Eerste test: 2021 Suzuki GSX-S1000

Er werd lang uitgekeken naar de onthulling van de eerste GSX-S1000 in 2015, maar de Suzuki lag onmiddellijk al een stapje achter op de concurrentie. De vrij klassieke naked bike uit Hamamatsu gooit het nu over een andere boeg, met een Katana-achtig design en technische verbeteringen die zouden moeten volstaan om hem weer helemaal up-to-date te krijgen.

Lichte dip weggewerkt

Met behoud van de lang afgeschreven basis van de 2005 GSX-R en een nauw verwant chassis, moest de nieuwe GSX-S1000 eerst aan de Euro 5-norm voldoen. Elf wijzigingen, waaronder de injectie, airbox, het uitlaatsysteem met een tweede katalysator, de nokkenassen en de kleppen, zorgen voor een winst van twee pk. Het maximumkoppel is nauwelijks iets gedaald, maar vooral de pieken zijn verdwenen en de lichte dip die rond 7.000 tpm optrad, is weggewerkt.

Gidsen van SERT

Met de SERT-rijders Xavier Siméon en Gregg Black (Sylvain Guintoli kon er niet zijn), gingen we op weg onder een donkerbewolkte hemel. We kunnen wel wat elektronische hulp gebruiken als er een stormbui moest losbarsten. De GSX-S1000, die bekritiseerd wordt om zijn magere elektronische pakket dat beperkt is tot ABS, een dit jaar herziene antislip en tractiecontrole, krijgt de drie rijmodi die al langer op de GSX-R1000 aanwezig zijn. Tot plots… de eerste druppels vallen.

Doorweekt

Ik kies voor de Rain-modus, die de gasrespons van de nieuwe ride-by-wire intoomt zonder het vermogen te veranderen. De uitschakelbare tractiecontrole biedt vijf standen, wat twee meer is dan op de vorige versie. Het asfalt is ondertussen doorweekt. Op- en terugschakelen gaat probleemloos dankzij de nieuwe up&down-quickshifter die standaard op de GSX-S1000 zit. Altijd precies en soepel, wat de versnellingsbak fantastisch maakt.

Een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen

De viercilindermotor is uitzonderlijk goed om zonder onderbreking vanuit lage toeren op te pakken. Vol van karakter, maar nooit gewelddadig. Het blok kent geen zwakte. En als hij een paar pk’s tekortkomt tegenover de concurrenten, dan is dat alleen bij zeer hoge toerentallen, waar je zelden komt. Al helemaal niet wanneer de regen de glimmende asfaltwegen van Manche in een echte ijsbaan verandert, zoals ‘s ochtends het geval was.

Zitpositie en dashboard

De rechte zitpositie is aangepast, met een 23 mm hoger en breder stuur, een 19-liter brandstoftank die 2 liter groter is, en een vlak maar comfortabel zadel dat ‘slechts’ 810 mm hoog is. De achterkant contrasteert met de massieve motor-tankunit, en dat is het gewenste effect. Die visuele breedte verdwijnt echter als je de tank tussen je benen wringt. Zoals bij alle naked bikes is het totale gebrek aan bescherming niet aangenaam voor lange ritten, vooral omdat het moeilijk voor te stellen is dat er een ruitje kan geplaatst worden op de smalle koplampunit met daarboven het grote lcd-dashboard. Dat zit trouwens boordevol informatie, maar Suzuki wilde het niet in kleur weergeven. Dus het is niet erg leesbaar. Het is eerder een warboel, omdat de informatie zo talrijk en klein is.

Testen in betere omstandigheden

Ondanks het hoge tempo dat we tijdens deze natte test in de omgeving van Le Mans hebben gereden, was de rit niet droog genoeg om zijn levendigheid en ware stuurkarakter te beoordelen. We weten dat de ophanging is herzien. Ze reageert relatief hard op grote schokken, maar absorbeert de kleintjes erg soepel. We zullen de Suzuki in betere omstandigheden moeten testen om de juiste sensaties van deze naked bike te ontdekken. En we hebben er alle vertrouwen in om die te vinden, want uiteindelijk is de GSX-S1000 niet heel veel veranderd.

Nieuw beleid

Met een tweede, veel gedurfder model, wil Suzuki de klantenbasis van de GSX-S1000 verjongen. De verbeterde afwerking en de zorg die aan het ontwerp is besteed, wijzen op een nieuw beleid van het merk, dat zich wil positioneren in een premium niche en toch zijn producten toegankelijk wil houden. En ook al beseffen we dat de prijs niet altijd doorslaggevend is, toch heeft deze 13.149 euro kostende 1.000cc-naked bike met nieuwe look een geweldige troef in handen.

Tekst: Philippe Chanin
Fotografie: Yud Pud Pourdieu

Technische gegevens

Motor
Type: vloeistofgekoelde vier-in-lijn, viertakt, DOHC
Cilinderinhoud: 999cc
Maximaal vermogen: 152 pk bij 11.000 tpm
Maximaal koppel: 106 Nm bij 9.250 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: aluminium twin spar frame
Voorvork: 43 mm KYB UPSD, volledig instelbaar
Achterschokbreker: swingarm, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar
Remmen voor: Brembo 310mm-schijven met radiale vierzuigerremklauwen
Remmen achter: Brembo 220mm-schijf met tweezuigerremklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.460 mm
Rijklaargewicht: 214 kg
Zithoogte: 810 mm
Tankinhoud: 19 liter

Prijs
België: 13.149 euro
Nederland: 14.999 euro

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.