Eerste test 2021 Triumph Speed Triple RS: The need for Speed
Gek, vond ik het toen de 2019 Triumph Speed Triple niet alleen op de weg, maar ook op het circuit van Almeria moest getest worden. Bij de 2021 Speed Triple RS was deze testprocedure niet meer dan logisch. 30 pk meer en 10 kg minder plaatsen de Speed in een andere categorie. Maar blijft het wel een Speed Triple?
Krachtlijnen 2021 Triumph Speed Triple RS
Triumph brengt in 2021 een Speed Triple RS op de markt die brandhout maakt van de cijfers die zijn voorganger op tafel legt. Dit zijn de krachtlijnen:
- De krachtigste Speed Triple ooit
- Nieuw 1160 cc-driecilinderblok
- 180 pk, 30 pk extra
- 125 Nm: 8 Nm extra
- 650 tpm hoger toerental
- Nieuwe in- en uitlaatkanalen,
- Nieuw frame
- 10 kg lichter, 198 kg rijklaar gewicht
- Volledig instelbare Öhlins-vering
- Brembo Stylema remmen
- Geoptimaliseerd bochten ABS en instelbare bochten tractie controle
- Nieuw 5″ TFT display
- Vijf rij-modi, inclusief een Track-modus.
- Nieuwe up en down quickshifter
Moto2 ervaring
Waarom kiezen de Britten voor revolutie als een evolutie gegarandeerd succesrijk was geweest? Het enige antwoord op die vraag dat houdt snijdt is ‘omdat het kon’. Triumph heeft in de voorbije jaren in Moto2 dermate veel ervaring opgedaan, dat het zonde ware geweest om die niet te laten doorstromen naar de productiemodellen. Het blok is maar liefst 7 kg lichter geworden en door een wijziging in de boring en slag is het ook een stuk compacter. Toch zit er meer dan 100 cc extra in. En vooral: 30 pk en 8 Nm meer. Triumph gooide er genoeg elektronica in om iedereen onder alle omstandigheden een karakter op maat te bieden. Maar als je in de Sport modus op de openbare weg rijdt, voel je dat de combinatie van meer vermogen, een directere respons én 10 kg minder gewicht resulteert in een toegenomen potentieel. Als je in eerste of twee versnelling in Sport of Track modus een bocht uitkomt en je draait het gas in de hoek, zwiept de Speed het voorwiel omhoogHet is een verrassend contrast met het vriendelijke karakter dat uit de nieuwe drie-in-één uitlaat stroomt als je kiest voor een gezapiger rijgedrag.
Herkenbaar
De nieuwe Speed Triple RS houdt de klassieke lijnen die het model typeren. Binnen die krachtlijnen is er voor verbetering gezorgd met een lager geplaatste demper, breder stuur en LED verlichting. Het T-motief op het achterlicht is een mooi accent. We reden met de motor een halve dag in de Pyreneëen en een halve dag op circuit. Het was vooral een mooie gelegenheid om op slingerende wegen de Speed Triple te leren kennen als een sportieve maar erg goed controleerbare motor. De rit richting top van de Aubisque was er eentje om niet snel te vergeten. Heerlijke wegen, fantastisch uitzicht en een bijpassende motor.
Op het circuit
Na de middag werd het een totaal andere test. Op het heerlijke circuit van Pau Arnos konden we op zoek gaan naar de limieten van de 2021 Speed Triple RS. We reden in elke sessie steeds wat harder en een paar ronden zelfs harder dan we hadden voor mogelijk gehouden. Toch gaf de Speed Triple RS geen krimp. Het is een raket op het rechte stuk, hij stuurt haarscherp en blijft stabiel onder alle omstandigheden. De enige vraag die we na afloop hadden was waarom Triumph hier geen kuip op gooit en een Daytona 1200 RS sportmotor op de markt brengt. Elke vorm van kritiek draait uit op muggenzifterij.
Meerwaarde
Triumph is er in geslaagd om de Speed Triple RS een hele stap hoger te zetten zonder aan de ziel te raken. Dat is een prestatie op zich. De motor scoort op alle vlakken beter dan gelijk welke van zijn voorgangers en er werd nog een stevig stuk potentieel aan toegevoegd. De Triumph Speed Triple is altijd al een motor geweest die naast prestaties ook rijplezier hoog in het vaandel droeg. De 2021 versie doet alles wat zijn voorganger deed en nog veel meer. Als daarbij ook nog de graad van afwerking en het gebruik van hoogwaardig materiaal bekijkt, is de prijs van 17.800 euro zonder meer correct te noemen.
Foto’s: Triumph
Meer weten? Klik hier
Bekijk ook het videoverslag van de Speed Triple 1200
Lees hier het eerder gepubliceerde Vier Minuten Vragenvuur na de test van de Triumph Speed Triple RS
Prijzen van andere Triumphs en concurrerende modellen vergelijken? Klik hier
Technische gegevens Triumph Speed Triple RS
MOTOR
Type Vloeistofgekoelde drie-in-lijn viertakt
Cilinderinhoud 1160 cc
Boring x slag 90 x 60,8
Transmissie zes versnellingen
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 180 pk bij 10.750 tpm.
Maximaal koppel 125 Nm bij 9.000 tpm.
ELEKTRONICA
Motor 5 rij-modi inclusief user setting, quickshifter
Rijwielgedeelte ABS, bochten ABS, tractiecontrole, wheeliecontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame aluminium dubbel balkenframe, subframe in aluminium
Vering voor Öhlins NIXX 30 43 mm upsd vork, volledig instelbaar
Vering achter Öhlins TTX 36 Monoshock, volledig instelbaar
Rem voor Dubbele 320 mm remschijven met Brembo Stylema vierzuigerklauwen
Rem achter Enkele 220 mm remschijf met Brembor dubbelzuigerklauw ABS uitschakelbaar
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1445 mm
Balhoofdhoek 23,9°
Naloop 104,7 mm
Zithoogte 830 mm
Rijklaar gewicht 198 kg
Tankinhoud 15,5 liter
PRIJS & INFO
Prijs België 17.800 euro
Prijs Nederland 20.250 euro