Eerste test 2022 Triumph Tiger 1200: Troonpretendent
Triumph mikt hoog. Met de nieuwe Tiger 1200 GT en Rally wil het merk uit Hinckley een vooraanstaande rol gaan spelen in de klasse van de zware adventure motoren. Je moet niet eens tussen de lijnen lezen om te weten dat de ambities wel erg hoog liggen.
Nu, een beetje ambitie kan nooit kwaad. Of moet je het gewoon lef noemen? Triumph zegt met zoveel woorden dat ze beter willen doen dan de koning van de klasse, de BMW R 1250 GS. Cijfergewijs doen ze dat alvast – alhoewel de vraag hier rijst of méér ook beter is. Hoe dan ook leveren de Tigers 150 pk, een heuse paardenstal om mee op avontuur te trekken. Ten opzichte van het vorig model, daalt het gewicht met 25 kg. Noteer ook dat we het over Tigers hebben. Er zijn immers twee modellen en die zijn onderling goed voor vijf varianten van de Triumph Tiger 1200.
Twee modellen, twee testdagen
We trokken twee dagen uit om de fel geanticipeerde Triumph(s) aan de tand te voelen. Op dag één gingen we op en rond het gi-gan-tische domein van de Wim Motors Academy in Portugal off road rijden met de Rally Pro. Genoeg voor dik 100 km onverhard rijplezier. Op dag twee reden we iets minder dan 300 km met de Tiger GT Pro, GT Explorer en Rally Explorer. De Pro versies zijn goed uitgeruste motoren, de Explorers zijn telkens de overtreffende trap. Met o.a. 10 liter meer in de tank, radarsysteem voor dodehoek detectie, verwarmd zadel en een aangepast design. Bekijk de Pro-uitvoeringen als goed uitgeruste adventures, met semi-actieve ophanging, 20 liter tanks, complete elektronica pakketten en een ranker design. Noteer ook dat beide Rally versies een Off Road Pro mapping hebben. Er is ook nog een basis GT, daar is het allemaal wat minder. Ook de prijs, maar het valt te verwachten dat ondanks dat gunstiger prijskaartje, de meeste Triumph klanten een Pro of een Explorer versie zullen kiezen. Dat waren ook de 4 types motoren die in Portugal op ons stonden te wachten. De standaard Tiger GT mocht het welpennest niet eens verlaten.
Eerst off road
Dag één werd dus een off road ervaring. Bij het testgebied stel je je een domein van honderden hectaren voor, doorspekt met brede wegen en kleine paadjes. Een waaier aan mogelijkheden met alles gaande van brede pistes tot single tracks in je reinste enduro stijl. We hadden het geluk (nu, ja) in de A Groep ingedeeld te worden en dus mochten we met de Tiger Rally 1200 met een groepje ervaren rotten twee vooraf uitgestippelde circuits afleggen van elk meer dan 60 km. We zullen het niet snel vergeten…
Dat de Triumph Tiger 1200 Rally Pro dit allemaal moeiteloos aankon, toont zijn potentieel.
Cardan
Het zette ook de toon voor de rest van deze dubbele test. De wendbaarheid van de motor behoort tot zijn grote troeven, het gemak waarmee je het potentieel van het blok kunt gebruiken is een tweede groot pluspunt. Gek voor een Tiger, maar dit is een beresterk blok. En toch wordt dat vermogen in gelijk welke mapping vlot afgegeven. Het gas is perfect doseerbaar, er is geen on-off gevoel en je voelt te allen tijde dat je de motor helemaal onder controle hebt.
Dat klinkt makkelijker dan het is, want ondanks een dieet dat 25 kg bespaarde, blijft deze Rally Pro toch 249 rijklare kilo’s op de schaal brengen. De lichtste Tiger 1200, de GT, weegt 240 kg rijklaar. Dat kon nog iets lichter had Triumph niet voor een cardan aandrijving gekozen. Dat deden ze toch, in de eerste plaats voor het onderhoudsvriendelijke karakter en ten tweede omdat de typische cardanreacties zo goed als onbestaande zijn. Stap je geblinddoekt op de motor, dan weet je niet dat het achterwiel door een cardan aangedreven wordt. Doe je dat niet geblinddoekt, dan zie je een stuk beter tijdens het rijden.
Triumph Tiger 1200: Gedeelde genen
De Rally voelt veel lichter aan dan hij is en dat komt door zijn laag zwaartepunt. Dat is dan weer te danken aan dat driecilinderblok. Het deelt zijn genen met de driepitter uit de onvolprezen Speed Triple, maar intern is het blok grondig anders. De elektronica is ook aangepast en met de T-Plane ontstekingsvolgorde voelt de driepitter aan als een kruising tussen een twin en een V4. We reden in de Off-Road Pro mode en dat wil zeggen dat het volle vermogen beschikbaar is, maar het ABS achteraan wordt uitgeschakeld. Vooraan grijpt het later in. Dat laat wat glijden en driften toe en biedt een controle die je onder deze omstandigheden echt nodig hebt. Beide Rally’s hebben deze modus; de GT’s hebben enkel de gewone Off Road setting.
Ander handig dingetje: je kunt met één druk op de knop altijd naar je laatst gekozen mapping terug. Spaart tijd.
280 km door de bergen
De tweede testdag, startten we aan het stuur van de Tiger 1200 Rally Explorer. Met 30 liter tank dus en de dodehoek detectie, maar ook nog steeds met het 21 inch voorwiel. Met het zadel in de hoogste stand zit je dan 895 mm hoog. Wie kleiner is dan 1 m 75 kan dan maar beter kiezen voor de laagste zadelstand, 2 cm minder dus. De Rally Explorer is een mastodont. Maar wel eentje die zich al bij al heel vlot laat rijden op de openbare weg. Laten we het stil houden voor de mannen Triumph, maar er werd bij momenten onfatsoenlijk hard gereden met de Rally Explorer. Harder dan je van een motor met 261 rijklare kilo’s en een 30 liter tank zou verwachten. Ook hier komen die wendbaarheid en het gemak waarmee je het vermogen controleert, weer naar boven.
Maar ook het nut van de GT uitvoeringen. Want hoe goed die Rally ook rijdt op de openbare weg, de GT doet het toch nog een stuk beter. De GT Pro mag je wat ons betreft net zo goed als een sport tourer als een adventure bestempelen. De combinatie van de radiaal gemonteerde monobloc Brembo Stylema remmen, het 18 inch voorwiel en de semi-actieve ophanging zorgt voor een sportief potentieel dat op dit type motor zelden gezien is.
Sportiviteit en comfort
Nu, als je een blok met 150 pk bouwt, mag je ook wel een rijwielgedeelte uitknobbelen dit potentieel aan kan. Maar toch, dit is verrassend. Omdat je naast je mappings ook nog je ophanging kunt gaan instellen op je rijstijl, ligt het sportieve potentieel hoog. Maar de slinger zwaait net zo goed naar de andere kant door. Als je rustig en comfortabel wilt rijden, gaat dat net zo goed. Je stelt het windscherm moeiteloos met één hand in, kiest de mapping die je het best ligt en voor de rest is het genieten. Eén van de kenmerken van puur genot is trouwens de afwezigheid van vervelende bijzaken. We vonden er nauwelijks op de GT. Met onze lengte zaten we bij de hoogste stand van het windscherm met het hoofd in de turbulentie en dus was de laagste stand beter. Los daarvan: niks dan lof. De zithouding bied een goede balans tussen comfort en sportiviteit, er is goed zicht in de spiegels en alles werkt zoals het hoort.
New kid on the block
Lager gewicht en meer vermogen zijn altijd goed beginpunten geweest om een revolutionair model te maken. Maar dat is altijd gemakkelijker gezegd dan gedaan. Triumph heeft zijn zwaarste Tiger helemaal opnieuw uitgevonden en gewoon een totaal nieuwe motor gebouwd. De grote verdienste is dat ze er in geslaagd zijn om al die nieuwe ideeën en onderdelen op elkaar af te stemmen én in harmonie te laten werken. Niet één keer, maar zowel op de GT als Rally versie. Met indrukwekkende cijfers op het vlak van vermogen en gewicht daaraan gekoppeld. Dat de adventure klasse er een challenger, een waanzinnig goede motor én een belangrijke speler bij heeft, staat buiten kijf.
Technische gegevens Triumph Tiger 1200 GT (Rally) (Explorer)
MOTOR
Type vloeistofgekoelde drie-in-lijn, DOHC
Cilinderinhoud 1.160cc
Boring x slag 90 x 60,7 mm
Kleppen/cilinder 4
Carburatie elektronische injectie
Koppeling natte multiplaat, slipperkoppeling
Transmissie zesbak
Eindoverbrenging cardan
PRESTATIES
Maximaal vermogen 110,4 kW (150 pk) @ 9.000 tpm
Maximaal koppel 130 Nm @ 7.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor rijmodi, power modi, quickshifter, engine brake control,
Rijwielgedeelte bochten-ABS, tractiecontrole,
RIJWIELGEDEELTE
Frame stalen buizen frame met alu subframe
Vering voor 49mm UPSD Showa semi actief
Instelmogelijkheden volledig elektronisch instelbaar
Vering achter monoshock semi actief
Stelmogelijkheden volledig elektronisch instelbaar
Veerweg v/a 200 mm (220 Rally)
Rem voor Radiaal gemonteerde 320mm dubbele remschijf met Brembo Stylema monobloc vierzuigerklauwen
Rem achter 282mm enkele remschijf met Brembo monozuigerklauw
Banden v/a 120/70 R19, 150/70 R18 (90/90-21, 150/70-18 Rally)
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1.560 mm
Balhoofdhoek 24,1° (23,7 Rally)
Naloop 120 mm (112 Rally)
Zithoogte 850-870 mm (875-895 Rally)
Rijklaar gewicht 240 kg (245 Pro, 255 Explorer, 249 Rally Pro, 261 Rally Explorer)
Tankinhoud 20 liter (30 liter op beide Explorer versies)
PRIJS & INFO
België € 18.400 € 20.900 (GT Pro)€ 22.400 (GT Explorer)€ 21.900 (Rally Pro) € 23.500 (Rally Explorer)
Nederland € 20.700 € 23.600 (GT Pro) € 25.500 (GT Explorer) € 24.850 (Rally Pro) 28.600 (Rally Explorer)
Importeur Triumph Benelux
Internet www.triumphmotorcycles.be