yamaha TMAX. De resultaten voldeden aan de verwachtingen van de Taiwanese fabrikant. Zeven jaar later is de AK aanzienlijk geëvolueerd… door van naam te veranderen. Weg is de 550, hier is de Premium.

Beter dashboard en keyless systeem
Zodra je plaatsneemt op het comfortabele zadel van de nieuwe AK, valt meteen het digitale en connected dashboard met een sterk verbeterde leesbaarheid en een fundamenteel herzien en vooral vereenvoudigd keyless systeem op. Vanaf de eerste beweging aan het stuur kun je de betere handling in bochten, het toegenomen comfort en de precisie van de nieuwe Dunlop Sportmax GPR-100 banden voelen. Een ander nieuwtje is het ABS-systeem, dat nu assistentie biedt bij het remmen in bochten. Zelfs als je midden in een bocht remt, zorgt het ervoor dat je je rijtraject kunt aanhouden. Efficiënt en geruststellend.


Standaard premium uitrusting
De tweecilindermotor, die dankzij zijn 51 pk en 550cc nog altijd even krachtig is, is bij alle toerentallen bijzonder soepel en aangenaam. Je zou bijna kunnen zeggen dat hij de eerste meters een beetje suf aanvoelt. In de stad heb je daarentegen meer dan voldoende power, en een plezierig rijgedrag. Met zijn standaard cruisecontrol, elektrisch verstelbaar windscherm en verwarmde handvatten is deze nieuwe AK écht Premium.

Plus en min
+ Rijplezier
+ Verbeterde handling
+ Geslaagde opwaardering
– Slechts twee kleuren
– Te rustig op de eerste meters
– Topkoffer is bijna noodzakelijk