Eerste test 2020 KTM EXC enduro gamma: beter op alle vlakken.
Of ik een paar dagen naar Spanje wou gaan om de 2020 KTM enduro-motoren te testen?
Does the pope shit in the woods? Natuurlijk wil ik dat!
Wat wordt het?
Ik moet het toegeven: voor het vertrek wist ik niet wat te verwachten van dit avontuur, aangezien dit mijn eerste ervaring als MotorNieuws testrijder zou worden.
KTM’s enduro motoren zijn grondig nieuw en dat moet volstaan om ook in 2020 bovenaan de ladder te blijven.
Eind mei landde ik met mijn Belgische collega-testers in Barcelona. Een autorit van ongeveer 2 uur bracht ons naar een locale dealer, waar we werden verwelkomd en waar we de persconfercentie voor de 2020 KTM EXC-modellen konden bijwonen. KTM mag dan wel zijn gamma voor de weg steeds verder uitbreiden, het Oostenrijkse merk blijft zijn roots trouw. En die liggen in het off road. Met talloze wereldtitels in MX en enduro tot gevolg. Gebaseerd op de technologie die heel wat van die titels naar Mattighofen bracht, bouwde KTM de 2020 enduromodellen. En het gaat om meer dan een update. KTM’s enduro motoren zijn grondig nieuw en dat moet volstaan om ook in 2020 bovenaan de ladder te blijven.Dit mag je als een grondige gamma test bestempelen!
Grondige updates
Zo werden onder andere het frame, de ophanging en het uitlaatsysteem onder handen genomen.
De algemene geometrie van het buizenframe werd wel behouden. Daarom voelen de EXCs ook vertrouwd aan. De wijzigingen die werden doorgevoerd, zorgen echter wel voor een beter rijcomfort, een beter gevoel op de motor en een slankere, compactere structuur. De viertakt- en tweetaktblokken kregen interne updates.Dat zag er al direct goed uit.
7 modellen
Donderdag stond gepland als Riding Day en dat was ook precies wat het werd. Een dag lang intensief rijden met de nieuwste oranje enduros. Na het ontbijt begaven we ons naar het domein Bassella. Daar was een 15 kilometer lange route uitgestippeld als testterein, wat zorgde voor een variatie aan testomstandigheden. Hier mochten we pas echt kennis maken met het vernieuwde gamma Enduro-motoren. Ideale testomstandigheden, met een aantal uitdagende zones voor de volgende 2020 modellen: 150EXC TPI, 250EXC TPI, 300EXC TPI, 250EXC-F, 350EXC-F, 450EXC-F en 500EXC-F.Eerst alle info opnemen!
Belangrijke wijzigingen
De algemene indruk van de motoren is dat ze vooral uitblinken door het gebruiksgemak. Het is erg eenvoudig om hard te rijden met de nieuwe KTM’s. Sommigen zijn voor een breed, maar competitief publiek bestemd, de tweetakten mogen omschreven worden als bijzonder pittig.
De zadels werden aangepast. Het gebruikte materiaal is zachter dan bij de vorige edities, wat leidt tot een zachter, meer comfortabel zit- of rijgevoel tijdens lange ritten. Persoonlijk verkies ik een harder zadel, al kan ik me wel inbeelden dat heel wat mensen deze aanpassing zullen toejuichen. Vooral wie lange en intensieve enduroritten of raids rijdt, zal hierbij gebaat zijn.
Van 150 tot 500
Alle motoren genieten van een bijzonder uitgebalanceerde basisafstelling van de ophanging en vallen op door de aandacht voor details in de afwerking. KTM is er ieder jaar in mei al bij met de modellen voor het volgend jaar, maar dat wil duidelijk niet zeggen dat ze over één nacht ijs gegaan zijn. Alle modellen zijn goed uitgekiend en door het brede aanbod, is er zeker voor elk type rijder iets beschikbaar. Van 150 tot 500 cc.Ook de injectiegevoede 150 tweetakt krijgt de nieuwe kleurstelling.
Overzicht
Het was niet mogelijk om alle modellen tot in detail te testen op één dag tijd, maar we deden ons uiterste best en dit is wat we vooral onthouden van de diverse testmotoren.
150 EXC TPI
Tijdens mijn testrit met dit model heb ik ervaren dat de gasrespons, hoewel kort, erg goed is. Het is een lichte, compacte, beweeglijke motor. Ideaal voor iemand die de zwaardere machines liever aan de kant laat staan en zich wil toeleggen op de kunst van het schakelen, aanhouden van snelheid en het kiezen van de perfecte lijn.
De KTM 250 EXC TPI en de KTM 300 EXC TPI
Deze tweetakt twins rijden zeer licht en hebben ook een zeer goede gasrespons. Het vermogen van deze machines is top. Vooraan voelt de vering zeer zacht aan. De 250 heeft iets minder power dan de 300-versie, waardoor ik hierbij soms een iets bruusker rijgevoel had. Gek dat de minst sterke het meest bruusk aanvoelt, maar dat komt gewoon omdat het koppel minder gespreid is. Toch waren beiden een plezier om mee te rijden. Puur tweetakt rijplezier, met erg veel pks per cc. En het stuurgedrag is bijzonder licht. Onze chef wist ons nog te vertellen dat hij al met mountainbikes gereden heeft die zwaarder sturen dan de 2019 EXC 250 Tpi die hij in duurtest had. Wel de 2020 stuurt nog beter. Dat wil veel zeggen.
Tot slot nog iets wat opvalt aan zowel de KTM 150 EXC TPI, de KTM 250 EXC als de KTM 300 EXC TPI: deze motoren roken niet. Met de injectie is de afstelling haarfijn geregeld. KTM heeft wonderen verricht met de introductie van injectie op de tweetaktmotoren en het concept is alleen nog maar verder geperfectioneerd. Tweetakt is niet dood, bij KTM is het springlevend!
De KTM 250 EXC-F
Deze motor heb ik ervaren als een zeer handelbare, lichte en stabiele moto. Hij heeft een zeer zachte power, die niet overheerst, maar toch het nodige koppel heeft. Ook hier voelde de voorvering lekker zacht aan. Voor mij persoonlijk had iets meer power gemogen, maar dat hangt echt af van persoon tot persoon. Binnen het kwartliter concept van deze motor, is hij foutloos.
De KTM 350 EXC-F
Mijn initiële gevoel op deze motor was minder goed, maar na een tijdje veranderde dit in positieve zin. De moto voelde zeer sterk aan onderin, maar helemaal niet brutaal. In vergelijking met de 250 EXC-F is hij merkelijk zwaarder, wat niet verwonderlijk is, maar wel iets is om rekening mee te houden wanneer je je keuze maakt.
De KTM 450 EXC-F en de KTM 500 EXC-F
Ik steek het niet onder stoelen of banken: Deze twee modellen genoten zonder twijfel mijn voorkeur.Deze motoren reageren zeer goed op het gas en de power komt zeer soepel. Deze motoren zijn zeer stabiel en – voor zwaarderer motoren – heel comfortabel in de korte en kleine bochtjes. De motoren zijn geëvolueerd ten opzichte van de 2019 modellen en zijn nog een stukje gemakkelijker te berijden. Aan vermogen is er nooit een tekort geweest.
Aangenaam verrast
De KTM enduro-motoren wisten mij aangenaam te verrassen.
Ik vond de ophanging goed voor de omstandigheden waarin de test plaatsvond. Rest de vraag hoe deze zullen reageren op andere ondergronden, bijvoorbeeld hier in België.
De mooie Spaanse omgeving waarin de test plaatsvond, het aangename weer dat de testdag omkaderde en de goede ontvangst door de organisatie hebben uiteraard mee geholpen om deze eerste testervaring positief te maken. Het KTM EXC MY2020 gamma, heeft me absoluut niet teleurgesteld. Integendeel zelfs. De motoren staan alweer een trapje hoger dan hun voorgangers en het niveau van de 2019 KTM’s kennende wil dat eigenlijk al heel veel zeggen. Ze staan nu al bij de KTM dealers. Ook dit jaar heeft KTM een Six Days versie in het aanbod.
Tekst: Tom Cuyvers
Foto’s: KTM, Sebas Romero