Eerste test: 2021 Mash X-Ride 125 & British Seven 125
Mash vernieuwt haar motoren voor 2021 met Euro 5-updates en presenteert enkele nieuwelingen in het gamma. De X-Ride 50, X-Ride 125, Black Seven, British Seven, Two Fifty en het Side Force zijspan. Mash kondigt ook een nieuwe 650cc Six Hundred Classic aan, maar hiervoor zal er een aparte voorstelling gegeven worden tijdens de zomermaanden. Wij reden met de nieuwe 125cc-modellen vanuit, volgens Mash, de ideale uitvalsbasis op het eeuwenoud landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt in de Betuwe. Een prachtige locatie in Nederland om de nieuwigheden van Mash te bekijken, en vooral te rijden.
Gouden spaakvelgen
We starten de dag op de X-Ride 125. Geïnspireerd op zijn grote broer, de X-Ride 650, past de nieuwe 125 helemaal in het familieplaatje. Hoge spatborden, een breed stuur en noppenbanden inclusief coole gouden spaakvelgen. Zet ze naast elkaar en je moet de verschillen echt zoeken. Het thema bij Mash blijft over heel de lijn retro, maar toch zijn er moderne features aanwezig zoals ledverlichting en een digitaal dashboard met snelheidsmeter, brandstofmeter en een tripteller.
Urban hero
Met een volledig nieuw vloeistofgekoeld motorblok met elektronische brandstofinjectie, zorgt het Franse merk ervoor dat de aankomende emissienormen gehaald worden en er meer power uit het blok komt. Met 11 kW en dus 15 pk haal je alles uit je A1-rijbewijs, en geef toe, dit is wat je wil als 18-jarige. Het verschil met de oude luchtgekoelde 125cc-motorblokken is merkbaar, vooral in soepelheid en kracht. Het plotseling inhouden bij hogere toeren is volledig weggewerkt, en in hoge toeren jagen is nu net datgene waar deze kleine X-Ride in uitblinkt. Op de bochtige dijkwegen en in de stad is het rijwielgedeelte stabiel, maar tegelijkertijd lichtvoetig. Het maakt van deze A1-motorfiets een speelse urban hero.
British Seven
Tussen de fotostops door wordt er vaak gewisseld van motoren en neem ik plaats op de British Seven. Een heel andere zitpositie dan op de X-Ride 125. Waar je op de X een klassieke enduropositie aanhoudt, zit je op de British Seven neutraler en heb je net dat tikkeltje extra comfort. Het zadel is meer gepolsterd, vlakker en ruimer. Ook op dit model gebruikt Mash het nieuwe 125cc vloeistofgekoeld blok, maar heb je hier een meer volwassen gevoel.
Kwalitatieve materialen
Het vinnige karakter op de X-Ride is bij de British Seven wat minder sterk aanwezig. Het volwassen gevoel gaat verder door het gebruik van kwalitatieve materialen op beide motorfietsen. Enig minpuntje zijn de schakelaars en knoppen op het stuur, die wat goedkoop aanvoelen. Mash zegt echter dat de door ons geteste motoren preproductiemodellen zijn, en dat de uiteindelijke productiemodellen over andere knoppen zullen beschikken. De klassieke analoge tellerpartij is minder goed afleesbaar wanneer er direct zonlicht weerkaatst op de gechromeerde achtergrond.
Goede remmen
Wel goed is het remsysteem op zowel de X-Ride 125 als op de British Seven, met ABS en schijfremmen voor- en achteraan. Je krijgt veel feedback tijdens het remmen, maar het ABS-systeem op de X-Ride schakelt wat vroeg in. Dit kan liggen aan het nat wegdek in combinatie met de bandenkeuze die verschillend is op de X-Ride familie. Een straatgerichte band past beter bij de rijfilosofie van de British Seven cafe racer.
De gekozen rijlijn aanhouden is een fluitje van een cent en geeft extra vertrouwen wanneer je de bochten steeds vloeiender en sneller neem. Je krijgt echt het gevoel dat dit een ideaal instapmodel is waar je het motorrijden op kan leren.
Fun machine
Er is iets aan de X-Ride 125 waar ik van onder de indruk ben, en dit wil ik verder onderzoeken. Na enkele kilometers rijden wordt het me duidelijk; dit is een kleine fun machine! Ik betrap mezelf erop om steeds harder de volgende bocht te willen nemen, al dan niet in supermotostijl met het voetje vooruit. Vluchtheuvel verderop? Geen probleem, even rechtstaan op de voetsteunen en gas bijgeven. En het mooiste? Alles gebeurt steeds binnen de snelheidslimieten.
Filefilteren = eitje
Ook niet onbelangrijk: op drukke hoofd- en stadswegen is filefilteren een eitje dankzij de smalle bouw en goed doseerbare koppeling. Idem op de British Seven, waarbij je nog makkelijker met beide voeten aan de grond kan, en het vertrouwen groter wordt. In de steeds maar groeiende urban- en custom classic scene komt de British Seven net uit een of andere custom shop, met z’n diepe uitlaatgeluid dat het plaatje helemaal compleet maakt.
Scherpe prijzen
Mash Motorcycles heeft een uitgebreid gamma waarbij je als A1-rijder keuze genoeg hebt om je eerste stappen te nemen in het motorrijden. De X-Ride 125 staat scherp geprijsd aan 3.999 euro. Hij is beschikbaar in twee kleuren: zwart en wit. De British Seven 125 komt in het British Green en matzwart, en staat voor je deur voor de prijs van 3.799 euro.
Foto’s: Pien Meppelink, Mariska Grob
Technische gegevens
Mash X-Ride 125
Motor
Type: vloeistofgekoelde viertakt ééncilinder
Cilinderinhoud: 124cc
Maximaal vermogen: 15 pk bij 9.000 tpm
Maximaal koppel: n.b.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen frame
Voorvork: 41mm UPSD-vork
Achterschokbreker: swingarm
Remmen voor: enkele 290mm-schijf
Remmen achter: enkele 240mm-schijf
Afmetingen
Wielbasis: n.b.
Gewicht: 130 kg
Zithoogte: 780 mm
Tankinhoud: 10,5 liter
Prijs
België: 3.999 euro
Nederland: 4.699 euro
Technische gegevens
Mash British Seven 125
Motor
Type: vloeistofgekoelde viertakt ééncilinder
Cilinderinhoud: 124cc
Maximaal vermogen: 15 pk bij 9.000 tpm
Maximaal koppel: n.b.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen frame
Voorvork: 37mm vork
Achterschokbreker: dubbele schokdemper
Remmen voor: enkele 300mm-schijf met driezuiger remklauw
Remmen achter: enkele 210mm-schijf
Afmetingen
Wielbasis: n.b.
Gewicht: 137 kg
Zithoogte: 840 mm
Tankinhoud: 12 liter
Prijs
België: 3.799 euro
Nederland: 4.199 euro