Eerste test 2021 Yamaha MT-07
Van echt motorweer kunnen we nog niet spreken in België. Gelukkig vallen de temperaturen – en een stralende zon op de dag dat wij reden – veel beter mee in het zuiden van Frankrijk. We trokken geheel coronaveilig naar Marseille voor de eerste test van de 2021 Yamaha MT-07.
Koplamp zorgt voor kopzorgen?
De koplamp. Yep, die gaat over de tong bij klanten, MT-07 eigenaars van de vorige generatie(s), journalisten, motorliefhebbers in het algemeen,… En dat is logisch ook, want de nieuwe kop is niet alleen het eerste wat je ziet, maar ook het designelement dat het meest ingrijpend veranderde. Het is een gewaagde zet van Yamaha om met dit nieuwe MT-design uit te pakken, en daarmee krijg je altijd voor- en tegenstanders. Op het 2021-model dus ook. Je vindt het mooi, of niet. Ergens tussenin is moeilijk. Op persfoto’s, die meestal vrij laag bij de grond getrokken worden, komt het design nogal extreem over. In het echt valt het reuze mee. De koplamp is mooi ingewerkt en past bij de uitstraling van de MT-07.
Nieuw design
Maar de koplamp is niet het enige dat veranderde aan het design. We zien ook een nieuwe tank met onder andere luchtinlaten aan de zijkanten, ledverlichting rondom en (eindelijk!) standaard led-richtingaanwijzers, een nieuw lcd-dashboard en een vers kleurenschema. Je kunt kiezen uit een zwarte, een blauwe of deze grijze met fluorode wielen. Voorheen was dat matzilver, nu is het een blinkende laag niet-metallic donkergrijs. Ziet er goed uit.
Updates, updates, updates
En daar stoppen de updates niet. Het motorblok is nu Euro 5, net zoals dat van de vorig jaar gepresenteerde Tracer 700, de grotere remschijven komen van de MT-09 en het rubber van Michelin (Road 5). Tot slot werd ook de zitpositie licht aangepast door het stuur iets breder te maken (+ 32 mm), een tikje hoger en wat meer naar de rijder toe. Goed, de verplichte theorieles is achter de rug. Rijden dan maar, zeker?
Nachtvorst op het asfalt
Marseille ontwaakt onder een stralende zon, maar daar komt bitter weinig warmte van. We noteren een acceptabele 6 graden Celsius en zien de temperatuurmeter nog wat dalen als we op de Route des Crêtes belanden. Een prachtig stuk slingerende kustweg door de bergen, maar met nog wat nachtvorst op het asfalt is het concentratie à volonté. Ideale testomstandigheden zijn het niet… of toch eigenlijk wel, want de Michelins laten zien hoeveel potentieel ze hebben. Tenzij we het achterwiel met opzet lieten doorspinnen of zwaar in het abs remden, hebben we de motor niet één keer vreemd voelen doen. De MT-07 bleef steeds stabiel, rustig en gaf ons zelfs het vertrouwen om de limiet wat verder op te zoeken.
Uithoudingsvermogen
Dus dat deden we dan ook. Maar wat later op de dag op droog asfalt en hemelse locaties. Veel verschil met de vorige generatie MT-07 is er qua rijden niet. En diegene die zegt dat dat wel zo is, heeft zich in de luren laten draaien door de Yamaha-marketeers. Het verlies van 1,5 pk door de EU5-aanpassingen merk je niet en de andere zitpositie moet je al kunnen vergelijken met het uitgaande model om verschil te voelen. Wel merk je dat de remmen wat meer uithoudingsvermogen hebben. Puur qua remkracht zal het verschil niet zo groot zijn, maar het is wanneer je lang aan een stuk hard aan het pushen bent (bijvoorbeeld op een kilometerslange bergweg) dat er minder fading optreedt en de remmen wat meer reserve hebben.
De geschiedenisboeken in
Laat het weinige rijverschil met de vorige MT-07 echter geen punt van kritiek zijn. Daar was namelijk aanvankelijk al helemaal niets mis mee. Het tweecilinder crossplane motorblok zal later ongetwijfeld de geschiedenisboeken ingaan als een van de beste motoren uit dit tijdperk. Op papier heb je ‘slechts’ 73,4 pk, in werkelijkheid lijken het er minstens 10 meer te zijn. Je hebt altijd en overal voldoende koppel, waarbij je zelfs een haarspeldbocht in derde versnelling kunt nemen en dan moeiteloos doortrekt tot 130 km/u. Zonder horten of stoten en zonder drama. Wil je souplesse in de stad, dan krijg je dat. Wil je een sportief reagerend blok op een bochtig stuk weg, dan staat het voor je klaar. Die dualiteit, zonder gebruik te maken van rijmodi, werkt subliem.
Compromis vinden
Voor het chassis krijgen de Yamaha-ingenieurs een iets moeilijkere taak voor de kiezen. Ze moeten namelijk een goed compromis vinden tussen een machine die zowel geschikt is voor beginners als voor ervaren motards. De MT-07 is namelijk zo’n machine waarmee je leert rijden in de rijschool, maar die evenzeer gekocht wordt door Jorik die net z’n R1 op tweedehandssites heeft gezet. Ook daar slaagt Yamaha wonderwel in. “Maar er zit niet eens een upside down-vork op!”, hoor ik ‘de kenners’ al schreeuwen. Dat klopt, maar probeer eerst eens te ondervinden of het gebrek aan zo’n UPSD komt door het materiaal dat gebruikt wordt, of eerder door de persoon die met dat materiaal gaat rijden…
Conclusie
Een grote goednieuwsshow dus voor de MT-07? Daar lijkt het wel op. Hoe ingrijpend het design veranderd is, zo weinig anders rijdt de Yamaha. En dat is een goede zaak. Enig punt van kritiek is de wat lage zadelhoogte voor mijn 1m90, maar dat is puur persoonlijk. Dus heb je een ouder model MT-07 en ben je daar tevreden van? Prima. Zijn het futuristische design en de extra’s van het 2021 model je ding? Dan moet je niet twijfelen.
Foto’s: Yamaha
Klik hier om nog meer te weten over de 2021 Yamaha MT-07.
Lees hier de eerste indrukken van Onze Man ter plaatse.
Technische gegevens en prijzen
Motor
Type: Vloeistofgekoelde twee-in-lijn
Cilinderinhoud: 689cc
Maximaal vermogen: 73,4 pk bij 8.750 opm
Maximaal koppel: 67 Nm bij 6.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen diamantframe
Voorvork: 41 mm conventionele voorvork, niet instelbaar
Achterschokbreker: monoshock, instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping
Remmen voor: dubbele 298 mm schijven met vierzuiger remklauwen, ABS
Remmen achter: 245 mm schijf met enkelzuiger remklauw, ABS
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch
Afmetingen
Wielbasis: 1.400 mm
Zithoogte: 805 mm
Rijklaar gewicht: 184 kg
Tankinhoud: 14 liter
Prijzen, packs en garantie
Packs: Sport pack, Urban pack
Garantie: 2 jaar
België: 7.499 euro
Nederland: 8.199 euro
Invoerder: Yamaha Benelux