Eerste test: 2021 Kawasaki Ninja ZX-10R
Met een totale dominantie in het World Superbike-kampioenschap en een grote schare (circuit)fans wereldwijd, is de Kawasaki Ninja ZX-10R grondig aangepakt voor modeljaar 2021. Euro 5-updates aan het motorblok, een rijkelijkere uitrusting en een nieuw design moeten de basis vormen voor alweer een nieuwe WK-titel. Wij mochten een dag op het TT Circuit van Assen scheuren met de nieuwe ZX-10R. Alleen deden we dat deze keer een tikkeltje anders…
Nieuwe styling
Alvorens we overgaan tot het circuitgedeelte, duiken we wat dieper in de specs van de nieuwe Ninja. Er kunnen meerdere boeken geschreven worden over alle onderdelen, elektronica en features die er op de ZX-10R zitten, maar we houden het zo beknopt en volledig mogelijk. Beloofd!
Het meest in het oog springt het nieuwe design. De kop werd duidelijk scherper getekend, waarbij de led-koplampen verscholen zitten achter het kuipwerk. Vind je dat niet zo mooi? Kan goed zijn, maar je zult er toch aan moeten wennen, want dit wordt de nieuwe Ninja-styling. Aansluitend is het windscherm 40 mm hoger geworden en wat rechter gezet voor meer windbescherming. Uiteraard kunnen winglets in 2021 niet ontbreken voor meer downforce.
EU5-updates
Het motorblok dan, want dat is nu conform EU5. We besparen je alle kleine aanpassingen, maar melden wel dat er een nieuwe luchtgekoelde oliekoeler moet zorgen voor het zo goed mogelijk afkoelen van de 998cc-viercilinder. De versnellingsbakverhoudingen van de eerste, tweede en derde versnelling werden kleiner voor meer acceleratie bij lage en middelhoge toeren. Het chassis werd op zijn beurt dan weer zo goed als ongemoeid gelaten, maar de wielbasis is 10 mm gegroeid ten opzichte van de vorige generatie. Het rijgedrag in de bocht zou daarmee stabieler moeten zijn.
Showa BFF en Brembo M50
De Showa BFF (Balance Free Front Fork) en BFRC lite (Balance Free Rear Cushion) blijven hetzelfde, maar zijn nu nog iets meer op circuitgebruik afgesteld. Brembo verzorgt de remmerij met de gelauwerde M50 monoblocs.
De grote nieuwigheid op het gebied van elektronica is het 4,3 inch tft-dashboard. Dat laat toe om te kiezen uit twee displays: een gekende setting voor straatgebruik met alle info in een oogopslag, en een setting voor circuitgebruik met een stopwatch, een versnellingsindicator en een toerenteller als voornaamste schermvullers.
Cruisecontrol
Nieuw zijn ook de verschillende rijmodi, waarbij je nu keuze hebt uit Road, Sport, Rain en vier Rider-modi die je volledig naar wens kunt instellen. Verder doen ook cruisecontrol en smartphone-connectiviteit hun intrede. Tot slot beschikt de ZX-10R over een berg aan elektronica: van bochten-ABS tot launch control, instelbare tractiecontrole tot een op-en-neer-quickshifter, en een elektronische Öhlins-stuurdemper tot drie powermodi.
Easy to ride
Dit was een samenvatting van de technische uiteenzetting van de nieuwe ZX-10R die we voor onze journalistenkiezen kregen. Maar de Kawa-mannen sloten af met iets heel belangrijk. Ze meldden ons namelijk dat de nieuwe Ninja ‘Easy to ride’ is, waarbij ze verduidelijkten dat je geen professional moet zijn om hem op het circuit los te laten. En daar werd het – voor mij persoonlijk – heel interessant…
Duimen maar
Je moet namelijk weten dat ik geen doorwinterde circuitrijder ben. Ik heb wel een aantal trackdays op mijn teller staan, maar die kun je op letterlijk één hand tellen en gebeurden veelal met lichtere machines. Op de openbare weg heb ik al heel wat motor-ervaring, maar op het circuit ben ik dus een amateur. Al helemaal op het TT-circuit van Assen, waar ik nog nooit gereden heb. Laat staan met een 203 pk sterke superbike. Duim je mee?
De mening van een circuit-amateur
Schrik van het vermogen heb ik niet, want ik heb al meerdere +180 pk-motoren onder mijn gat gehad. Het gaat me eerder over hoe de Ninja zich zal gedragen in de bocht, tijdens fel afremmen en op het Asser-asfalt. Full slicks met bandenwarmers moeten daar allemaal bij helpen, maar ook daar: ik ben een circuit-amateur en heb nog nooit met die dingen gereden. Goed. De eerste sessies is het vooral zoeken naar de juiste rijlijn en de beste rempunten. Je bent zo intens bezig met die twee dingen dat je bijna vergeet om na te denken over hetgeen er zich onder je afspeelt.
Zweven over het asfalt
Maar naarmate de dag vordert, groeit het vertrouwen in de ZX-10R en loopt alles soepeler, sneller en beter. De Kawasaki geeft je ook dat nodige vertrouwen door uiterst stabiel te blijven. Ook wanneer bij een stevige remactie de achterband van het asfalt komt, of als je iets te vroeg op het gas gaat bij het uitkomen van de bocht. De elektronica schiet er op dat moment pijlsnel, maar ook heel verfijnd, in. Hard accelereren en de wheelie controle laat je voorband als het ware zweven over het asfalt. Daarbij valt op dat de Road-setting de meest aangename gasreactie heeft.
Limieten opzoeken
En zo ga ik iedere ronde steeds op zoek naar mijn eigen limiet, maar ook de limiet van de Ninja ZX-10R. Uiteraard ligt die mijlenver van mijn kunnen, maar ik begrijp wel waarom Kawasaki hem het label ‘Easy to ride’ meegeeft. Het lichte sturen, de goed werkende elektronica, de aangename – maar ook zeker onwaarschijnlijk straffe – vermogensopbouw, de stabiliteit onder alle omstandigheden, de remmen die je gewoon met één vingertje kunt bedienen,… Alles is aanwezig om het de rijder zo makkelijk mogelijk te maken.
Verstand gebruiken
Zou ik daarom aanraden om als circuitleek of circuit-amateur meteen met een (nieuwe) ZX-10R te beginnen? Neen. Hoewel de machine het toelaat als je je verstand een beetje gebruikt, ben je toch beter af met een wat lichtere motor zoals bijvoorbeeld een ZX-6R of een Ninja 400.
Gelukkig stuurden we ook nog iemand mee die al wat meer circuitervaring op haar conto heeft staan. Haar naam is Jill, ze rijdt (toevallig) met een Kawasaki Ninja ZX-6R en ze doet zeer regelmatig mee aan sprint- en endurancewedstrijden. Uiteraard zou deze test incompleet zijn als we niet naar haar mening hadden gevraagd.
De mening van een ervaren circuitrijdster
Jill Danneels: “Het eerste wat me al na enkele bochten opviel, was het soepele stuurkarakter van de ZX-10R. Alsof ik op mijn ZX-6R zit te rijden, maar dan met een vrachtschip aan extra pk’s. De combinatie van die soepelheid en de stabiliteit, is nog indrukwekkender. In de bocht bij hard remmen of bij agressief uit de bocht accelereren, de Kawa blijft mooi op koers. Daardoor krijg je veel vertrouwen in de machine en durf je ook steeds harder te pushen. Dat gebeurt trouwens al redelijk snel op de dag, want de Ninja heeft weinig tijd nodig om eraan te wennen. Hij nodigt je uit om hard mee te rijden.
Net wat minder mijn meug was in Sport-modus een hevige gasreactie in trage bochten en er is best wat motorrem. Een persoonlijk gevoel en dus was voor mij de stand ‘Road’ op het circuit de meest aangename modus. Enthousiaster word ik van de wheelie controle die super werkt, en de zitpositie die heel aangenaam is. Op mijn ZX-6R zit ik te veel tegen de tank. Op deze 2021 Kawasaki Ninja ZX-10R heb ik meer bewegingsvrijheid.
Tot slot nog melden dat de toevoeging van de luchtgekoelde oliekoeler een serieuze verbetering is om de viercilinder beter op temperatuur te houden. Uit ervaring weet ik dat oudere ZX-10R’s nogal eens durven oververhitten, dus dat zal nu geen probleem meer zijn.”
Fotografie: Henny Berno Stern
Lees hier het eerder gepubliceerde artikel over de 2021 Kawasaki Ninja ZX-10R
Klik hier voor meer info over de 2021 Kawasaki Ninja ZX-10R.
Technische gegevens
Motor
Type: vloeistofgekoelde viertakt vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 998cc
Maximaal vermogen: 203 pk bij 13.200 tpm
Maximaal koppel: 115 Nm bij 11.400 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: gegoten aluminium twin spar frame
Voorvork: 43 mm upside-down Balance Free-voorvork, volledig instelbaar
Achterschokbreker: horizontale Back-link, volledig instelbaar
Remmen voor: dubbele 330mm-schijven met radiale vierzuiger remklauwen
Remmen achter: enkele 220mm-schijf met enkelzuiger remklauw
Afmetingen
Wielbasis: 1.450 mm
Rijklaargewicht: 207 kg
Zithoogte: 835 mm
Tankinhoud: 17 liter
Prijs
België: 19.699 euro (Performance Edition kit: +1.099 euro)
Nederland: 21.999 euro (Performance Edition kit: + 1.099 euro)
Invoerder: Kawasaki Benelux; www.kawasaki.be