Eerste test 2020 Harley-Davidson Low Rider S: Come Back Kid
De Harley-Davidson Low Rider S is een Performance Beach Cruiser. De look gaat terug naar de Low Rider modellen uit de jaren 80, terwijl de wendbaarheid en prestaties op en top modern zijn. Wij gingen de nieuwe Harley testen in San Diego. Noem de stad aan de grens met Mexico gerust dé biotoop bij uitstek voor powercruisers. En jet lags, zo blijkt.

Back in Black
Volgens Brad Richards (Vice President of Styling & Design) heet dat dan: We hebben die beach-cruiser stijl gecombineerd met een performance-first attitude en op basis van het Softail chassis een nieuwe Low Rider S ontwikkeld die krachtiger en wendbaarder is dan ooit en er tegelijk heel indrukwekkend uitziet. Die agressieve look wordt kracht bijgezet door alle heldere afwerkingen te vervangen door verschillende soorten zwart. Wrinkle Black voor de aandrijflijn, het carterdeksel en de tankconsole; hoogglans zwart voor het koppelingsdeksel en de inlaat; Jet Black voor de dempers en uitlaadschilden en matzwart voor de voorvork, kroonplaat, risers en stuur.

Van Dyna naar Softail
De power-cruiser krijgt dus opnieuw een prominente plaats in het Harley-gamma na een afwezigheid van 2 jaar. Waar de vorige nog gebaseerd was op het Dyna-frame, heeft de nieuwe het Softail-frame. De vette Milwaukee-Eight 114 motor is niet alleen de enige optie, het is meteen ook de grootste die leverbaar is voor de Softail.
Het chassis werd op alle mogelijke manieren opgewaardeerd om de kracht van het stijf bevestigde motorblok perfect de baas te kunnen. Zo vinden we vooraan een 43 mm upside-down voorvork en een balhoofdhoek van 28 graden (2 graden minder dan voorheen), wat leidt tot een strakkere respons op stuur-input.
Achteraan zorgt een enkele coil-over schokdemper met emulsietechnologie voor een verbeterde veerweg en respons. De dubbele 300 mm schijven leveren krachtige remprestaties en het standaard ABS zorgt ervoor dat je ook in moeilijke omstandigheden veilig tot stilstand komt.

Machtig koppel
De Low Rider S rijdt zoals je van een power-cruiser mag verwachten: het blok wil niets liever dan accelereren en het chassis smeekt om bochten. Het solo kuipzadel biedt bij hard optrekken perfect steun waardoor je netjes in positie blijft zitten en dankzij het minikuipje zit je ook gedeeltelijk uit de wind.
Het off road stuur op 9 cm hoge risers en de positie van de voetsteunen vragen wel enige gewenning en voelen initieel wat vreemd aan. Maar na en paar kilometer stevig bochtenpikken heb je daar helemaal geen last meer van. Gezwind katapulteer je jezelf van de ene bocht naar de andere. De zithouding is zeer typisch en de armen zijn ver naar voor gestrekt. Dit is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Grondspeling is geen punt; niet omdat die er in overvloed is, maar wel omdat grondspeling op powercruisers als de Low Rider S geen punt is. Heb je ze opgebruikt, dan ben je eigenlijk harder aan het gaan dan waarvoor deze motor gebouwd is. Mocht hij hoger op zijn poten staan, dan had Harley hem wellicht niet als Low Rider op de markt gebracht, toch?
Meteen kom je ook aan de essentie van deze motor. Een indrukwekkende koppelberg in de 114 Milwaukee Eight krachtbron, een afwerking met aandacht voor details en de geschiedenis van het model en vooral een styling die meer dan geslaagd mag genoemd worden.

Come Back
De Low Rider S is een fantastische metgezel tijdens al je uitstappen. Je moet dus niet naar San Diego vliegen om er echt te kunnen van genieten, een Vlaamse of Hollandse secundaire weg of autostrade volstaat ruimschoots. Of het nu is om langs terrasjes te flaneren of om eindeloze bochtencombinaties aan elkaar te rijgen, de Low Rider S doet het allemaal in stijl.
Het koppelrijke blok, de al bij al verbazende wendbaarheid en de stoere uitstraling zijn de belangrijkste troeven. En laat dat nu net de elementen zijn die van groot belang zijn op een power cruiser. Dat is wat heet een geslaagde come back!
Tekst: Jochen Van Maele

Technische gegevens Harley-Davidson Low Rider S
Motor
Type: Luchtgekoelde viertakt twin Milwaukee Eight 114
Cilinderinhoud: 1868 cc
Maximaal vermogen: nb
Maximaal koppel: 162 Nm bij 3.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: riem
Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Voorvork: upsd 43 mm upsd
Achterschokbreker: Monoshock, hydraulisch regelbare veervoorspanning.
Remmen Voor: Dubbele, 300 mm remschijven met vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 292 mm schijf met dubbele zuigerklauw
Voorband: 120/70-19
Achterband: 180/70-18
Afmetingen
Wielbasis: 1615 mm
Rijklaar gewicht: 308 kg
Zithoogte 673 mm
Tankinhoud: 18,7 liter
Kleuren: Vivid Black en Barracuda Silver
Prijs:
België: €20.000
Nederland: €23.500