Eerste test 2021 Honda CB500X: Allroad for all
Nadat Honda in 2019 de focus legde op een betere motor, een verbeterd chassis en een duidelijke adventure styling, liggen de vernieuwingen voor hun lichtgewicht adventure crossover, de CB500X, dit jaar vooral bij nieuwe kleurschema’s en graphics. Dankzij het design en de nieuwe kleurstellingen met een rood subframe achteraan is een vergelijking met Honda’s ultieme adventuremotor, de Africa Twin, niet uit de lucht gegrepen. Maar gaat die vergelijking ook op? We gingen het na tijdens een beginnerscursus offroadrijden van de Adventure Academy.
All road dat de klok slaat
Twee motortypes steken al enkele jaren met kop en schouders boven de rest uit qua populariteit: de roadsters of nakedbikes en de allroad of adventuremotoren. Met name die laatste categorie scheert hoge toppen. De BMW GS-en, Kawasaki Versyssen en Honda Africa Twins van deze wereld vliegen de deur uit. En dat is begrijpelijk. Je zit goed hoog met een uitstekend zicht, kan comfortabel kilometer na kilometer wegtikken, beschikt over heel wat vermogen en als je wil kan je er zonder problemen zand- en boswegen mee gaan verkennen. En het is net dat laatste dat we graag eens wilden uitproberen met deze CB500X. Daarom trokken we naar het Motorpark in Olmen voor een adventure-opleiding georganiseerd door de Adventure Academy. Met hun thuisbasis in het Motorpark – vroeger beter bekend als het Hondapark – organiseert de Adventure Academy cursussen en trainingen in het offroaden. Ook voor rijders zonder ervaring, zoals ondergetekende.
Introductie op los zand
In adventurekringen is de CB500X een lichtgewicht (in meerdere betekenissen), maar het is net die eigenschap die zo dankbaar bleek tijdens een introductie naast het asfalt. Want voor wie het nog niet ervaren zou hebben: een eerste kennismaking met een losse ondergrond – en op standaard wegrubber – komt dicht in de buurt met wat een hond wellicht ervaart wanneer ‘ie nietsvermoedend een bevroren meer opwandelt. Je gaat werkelijk alle kanten op, en vooral die kanten waar je niet naartoe wil gaan. Het is dan ook geruststellend om te merken dat het gewicht van deze CB500X nog steeds handelbaar blijft.
Geen onbelangrijk detail: onze testpiloot behoort met zijn 1 meter 70 tot de eerder vertically challenged motorrijders, maar deze CB500X bleek de perfecte match te zijn voor de combinatie ‘weinig ervaring’ en ‘weinig hoogtemeters’. Het gevoel van de hoge, stevige adventuremotor blijft overeind, maar de zadelhoogte en het gewicht zijn veel toegankelijker dan pakweg de Africa Twin. Dat wekt dan weer vertrouwen, wat meteen enorm belangrijk bleek tijdens het offroaden.
Een nieuwe wereld
Daarnaast zorgt de uiterst doseerbare vermogensafgifte uit de parallel twin voor uitstekende beheersbaarheid. De CB500X beschikt over voldoende koppel bij lage toeren zodat je snel weer trekkracht kan genereren aan lage snelheid, en dankzij de assist/slipperkoppeling schakel je vlotjes een versnelling hoger of lager ongeacht de situatie. Tegelijkertijd zit je nog steeds op een zogenoemde ‘hoogpoter’ met lange veerweg, een aanzienlijke grondspeling en grote wielen, waardoor je achteloos door bospaden en kuilen stuurt. De som van dat alles maakt van de CB500X een uitstekende motor om kennis te maken met adventure-rijden. Eens je de momenten waarop de motor weer eens iets doet wat je niet had verwacht weet te controleren en erop te anticiperen, maakt het initiële schrikgevoel plaats voor een flinker portie fun en ontsluiert zich een hele nieuwe wereld van motorrijden. Ook al zit je – in dit geval – nog steeds in een afgebakend park te rijden, het voelt erg bevrijdend om jezelf niets aan te trekken van aangelegde wegen en gewoon je tweewieler door een veld of tussen de bomen te loodsen.
Halfbloed
Waar deze CB500X dan weer verraadt dat ‘ie geen volbloed adventuremotor is, is bij de aanwezige technologie en rijhulpmiddelen. Want behalve de intussen vanzelfsprekende basisuitrusting (ABS, versnellingsindicator, schakelindicator) is die eigenlijk afwezig. Het is dus niet mogelijk om tractiecontrole of ABS af te zetten, om een ‘offroad’ rijmodus te selecteren of om andere parameters in te stellen. Wie voor het eerst gaat adventurerijden zal daar wellicht niet te zwaar aan tillen, maar we kunnen ons voorstellen dat zoiets toch vervelend gaat worden naarmate je beter weet wat je aan het doen bent en wat je zelf kan.
Terug op het asfalt
Tijd om het stof achter ons te laten en de openbare weg op te zoeken. Waar de CB500X naast het asfalt dienstdoet als prima beginnersmotor, is dat op het asfalt een understatement. Met een piekvermogen van 35 kW is het zeker voor A2-rijders een ideale motor voor zij die dagelijkse de baan op moeten en daarbij eerder een stedelijke jungle moeten trotseren. De vinnige tweecilinder kreeg na zijn vorige update 4% meer vermogen en meer bruikbaar koppel over het hele bereik. Sommige delen van de interne structuur van het blok (zoals de opstelling van de krukas, hoofdas en counteras en de zuigervorm) en van de versnellingsbak werden gebaseerd op het blok van Honda’s ultieme krachtpatser, de CBR1000RR Fireblade.
Die basis zorgt voor een uiterst soepel blok dat probleemloos de hoge toeren opzoekt en de hand niet omdraait voor een lange afstand op de snelweg. Of dat ook aangenaam is, dat is een andere zaak. We hebben het niet over de zitpositie, want het zadel is bijzonder comfortabel en staat je toe probleemloos de kilometers weg te vreten. Het probleem is de rijwind: het windscherm ziet er hoog uit, maar in de realiteit steekt je hoofd nagenoeg volledig bovenuit. Het is ook erg smal, waardoor de rijwind merkbaar aanwezig is aan hoge snelheden. Standaard beschik je niet over windkappen aan de handen of handvatverwarming. Wie ook in de winter gaat doorrijden doet er goed aan zich voor te bereiden of een accessoirepakket te nemen.
Fan van de binnenweg
Naast de snelweg laat de CB500X zich gelden als een wendbare en stabiele speelvogel. De massaverdeling is gecentraliseerde met de motor dicht bij het draaipunt van de swingarm. Dat gecombineerd met een stevig frame, toegankelijke stuurpositie en laag gewicht zorgt voor een goede stabiliteit en een vertrouwenwekkend rijgedrag. Zowel rechtdoor als in de bochten. De ophanging zorgt er dan weer voor dat je weinig last hebt van de beruchte staat van de Belgische binnenwegen en kasseistroken.
Je kàn er mee op weekendtrip richting de Ardennen via de autostrade. Maar je gaat er veel meer plezier in beleven als je dat doet via de binnenwegen. Wie er vooral elke werkdag van en naar de stad mee wil rijden gaat vooral tevreden zijn met de smalle afmetingen en wendbaarheid aan lage snelheid. Daardoor laveer je meteen moeiteloos je de dagelijkse gevaren van de stadsjungle op. Met een verbruik van 3,6 l/ 100 km is dat al helemaal een verantwoorde mobiliteitsoplossing.
Conclusie
De CB500X heeft de uitstraling van een echte allroader. Hij lost die verwachtingen ook zeker en vast in door zich dankzij een laag, handelbaar gewicht en lage zadelhoogte te ontpoppen als de ideale adventuremotor. Zeker voor de beginnende offroader. Verder geeft deze avontuurlijkste aller CB’s meteen de indruk een betrouwbare, eenvoudige motor te zijn die je elke dag van A naar B zal brengen. Daarbij krijg je ook het karakter en de capaciteiten om wat langer van huis weg te blijven. Mocht je daar zin in hebben.
Meer Adventure? Lees ook onze review van de Honda X-ADV!
Alle info over de Honda CB500X
Technische eigenschappen
Motor
Type: Vloeistofgekoelde parallel twin
Cilinderinhoud: 471 cc
Maximaal vermogen: 35 Kw (47 pk) bij 8.600 opm.
Maximaal koppel: 43 Nm bij 6.500 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen diamantframe
Ophanging vooraan: 41 mm conventionele telescoopvork met instelbare veervoorspanning
Ophanging achteraan: Pro-Link monoshock met vijftraps instelbare veervoorspanning, stalen rechthoekige swingarm
Remmen voor: Enkele 310 mm wave-type met tweezuigerklauw, ABS
Remmen achter: enkele 240 mm schijfrem met enkelzuigerklauw, ABS
Afmetingen
Wielbasis: 1.445 mm
rijklaar gewicht: 197 kg
Tankinhoud: 17,7 liter
Prijs
België: €7.099