Eerste test: Aprilia Tuareg 660
Het segment van de lichte adventure bikes bruist als een bruisbal in een kokend heet bubbelbad. Aprilia wil daar maar al te graag een graantje van meepikken, dus hebben ze hun 660cc-platform omgebouwd tot de Tuareg 660. Die moet het de Yamaha Ténéré 700 en KTM 890 Adventure moeilijk gaan maken, en mikt ook – qua alles – precies tussen die twee in.
Verrassing
Je moet het maar aandurven om als onroad racemerk plots op de proppen te komen met een adventure motorfiets. Of ja, ‘plots’ is misschien niet het juiste woord, maar als de originele Tuareg al uit 1985 dateert, dan is de verrassing eens zo groot. In 1985 was ik zelfs nog niet eens geboren, dus ik was behoorlijk verwonderd dat de naam ‘Tuareg’ vanonder het stof vandaan werd getoverd. Niet te verwarren met de Volkswagen Touareg trouwens, want die spreek je wel identiek uit, maar heeft een extra letter.
Kweken als konijnen
De 660-familie krijgt dus bij Aprilia in een razend tempo uitbreiding, alsof het gekweekte konijnen zijn. Na de RS en Tuono wordt de aandacht nu meer op offroad gelegd met de Tuareg. Daarvoor worden de essentiële onderdelen wel uitgewisseld, zoals het chassis en het motorblok. Één op één worden die echter niet overgenomen, want het chassis wordt op wat zwakkere punten verstevigd en de tweecilinder in de Tuareg is anders afgesteld met de nadruk op koppel bij lage toeren. Waar datzelfde motorblok in de RS en Tuono dus eerder hoogtoerig is, blaft de Tuareg er onderin al stevig op los. Bovenin wordt dat dan wel wat afgezwakt tot een stevige kajiet. Daaraan gepaard is ook de ratio van de versnellingsbak veranderd om meer power te hebben bij lage toeren. Het zijn allemaal gekende recepten om van een straatmotorblok een avontuurlijkere unit te maken, maar ze zijn wel nodig zonder dat de ingrepen een wereld van verschil maken. Het is vooral aan het motorgeluid dat je duidelijk iets anders hoort, maar daar komen we later op terug.
Offroad-uitrusting
Om de Tuareg klaar te maken voor het betere offroadwerk, krijgt hij Kayaba-veren met zowel voor- als achteraan een veerweg van 240 mm. Met andere woorden; daar kun je al eens een middelgroot gebergte mee oversteken. De Brembo-remmen zijn andere exemplaren dan op de RS en Tuono, en reageren minder heftig op je rechtervingers. Nodig ook, om een blokkerend voorwiel te vermijden op bijvoorbeeld gravel. Toch bijten de remmen goed en voldoen ze prima voor het 204 kg rijklare gewicht van de Tuareg. Een beschermplaat, spaakvelgen en Pirelli Scorpion semi-offroadbanden maken het avontuurlijke pakket compleet.
Kleuren
Het uiterlijk van de Tuareg is een mix van een adventure bike met typische Aprilia-details. Zo zie je de V-vorm duidelijk terug als DRL’s in de koplamp. Of de kleuren Acid Gold (zoals op de foto’s) en Martian Red (rood met zwart) die ook op de Tuono en RS beschikbaar zijn. Een derde kleurstelling heet Indaco Tagelmust en verwijst rechtstreeks naar de Tuareg Wind 600 uit 1988. Het is naar onze mening de meest geslaagde kleur van de drie, maar je mag er wel 700 euro extra lappen voor dokken.
Steenbok en vampiertanden
De kop van de Tuareg vinden we nogal braaf getekend, terwijl het achterste gedeelte dan net weer spannend is. Zo zie je vooraan in profiel, als je goed kijkt, een steenbok die klaar staat om zijn vijand aan te vallen. Een illusie die gecreëerd wordt doordat de kopkuip redelijk ver oversteekt. Aan de achterkant zien we twee ledstrips die op vampiertanden lijken. Mogelijks komt dat niet over op foto, maar spring eens binnen bij de lokale Aprilia-dealer en je begrijpt vast wat we bedoelen.
Zonder tralala
Avontuurlijk rijden staat synoniem met avontuurlijk weer, dus raad eens wat wij voorgeschoteld krijgen op Sardiniës mooiste wegen? Juist, een mix van ongeveer alles. Warm en droog, nat en koud, en alles daartussenin. We beginnen aan de testroute op de wegen waar het merendeel van de Tuareg-kopers zich het merendeel van de tijd op zal begeven: asfalt. Op Sardinië valt er weinig te klagen over de wegeninfrastructuur, dus het wordt de Tuareg niet moeilijk gemaakt. Hij voelt licht aan, stuurt makkelijk en neutraal, en gaat zonder veel tralala op zoek naar zijn grenzen. Verwacht geen explosieve acceleraties van het 80 pk sterke motorblok, maar wel voldoende power met karakter. Verwacht geen flitsende stuurprecisie, maar wel een duidelijk insturende motorfiets. De Tuareg zal je nooit overrompelen. Het is een goed uitgebalanceerde machine die doet waarvoor hij gemaakt is. Dat is een even grote kunst om te maken als een RSV4 die eigenlijk alleen op circuit te benutten is.
Dikke boterham aan elektronica
Standaard krijgt de Tuareg een dikke boterham elektronica aan boord om het je als bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken. Zo beschikt hij over vier rijmodi die behoorlijk van elkaar verschillen qua gasreactie. De zachtere ‘Urban’ en iets agressievere ‘Explorer’ gebruik je op de openbare weg. In ‘Offroad’ wordt tractiecontrole en motorrem zoveel mogelijk vermeden, terwijl ABS achteraan uitgeschakeld wordt. Er is ook een mogelijkheid om ABS vooraan af te zetten. Tot slot is er nog een ‘Individual’-stand waarbij je alle elektronica (tractiecontrole, motorrem, ABS, gasreactie) naar eigen wens kunt instellen. Koppel dat aan de volledig instelbare veren voor- en achteraan, de aanpasbare voetbediening en de instelbare stuurhoek, en het mag duidelijk zijn dat je niks te klagen hebt. Met mijn 1m90 is het niet altijd eenvoudig om een aangename staanpositie te hebben op adventure motoren, maar op de Aprilia Tuareg gaat dat zonder problemen. Daarbij kan de benzinetank mooi en bovenal stevig gekneld worden tussen de knieën.
Klasse quickshifter
Verder heeft hij qua elektronica standaard cruisecontrol, bochten-ABS en een slipperkoppeling. Optioneel is er een op-en-neer-quickshifter beschikbaar. Als er één optie is die je moet bestellen, dan is het wel die shifter. Het is een van de beste op een tweecilinder waar we al ooit mee hebben gereden. Hij schakelt niet bliksemsnel, maar zo vreselijk vloeiend. Alsof de versnellingen aan elkaar gerijgd worden met glibberige spaghettisprieten. Zelfs van eerste naar tweede versnelling schakelen, gaat zonder drama. Keer op keer. Elektronische afstelling op zijn best.
Plensbui in de speeltuin
Ondertussen krijgen we op een van de mooiste cols van Sardinië een heuse plensbui over ons. Bijzonder jammer, want het zou een leuke speeltuin geweest zijn voor de Tuareg. Toch blijft de Aprilia beheersbaar zijn bochten ronden en schenkt hij even veel vertrouwen aan ons als de weergoden nattigheid aan onze onderbroek. Als je de snelheid er wat in kunt houden, blijf je nog beperkt droog. Het windscherm houdt het meeste van je lichaam uit de regen en wind. Je helm moet er wel stevig aan geloven. Gelukkig is de algemene zitpositie aangenaam en comfortabel, met bovendien een fijn zadel onder je billen.
Woest, metaalachtig geluid
Bergachtig als het eiland is, verandert het weer gelukkig snel. Wolken maken plaats voor warme zonneschijn en het asfalt droogt snel op. Op een lang recht stuk kunnen we eindelijk eens volgas richting toerenbegrenzer doortrekken. Wat er dan gebeurt, is vrij speciaal. De acceleratie is behoorlijk stevig, maar nooit extreem. Toch krijg je kippenvel door de sensatie van het geluid. Als je hem helemaal opentrekt, klinkt de tweecilinder plots heel anders dan wanneer je op een normaal tempo rijdt. We kunnen het het best omschrijven als een woest, metaalachtig geluid dat naarmate het aantal toeren per minuut steeds intenser wordt. We kunnen ons niet herinneren dat de Tuono of RS een soortgelijk geluid produceert. Bij normalere toerentallen klinkt de Tuareg trouwens erg ‘offroadachtig’ met een lage, vibrerende sound.
Nooit overweldigend
Genoeg asfalt gezien, tijd om wat vuil te worden. We verlaten de gebaande paden en zoeken zandwegen op. Daar zijn er behoorlijk wat van te vinden op Sardinië en de meeste zijn vlot te berijden. Ook hier valt op hoe makkelijk de Tuareg zijn ding doet. Hij zal je nooit overweldigen met extreem veel grip of een extreme acceleratie. Nee, hij biedt je eerder extreem veel stabiliteit en extreem veel vertrouwen. Je durft vanzelf meer op de uitgebalanceerde machine, en in de meeste gevallen lukt dat ook nog. Lang rechtstaan is een makkie omdat het allemaal zo natuurlijk voelt. Alles wat je aanraakt met voeten en handen reageert verfijnd op je input. De vering vergeeft veel en laat je zonder harde schokken door diepe plassen en over dikke stenen rijden. Op het laatste moment een snel uitwijkmanoeuvre doen? Geen probleem. Hard in de remmen voor een plots overstekende geit? Zonder gevaar. Jij denkt het, de Tuareg doet het.
Accessoires
Aprilia laat er geen gras over groeien, want de Italianen komen ook meteen met een hele waslijst aan mogelijke accessoires. Denk daarbij aan alu zijkoffers, beschermbeugels, led-mistlichten, een hoger windscherm, een comfortzadel, handvatverwarming, enzovoort. Alle nodige dingen om er een ‘dikke’ machine van te maken.
Conclusie
We kunnen nauwelijks of zelfs geen negatieve punten aanduiden op de Aprilia Tuareg. Hij doet alles goed, zonder ergens in uit te blinken. Dat klinkt misschien als een wat saaie motor, maar dat is het helemaal niet. Aprilia positioneert de Tuareg duidelijk tussen de goedkopere Yamaha Ténéré 700 en de duurdere KTM 890 Adventure. Niet alleen qua prijs, maar ook qua uitrusting. Hij zit er precies middenin. Op een dartboard tussen de 20 en de 3. Vol in de bull’s eye. Een schot in de roos. Ben je echter niet van zin om er ook daadwerkelijk offroad mee te gaan rijden, wacht dan nog even tot Aprilia – mogelijks – komt met een sport touring variant op dit platform. Zoek je wel graag het avontuur op, dan zul je verbaasd zijn over de vele kwaliteiten van de Tuareg.
Fotografie: Aprilia
Technische gegevens
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn, viertakt, DOHC
Cilinderinhoud: 659cc
Boring x slag: 81,0 x 63,9 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh.: 13,5:1
Carburatie : elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat, A&S
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 58,8 kW (80 pk) @ 9.250 tpm
Maximaal koppel: 70 Nm @ 6.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor: motorrem, 4 rijmodi, cruisecontrol
Rijwielgedeelte: tractiecontrole, bochten-ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen buizenframe
Vering voor: 43mm UPSD-vork
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: volledig instelbaar
Veerweg v/a: 240/240 mm
Rem voor: 300mm dubbele remschijf met radiale vierzuigerklauw
Rem achter : 260mm-remschijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 90/90 R21, 150/70 R18
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.525 mm
Balhoofdhoek: 26,7°
Naloop: 113,3 mm
Zithoogte: 860 mm
Rijklaargewicht: 204 kg
Tankinhoud: 18 liter
PRIJS & INFO
Prijs België: € 11.999
Prijs Nederland: € 13.799
Importeur: Piaggio Benelux
Internet: www.aprilia.com