Eerste rijtest: 2023 Vespa GTS 300
Vespa heeft met haar GTS 300 nog steeds een vrijwel uniek product in de motorscootermarkt: een klein, windschermloos scootertje met kleine wieltjes, uitgerust met een 300cc-motor. Andere, vooral Aziatische, merken hebben uiteraard ook 300cc-scooters in hun gamma, maar die zijn veelal uitgerust met grote wielen en flink wat windbescherming. Dat het recept van Vespa werkt, mag duidelijk zijn. De GTS 300 is zopas vernieuwd en we mochten er een rondje mee gaan rijden in het romantische Rome.

Nieuwe look & feel
Hoewel het frame en de motor ongewijzigd zijn overgenomen van het oude model, is het vooral de look & feel die gewijzigd is. Zo krijgt het 2023-model vooraan een nieuwe das, spatbord, DRL-ledlichten en richtingaanwijzers in led. Achteraan is er nu ook een ledlicht en een nieuwe nummerplaathouder. Verder nog een nieuw zadel, nieuwe 12 inch-velgen en wat kleine body-aanpassingen hier en daar. Hij ziet er nog steeds uit als een Vespa, en dat is het belangrijkste. Eenmaal in het zadel valt het nieuwe keyless-systeem op, nieuwe knopjes en het tft-dashboard met gps-functie. Maar dat tft-scherm zit niet op iedere uitvoering. Want zowel de GTS, GTS Super en GTS SuperSport doen het met een eveneens nieuw lcd-dashboard. Enkel de GTS SuperTech krijgt het tft-dashboard. En nu mag jij eens raden met welk model wij Rome onveilig gaan maken.

Elektrische rijervaring
De SuperTech is de versie die je wil hebben, maar verschilt qua rijden niets van de andere uitvoeringen. Zo werden we verrast door hoe zacht de GTS 300 bolt. Zowel qua gasaanname als qua remmen, maar ook het afveren en de manier waarover hij over de weg zweeft is bijzonder aangenaam. Daarbij draait het 300cc-motorblok erg stil, waardoor je een haast elektrische rijervaring krijgt. Enkel bij het stilstaan aan een rood licht voel je de motor trillen. Eenmaal op gang, draait het blokje zo zacht als de Vespa eruitziet. Toch zit er best wat pit in. 23 pk is niet om van je zadel te schieten, maar in combinatie met het lage rijklaargewicht van 163 kg zet je stevige stappen. Kleine oneffenheden worden dan ongemerkt weggefilterd. Probeer wel diepere putten en hoog uitstekende deksels te vermijden, want die worden bruut doorgegeven. Dat is niet onlogisch, met de kleine 12 inch-velgen, dunne banden én korte veerweg.

Veel verkeer = fun!
Het drukke Romeinse verkeer is een bron van stress voor velen, maar een vorm van puur plezier als je op de Vespa zit. Met het allergrootste gemak filter je overal moeiteloos doorheen en sta je zo helemaal vooraan aan het stoplicht. Daarbij krijg je nauwelijks kwade blikken, omdat iedereen zo’n Vespa wel geinig vindt. Ook ondervinden we geen last van stuuruiteinden die tegen onze knieën botsen, wat niet abnormaal is als je 1m90 bent en op een kleine scooter plaatsneemt. Sterker, we zitten er best comfortabel op. Nóg sterker, we hebben het gevoel om met een echt kwaliteitsproduct onderweg te zijn. De afwerking is mooi, het rijgevoel goed en hij doet gewoon alles wat je van hem vraagt en verlangt.




Buiten de stad
We proeven ook nog even van een prachtig stuk kronkelweg net buiten de stad. De GTS 300 is daar niet meteen voor gemaakt, maar hij doorstaat de test meer dan geslaagd. Hij voelt stabiel aan op hogere snelheid en laat zich makkelijk in een bocht drukken. Pas wel op met de limieten van de kleine wieltjes, maar ook daar waarschuwt de Vespa je wel voor.
We zijn dus positief verrast van onze rijtest met de vernieuwde Vespa GTS 300. Hij verschilt niet bijzonder veel van de vorige versie, maar is nu weer helemaal bij de tijd met kleine verbeteringen aan een uitstekende basis. En nieuwe kleuren die bijzonder geslaagd zijn. Prijzen variëren van 6.999 euro voor de standaardversie tot 7.499 euro voor de SuperTech.

Foto’s: Vespa