Eerste test 2022 Triumph Tiger Sport 660
De nieuwe Triumph Tiger Sport 660 is een reus in zakformaat en een echte lefgozer. Zoals Scrappy Doo, Scooby’s kleine neefje die nergens voor terugdeinst. Splash ‘m uncle Scooby!
Sterk
Het is Triumph menens met hun entree in deze populaire categorie. Veelzijdige middenklassers met een betaalbare prijs, daar is altijd vraag naar. De Tiger Sport 660 heeft een sterke lanceringsprijs die desondanks boven die van de concurrentie ligt, maar stelt daar iets tegenover. Een drieclinderblok met 81 pk – zoals we het ook al in de Trident leerden kennen – zorgt ervoor dat de motor een zeer volwassen indruk geeft. De Tiger heeft ook de prestaties in huis om die indruk te bevestigen.
Gemakkelijk rijden
64 Nm is niet bepaald een koppelberg, maar Triumph toont dat vooral de spreiding van dat koppel belangrijk is. De koppelkromme van de 660 is haast zo vlak als de Salt Lake Flats en dat betekent meteen dat je je op geen enkel moment zorgen moet maken over de gekozen versnelling. Die staat wel af te lezen op het half TFT – half LED dashboard, maar veel doet het er niet toe.
“De koppelkromme van de 660 is bijna zo vlak als de Salt Lake Flats en dat betekent meteen dat je je op geen enkel moment zorgen moet maken over de gekozen versnelling.”
Meestal heb je de keuze uit drie versnellingen en in elk van die drie is de respons vlot. Op de bochtige bergwegen in de Algarve reden we meestal in derde versnelling en als je er een punt van maakt, kun je daar wel een uur zonder schakelen rijden. Van haarspeld tot snelle slingers. Onder andere daarom is de Tiger Sport 660 is een bijzonder gemakkelijke motor om mee te rijden.
Sportieve toets
Misschien is het wel omdat de TS660 zich zo gemakkelijk laat rijden, dat je er ook erg hard kunt mee gaan. Akkoord, dat is niet het hoofddoel van deze motor, maar wie sportieve genen heeft, mag die ook wel laten zien. Ongetwijfeld was het daarom dat Triumph ons de Isle of Man topper Joe Akroyd als voorrijder meegaf. Na een 40 tal kilometer op iets drukkere wegen, kwamen we plots op zo goed als verkeersvrije bergwegen en die Akroyd ging er gewoon vandoor als een speer. Met een treintje van drie achter hem aan. De overige collega’s hielden het bij een gewoon sportief tempo, terwijl wij Joe Bar gewijs over de Portugese heuvels donderden.
“We kwamen we plots op zo goed als verkeersvrije bergwegen en die Akroyd ging er gewoon vandoor als een speer.”
Scherp sturen
Het gevolg was niet alleen dat we een half uur voor het restaurant opende al aan de lunch stop stonden, maar vooral dat we de stuurkwaliteiten en de stabiliteit bij hoge snelheden en hard remmen meteen kenden. Het is verrassend dat een motor die zo scherp stuurt als deze Tiger Sport 660 – niet verwonderlijk met een wielbasis van 1418 mm en een balhoofdhoek van amper 23 graden – toch nog perfect stabiel blijft bij hoge snelheden. Het scherp sturen is eventjes wennen, maar omdat er geen compromissen gemaakt zijn op het vlak van stabiliteit, mag je dit als een voordeel zien.
Gezond verstand
Aan de ophanging kun je enkel de voorspanning van de monoshock instellen, maar dat gebeurt dan wel hydraulisch gestuurd en via een draai aan een goed bereikbare knop. Handig en het werkt goed. Hetzelfde commentaar kan gegeven worden op de instelbaarheid van het windscherm. Met één hand en zonder enig probleem regel je de stand van de ruit. En zo zijn er wel meer dingen die getuigen van gezond verstand in Hinckley. De motor is slim gebouwd en goed afgewerkt.
Geen overdaad
Al heeft dat laatste grenzen. Zoals bij de instelmogelijkheden van de ophanging en bij het dashboard dat maar deels TFT is en voor de rest LED. Het spreekt voor zich dat Triumph een volledig instelbare ophanging kon gemonteerd hebben en een full TFT scherm. Maar dan was alles flink duur geworden en dan was er wellicht commentaar geweest op de prijs. Nu heeft Triumph een goed werkende ophanging en een overzichtelijk dasbhoard met TFT insert. Functioneert perfect. Kous af.
Intuïtief
Ook de bediening van de elektronica via de knoppen op de linker stuurhelft en het semi-TFT scherm loopt vlot en vooral intuïtief. Triumph beperkte het aantal knoppen tot een minimum en zo kun je makkelijk de modus kiezen waarin je wilt rijden. De opties zijn ‘rain’ en ‘road’, ook hier geen overbodige franjes of rij-modi. Trouwens, wie meerdere modi heeft, selecteert in de meeste gevallen één modus voor droog wegdek en de rain modus wanneer nodig. Bovendien is die keuze van rij-modi één van de zaken waarmee de Britten zich van concurrenten willen onderscheiden. Met de tractiecontrole zijn ze niet de enige, met de rij-modi en het vermogen van meer dan 80 pk ook wel. Het doet de vraag rijzen of de Britten niet naar zwaardere motoren moeten kijken als concurrenten. Een BMW F900XR bijvoorbeeld.
Rem je rot
Op het vlak van prestaties en comfort kan de Triumph die confrontatie wel aan. Je ziet heel ontspannen en bent goed beschermd tegen de elementen van de natuur. Met het scherm op de laagste stand krijg je wel wind om de helm heen, maar er zijn geen turbulenties. Op de hoogste stand zit je zo goed als compleet beschermd.
“Behalve enduristen en fans van classic bikes hoort zowat elke motorrijder tot Triumphs doelpubliek.”
De zithouding is vrij ontspannen en tegelijkertijd licht sportief. Dat zorgt voor een goede controle bij het sturen, maar ook bij het betere remwerk. Geen Brembo Stylema remmen, maar gewoon goeie Nissins die voor dit type motor en dit soort werk méér dan voldoen. De remwerking is zelfs bijzonder krachtig, ook achteraan. Als je er echt tegenaan gaat, voel je achteraan het ABS zelfs vaker dan normaal ingrijpen. Dat toont remkracht, maar het heeft natuurlijk ook te zien met de staat van het wegdek en de grip van de band. Ook vooraan zijn de stoppers bijzonder krachtig. Heel blij dat we daar het ABS niet voelden ingrijpen…
Meid voor alle werk
We reden in totaal bijna 300 km met de Tiger Sport 660. Even op een vochtig wegdek, vaak op mooie droge slingerwegen. Maar in druk verkeer en zelfs op de snelweg. De Tiger Sport 660 is echt een meid voor alle werk. En de motor is bovendien zeer gemakkelijk te controleren. Triumph mikt op jongeren, heropstappers en ervaren rijders. Met als doel woon-werk verkeer, weekendritten, reizen en plezier uitstapjes. Lees: behalve enduristen en fans van classic bikes, hoort zowat elke motorrijder tot het doelpubliek. Opvallend is dat de kleine reus zich ook op alle vlakken capabel toont. Gooi er de optionele koffers op, de al even optionele quickshifter en de handvaterwarming en je hebt een zeer complete motorfiets.
En dus…
Triumph mikt met de lancering van de Tiger Sport 660 recht in de roos. Het is een middenklasser die de handschoen kan opnemen tegen motoren uit zijn eigen categorie en, waarom niet, tegen motoren met meer cc’s. Het driecilinderblok bewijst ook hier zijn waarde en met een afwerking die op het niveau staat dat we ondertussen van Triumph gewoon zijn, kom je tot een motorfiets met een pak troeven en nauwelijks gebreken. Eén van de moeilijkst meetbare troeven is de fun-factor, maar na de intensieve testrit in de Algarve is het duidelijk dat deze meid voor alle werk ook een pretmaker is. Naast alle meetbare troeven, is die laatste misschien wel de belangrijkste. Want rijplezier, is dat niet waar we allemaal naar op zoek zijn in een motorfiets?
Technische gegevens 2022 Triumph Tiger Sport 660
MOTOR
Type Vloeistofgekoelde parallel driecilinder, DOHC
Cilinderinhoud 660 cc
Boring x slag 74 x 51,5 mm
Kleppen/cilinder 4
Compressieverh. 10,1:1
Carburatie elektronische injectie
Koppeling natte multiplaat,
Transmissie 6 versnellingen
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 59,6kW (81 pk) @ 10.250 tpm
Maximaal koppel 64 Nm @ 6.250 tpm
ELEKTRONICA
Motor 2 rijmodi
Rijwielgedeelte tractiecontrole, uitschakelbaar, ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame buisvormig stalen perimeterframe
Vering voor 41 mm Showa upsd vork
Stelmogelijkheden niet instelbaar
Vering achter Showa Monoshock
Stelmogelijkheden hydraulische qua voorspanning instelbare mono
Veerweg v/a 150 mm
Rem voor Dubbele 310mm-schijven met radiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen
Rem achter 25mm-schijf met tweezuigerremklauw
Banden v/a 120/70-17, 180/55-17
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis 1.418 mm
Balhoofdhoek 23,1°
Naloop 97,1 mm
Zithoogte 835 mm
Rijklaar gewicht 206 kg (DCT 248 kg)
Tankinhoud 17,2 liter
PRIJS & INFO
Prijs België Vanaf 9.195€
Prijs Nederland Vanaf 10.290 €
Importeur Triumph Benelux