Eerste test: 2021 Yamaha D’elight
Gisteren konden we jullie al een eerste verslag brengen over de nieuwe Yamaha NMAX125. Op diezelfde trip konden we ook een blokje om met de eveneens vernieuwde D’elight. Die krijgt ook een Euro5-motorblok en, net zoals de NMAX125, een start-stopsysteem. Het resultaat, in combinatie met zijn lichtgewicht van 101 kg rijklaar, is een verbruik van slechts 1,8 l/100 km. Daar kun je nog eens mee buitenkomen!
Retro
Waar de NMAX125 een sportieve 125cc is, biedt Yamaha met de D’elight een eerder klassiek gestylede stadsscooter. Het design is lief, rond en hij ziet er retro uit. Zo ook het dashboard dat nog een analoge wijzerplaat heeft. Ouderwets kun je het niet noemen, het draagt eerder bij aan de charme van de D’elight. Extra leuk is de combinatie van dat retrodesign met een modern start-stopsysteem. Dat werkt identiek als in een auto en legt de motor stil bij als je gestopt bent. Gaat het licht op groen, schiet de motor weer in gang bij de minste gasinput. De vertraging op het herstarten van de motor is nauwelijks merkbaar, dus je verliest er geen tijd mee als je tussen de auto’s vooraan aan het licht staat.
Knie tegen het stuur
Rijden met de D’elight is niet meteen een onvergetelijke ervaring. Hij stuurt zeer licht, voldoet prima qua prestaties en doet voor de rest wat je van een goedkoop 125cc-scootertje verwacht. Een helling omhoogrijden vraagt flink wat moeite van de kleine luchtgekoelde 125cc-ééncilinder en ga je ermee over kasseien of door diepe putten, dan voel je dat de vering erg basic is. Het kleine 10-inch achterwiel en ietwat grotere 12-inch voorwiel helpen daar natuurlijk ook niet bij. Mijn lengte van 1.90 m en gewicht van 83 kg al helemaal niet. Ook niet met de zitpositie, want door de compacte bouw van de D’elight zit ik regelmatig tegen mijn knieën aan te sturen als er krap gedraaid moet worden.
Doet wat moet
Maar we moeten niet te veel verwachten van de kleine Yamaha. Het is een scooter die doet wat die moet doen: een makkelijk en licht vervoersmiddel zijn voor mensen die zich eenvoudig in de stad willen verplaatsen. Bovendien heeft die een flinke kofferruimte waar zelfs een grote integraalhelm in past. Je merkt dat de D’elight met een beperkt budget gemaakt is. Zo heeft hij geen ABS, maar wel een gecombineerd remsysteem. Ook geen fancy smart key zoals de NMAX125 dat wel heeft. Maar dat gemis aan technologie zie je ook terug in de prijs. Voor slechts 2.899 euro rijd je al met Yamaha’s kleinste scooter rond. En dan mag je uitgaan van dezelfde betrouwbaarheid van grotere Yamaha-scooters. De nieuwe D’elight is beschikbaar in het parelmoerwit, zwart en rood.
Foto’s: Yamaha
Klik hier om nog meer te weten over de 2021 Yamaha D’elight.
Technische gegevens en prijzen
Motor
Type: Luchtgekoelde eencilinder
Cilinderinhoud: 125cc
Maximaal vermogen: 8,4 pk bij 7.000 opm
Maximaal koppel: 9,8 Nm bij 5.000 opm
Transmissie: automaat
Eindoverbrenging: V-riem
Rijwielgedeelte
Voorvork: telescopische voorvork
Achterschokbreker: swingarm
Remmen voor: hydraulische enkele schijfrem
Remmen achter: trommelrem
Voorwiel: 12 inch
Achterwiel: 10 inch
Afmetingen
Wielbasis: 1.275 mm
Zithoogte: 800 mm
Rijklaargewicht: 101 kg
Tankinhoud: 5,5 liter
Prijzen en garantie
Garantie: 2 jaar
Prijs: 2.899 euro
Invoerder: Yamaha Benelux