Eerste test 2021 Honda CRF300L
De Honda XL is terug. Alleen is de X nu vervangen door de CRF-benaming die Honda op veel zijn off- en all-road modellen gebruikt. Maar de essentie is onveranderd: de 2021 Honda CRF300L is een gemakkelijke en veelzijdige motorfiets waarmee je letterlijk alle kanten uit kunt.
Waardige opvolger?
Honda’s XL-reeks is legendarisch. De in 2012 gelanceerde CRF250L deed ons vaag denken aan de iconische all roads uit de jaren zeventig en tachtig, maar was op een aantal vlakken te braaf en soms letterlijk ook te soft om de vergelijking helemaal te kunnen doorstaan. De 2021 CRF300L doet het beter en heeft het potentieel om een waardige opvolger te worden.
Sterker en lichter
De nieuwe motor van de CRF300L, met nu 286 cc, produceert 10% meer piekvermogen: 20,1kW (27 pk) bij 8.500 tpm en 18% meer piekkoppel bij 26,6Nm bij 6.500 tpm. Bovendien is de motor ondanks zijn toegenomen cilinderinhoud, ook nog eens 4 kg lichter geworden. 3 pk en 4 Nm meer e 4kg minder. Dat voel je. De CRF300L is nu vinnig genoeg om alles aan te kunnen. Van een pittige rit op ’s lands veldwegen, tot een sportieve uitstap op secundaire wegen. Vooral het feit dat er onderin ook meer leven in de brouwerij is, zorgt ervoor dat hij ook een stuk volwassener aanvoelt.
Boterzacht
De bediening van gas, remmen en koppeling is boterzacht. Het koppelingshendel met name voelt bijzonder licht aan. Dat laat je toe om waar nodig met een kort rukje aan het hendel dat beetje extra punch uit het blok te halen via de koppeling. Hoort bij een traditionele rijstijl met alles wat onder de 30 pk zit als je off road gaat, maar ook op de weg helpt de koppeling je om af en toe net iets feller uit de hoek te komen. De kortere versnellingsbak verhouding tussen de eerst en vijfde versnellingen helpen daar ook bij. De zesde mag je echt als een overdrive beschouwen.
Focus op de weg
De openbare weg blijft trouwens de primaire biotoop van de CRF300L. Hij doet het meer dan aardig in het veld, maar je voelt aan de zachte ophanging dat Honda in veeleer een wegmotor ontworpen heeft die nu en dan op onverhard kan, dan een gehomologeerde off road. Vandaar ook dat je de motor moet vergelijken met een XL en niet met een lid uit de XR-familie. We kunnen niet ontkennen dat we ook daar graag een moderne variant van zouden ontdekken in het gamma van Big Red. Het is wel leuk dat je met een knop naast het dashboard op eenvoudige wijze het ABS achteraan kunt uitschakelen. Het LCD dashboard is duidelijk afleesbaar en gemakkelijk te bedienen. Simpel en goed, zo hebben we het graag op een trail.
Comfort
Het verbeterde blok wordt ondersteund door een grondig aangepast rijwielgedeelte. Het chassis is vier kg lichter. Meer nog dan het lagere gewicht, valt de toegenomen stijfheid op. In snelle bochten is de CRF300L uiterst stabiel. En het insturen is een fluitje van een cent. Wie wat sportieve wil sturen, zal uitkijken naar een oplossing om de ophanging iets harder te maken. Die is standaardsetting is vooral gericht op comfort. Vanaf het moment waarop je de CRF van de jiffy haalt, zie je hem al een beetje zakken. De veerweg mag dan wel toegenomen zijn; de veerwerking is nog steeds erg soft. Ook hier komt Honda’s keuze voor het gebruik op de openbare weg duidelijk naar voor.
In de voetsporen?
Het neemt niet weg dat de CRF300L een styling heeft die duidelijk gebaseerd is op de WK-winnende crossmotoren van Honda. Zijn CRF300 Rally neef, haalt de mosterd dan weer bij de rally motoren waarmee Honda nu al twee jaar op rij de Dakar mee won. De CRF300L ziet er bijgevolg bijzonder sportief uit. Maar het is vooral een veelzijdige trail die op geen enkel moment ontgoochelt en in deze kersverse 300 uitvoering merkbaar sportiever en potenter is dan zijn voorgangers. Die toegenomen fun factor, het hogere vermogen en koppel én het lagere gewicht zijn troeven die er moeten voor zorgen dat deze motor in de voetsporen kan treden van zijn illustere voorouders. Wie zich afvraagt hoeveel plezier je met een 300 kunt hebben, moet zeker eens een been over de nieuwste CRF L gooien. Je zult verbaasd zijn.
Lees ook alles over de CRF300L en 300 Rally
Alle prijzen van alle motoren vind je op motorprijzen.be
Klik hier voor meer informatie op de Honda website
Technische gegevens Honda CRF300L
Motor
Type: Vloeistofgekoelde viertakt mono
Cilinderinhoud: 286 cc
Maximaal vermogen: 27 pk bij 8.500 tpm
Maximaal koppel: 26,6 Nm bij 6.500 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: semi dubbel wiegframe
Voorvork: 43 mm upsd, niet instelbaar
Achterschokbreker: Pro Link
Remmen voor: 256 mm dubbele schijf met tweezuigerklauw
Remmen achter: 220mm schijf met enkelzuigerklauw
Afmetingen
Wielbasis: 1.455 mm
Rijklaargewicht: 142 kg
Zithoogte: 880 mm
Tankinhoud: 7,8 liter
Prijs
België: 5.694 euro
Nederland: 6.480 euro