Eerste test 2021 Kawasaki Versys 1000 S
Twee jaar geleden maakte Kawasaki ons blij met de Versys 1000 en de Versys 1000 SE. In 2021 krijgt het standaard model de S-benaming erbij. Met de luxe van de SE dus, maar zonder de elektronisch gestuurde ophanging. Een fel aangescherpt basismodel dus, reden genoeg voor de eerste test met de 2021 Kawasaki Versys 1000 S!
Nachtelijke test
De dagen worden nog steeds korter en om van de nood een deugd te maken, gingen we voor de test met de 2021 Kawasaki Versys 1000 S op pad bij nacht. Zo krijg je meteen ook een goed idee van de werking van de bochtenverlichting op Kawasaki’s nieuwste. Al draait het met dit S model om veel méér dan dat.
S is de nieuwe Standaard
Eigenlijk heeft Kawa alle goodies van de SE versie naar de S overgeheveld. Op de elektronisch gestuurde ophanging na. Dat wil dus zeggen dat je in vergelijking met het vorige standaardmodel nu een up/down quickshifter, verwarmde handvatten, bochtenverlichting, 12V contactpunt, handbeschermers, een TFT instrumentenbord, Rij-modi, de Bluetooth Rideology app connectie en een groter windscherm hebt. Dat vertaalt zich in een meerprijs van 1500 euro.
De tegenwaarde van de extra uitrusting bedraagt volgens Kawasaki berekeningen 4.000 euro. Een gouden zaak dus. Als je 1500 euro extra veil hebt. En als dat zo is, dan is dit een no-brainer. Je stapt immers op een motor die bijzonder luxueus uitgerust is voor een meer dan te verantwoorden meerprijs. We gingen na hoe dit alles zich laat voelen bij het rijden. Ziehier de test van de 2021 Kawasaki Versys 1000 S!
Sporttourer, allroad of adventure?
Kawasaki mikt op adventure rijders die hun avontuur vooral op de openbare weg zoeken. Dat is best een grote groep. Met een zeer complete motorfiets die ook nog eens bijzonder goed rijdt en stuurt, kan de Versys 1000 S een te duchten concurrent in dit populaire segment worden. Niet de motor die de populaire GS zal vervangen, want hij is grondig anders qua insteek. Echter, een valabel alternatief is het zeker. Dit is zowel een sporttourer, allroad als een adventure.
Snel schakelen
Zeker met de komst van de extra luxe op dit S model. Schakelen doe je op de Versys 1000 S dus met de quickshifter die je toelaat op en af te schakelen zonder koppeling. Je linkerhand spookt op de Kawa nog minder uit dan een Koala op pré-pensioen. Dat maakt het rijden nog eenvoudiger en draagt bij tot het comfort. Andere elektronica zoals ABS, tractiecontrole, bochten ABS en diverse mappings voor het motorkarakter maken het rijden met de Kawa veiliger en aangenamer. Er is zelfs de lak met het high tech recovery process dat kleine krassen na enige tijd zelf herstelt. I kid you not.
Als vanzelf
Het was ook goed dat we een deel van de test bij nacht in Gent reden. Meteen een goede test voor de bochtenverlichting op de Kawa’s veelzijdige vierpitter. Nu zijn de Gentse straten vaak beter verlicht dan de kerstboom in de kerncentrale van Doel, maar als je buiten de stad gaat, kun je niet anders dan vaststellen dan dat je op de Verys wel heel goed zicht hebt op elke bocht, ook de bocht die niet verlicht is. Het draagt allemaal bij tot het gevoel van zorgeloos rijden dat de Kawasaki je biedt.
Moeiteloos sterk
De grote kwaliteit van deze motor is dat hij alles dermate gemakkelijk laat verlopen, dat je geen notie hebt van mogelijke problemen. Je moet luxe niet zien als iets wat toegevoegd wordt, maar eerder als iets wat negatieve ervaringen wegneemt. De Kawasaki Versys 1000 S excelleert hierin. Hij stuurt haarscherp, remt als de beste, is comfortabel en heeft ballen aan zijn lijf. Laat de vlotheid waarmee alles verloopt je niet doen geloven dat dit een doetje is. De vierpitter heeft euh…pit (vier dus) en laat je toe zowel sportief als eerder rustig te rijden.
Je moet luxe niet zien als iets wat toegevoegd wordt, maar eerder als iets wat negatieve ervaringen wegneemt. De Kawasaki Versys 1000 S excelleert hierin.
120 pk en vooral meer dan 100 Nm koppel (102 om precies te zijn) volstaan daar ruimschoots voor. Meer zelfs je komt nooit aan de limiet. En wat je ook doet, je wordt altijd overvallen door het gevoel dat alles als vanzelf loopt. Dat is in het begin een zalige gewaarwording. Echter, luxe went snel en na een tijdje ervaar je de Kawa bijna als vanzelfsprekend. Je thuis voelen op een motorfiets is een belangrijke kwaliteit. Het laat je immers toe om hem ten volle te benutten.
Mikken op meer
Is dit dus een opstappen-en-wegwezen motor? Bijna. Hett bedienen van alle elektronica vraagt wat gewenning. Intuïtief kan je het gebruik ervan moeilijk noemen, maar als je 5 minuten de tijd neemt om het systeem te leren kennen, kun je – ook al rijdend – moeiteloos de elektronica instellen zodat je een motor op maat krijgt. It’s not rocket science…
De conclusie van deze test is dat je zonder tropische temperaturen en met de extra uitrusting die de nieuwe 1000 S geniet, net zo enthousiast moet worden van Kawa’s nieuwste.
Een blik op de nota’s van de test die we in maart 2019 reden met de toen pas gelanceerde versie van de Versys, toont dat Onze Man lichtjes lyrisch was over Kawasaki asfalt avonturier. De conclusie van deze test is dat je zonder tropische temperaturen en met de extra uitrusting die de nieuwe 1000 S geniet, net zo enthousiast moet worden van Kawa’s nieuwste. Al valt het niet te ontkennen dat een motor met dit potentieel tekort gedaan wordt als je er ook niet eens mee voor langere tijd de hort op gaat. Je moet mikken op meer. Naar Dakar of zo. Wedden dat deze asfalt avonturier zelfs dat soort uitdagingen aankan?
Foto’s: Mike Van Cleven
Lees hier onze eerder gepubliceerde reportage over de 2021 Kawasaki Versys 1000 S: https://motornieuws.be/kawasaki-introduceert-versys-1000-s/
Klik hier om nog meer te weten over de 2021 Kawasaki Versys 1000 S
Technische gegevens en prijzen
Motor
Type: Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 1043 cc
Maximaal vermogen: 120 pk bij 9.000 opm.
Maximaal koppel: 102 Nm bij 7500 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: aluminium twin tube frame
Voorvork: 43 mm UPSD met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping
Achterschokbreker: Back Link Monoshock met op afstand instelbare veervoorspanning en regelbare uitgaande demping
Remmen voor: Dubbele 310 mm schijven met radiaal gemonteerde monobloc vierzuiger remklauwen, bochten ABS
Remmen achter: 250 mm schijf met zwevende enkelzuiger remklauw; bochten ABS
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch
Afmetingen
Wielbasis: 1520 mm
Zithoogte: 840 mm
Rijklaar gewicht: 255 kg
Tankinhoud: 21 liter
Prijzen, packs en garantie
Packs: Tourer, Tourer + en Grand Tourer
Garantie: 2 jaar
België: 15.399 euro
Nederland: 16.499
Invoerder: Kawasaki Benelux