Eerste test: 2021 Peugeot Metropolis V3
In 2013 lanceerde Peugeot de Metropolis, op zoek naar marktaandeel in een segment dat door Piaggio met de MP3 werd uitgevonden. De Metropolis deed het vooral goed in (chauvinistisch?) Frankrijk maar mocht ook in de rest van Europa op wat bijval rekenen. Klanten hielden van de esthetische link met de auto’s van het merk, terwijl dealers vooral het minder onderhoudsgevoelig ophangsysteem vooraan prezen. Wij gingen op stap met het recent voorgestelde nieuwe Euro 5-model van deze Franse driewieler

Je suis Français
De nieuwe Metropolis is nog steeds een knappe verschijning die vooral dankzij de grille vooraan en de full led-lichtpartij (nu afgezoomd met DRL) sterk aan de Peugeot 508 doet denken. Het Frans vlagje verwijst naar de herkomst van het motorblok: de 400i LFE (Low Friction Engine) rolt nog steeds van de band in de Peugeot-fabriek in Mandeure.

Grand Luxe
Wanneer je je installeert op het comfortabele (en verstelbare) zadel valt onmiddellijk het nieuwe dashboard op. Tussen de twee analoge tellers, waarbij vooral de tegen de klok in draaiende toerenteller in het oog springt, kijk je centraal op een mooi 5-inch tft-dashboard, ook weer afgelijnd met een fijne ledstreep. De Metropolis beschikt nu ook over i-Connect, waarbij je via een app kan connecteren met de scooter. Zo krijg je bovenop de al uitgebreide info op het dashboard zicht op nog een pak andere wetenswaardigheden én de mogelijkheid om te navigeren. De app zegt je zelfs of je zal moeten bijtanken onderweg.

Bagagemogelijkheden
Dankzij de Smart Key-technologie kan je de Metropolis contactloos starten. Ook handig om de elektrische parkeerrem te ontkoppelen of bij het openen van de twee bagageruimtes. De beide bagageruimtes staan in verbinding met elkaar waardoor je er ook grotere voorwerpen zoals een tennisracket (allo, Roland Garros?) in kwijt kan. In het achterste compartiment is voldoende plaats voor een jethelm. Een integraal kregen we er helaas net niet in. De benzinetank, die zo’n 13,5 liter groot is, bevindt zich aan de voorzijde van de bagageruimte onder het zadel.

Minder dramatiek
Niet alleen ziet de nieuwe Metropolis er strakker uit dan zijn voorganger, ook de rijervaring is een stuk kwalitatiever. De grotere wielen, nu 13 inch, zorgen voor meer comfort en stabiliteit. Wanneer je op hellingshoek oneffenheden dwarst, is het wel nog steeds wennen aan de reactie van de voorzijde, maar zonder de dramatiek die je bij zijn voorganger ervaarde.
Met een vermogen van zo’n 36 pk haalt de Metropolis een top van 145 km/u waarbij het traploos verstelbare windscherm in de laagste stand de beste bescherming biedt, toch voor de 1m78 van onze testrijder.

Anti-tilting
Je kan de Metropolis perfect rijden zonder ooit voet aan de grond te zetten dankzij het anti-tilting systeem waarmee je de ophanging vooraan blokkeert met een druk op een knop aan je rechterhand. Waar je bij de vorige generatie best over een circusachtergrond kon beschikken om met een geblokkeerde voortrein uit de startblokken te schieten, gebeurt dat nu veel gecontroleerder. Wij reden de Metropolis ook in een stadsomgeving met kasseien en tramrails waar we onder de indruk waren van de voordelen die deze driewieler biedt ten opzichte van een klassieke motorfiets.De Metropolis combineert een Continental ABS-systeem met het Synchro Braking Concept waarbij voor- en achterrem gekoppeld zijn. Een tractiecontrolesysteem houdt de achterkant in het gareel en bij een noodstop activeert de Metropolis de vier richtingaanwijzers.

Conclusie
Deze tweede generatie van de Peugeot Metropolis is een knappe verschijning die comfortabeler, veiliger én fijner is om mee te rijden dan zijn voorganger. En nog steeds toegankelijk met een B-rijbewijs mits behaald voor 19 januari 2013. Kortom, heel wat argumenten om niet meer met je auto die files te moeten trotseren.

Technische gegevens
Motor
Type: vloeistofgekoelde ééncilinder, viertakt
Cilinderinhoud: 399cc
Maximaal vermogen: 36 pk bij 7.250 tpm
Maximaal koppel: 38 Nm bij 5.750 tpm
Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizenframe
Vering voor: monoshock, 150mm veerweg
Vering achter: monoshock, viervoudig instelbaar, 80mm veerweg
Remmen voor: 230mm-remschijf met enkelzuigerklauw
Rem achter: 240mm-remschijf met dubbelzuigerklauw
Afmetingen
Wielbasis: 1.500 mm
Zithoogte: 780 mm
Rijklaargewicht: 271 kg
Tankinhoud: 13,5 liter
Prijs
België: 10.099 euro
Nederland: 12.298 euro