Eerste test: BMW CE 04
Boardmeeting bij BMW Motorrad, enkele jaren geleden: “Goed, schöne Leute. In 2022 willen we een elektrische scooter op de markt brengen. We weten hoe we een goede scooter moeten bouwen en we mogen de elektrische knowhow van onze autotak lenen. Maar wat doen we met het design? Gaan we voor een normaal uitziende tweewieler die iedereen wel oké vindt, of gaan we ‘ganz los’ en nemen we het risico om wat mensen tegen de schenen te shotten?”
Opvallen is de boodschap
En zo geschiedde. De CE 04 is apart, op alle mogelijke manieren. Wat er het meest uitspringt, zijn de looks, dus laten we daarmee beginnen. Dat hij er vreemd en erg futuristisch uitziet, mag duidelijk zijn. Maar dat wil daarom niet zeggen dat hij ook mooi is. Smaak is zeer persoonlijk, dus het maakt niet uit of wij hem aantrekkelijk vinden. De opdracht van de BMW-designers was om de CE 04 te laten opvallen, en dat is ze goed gelukt. Bekijk je de BMW langs de voorkant of snij je als het ware alles achter het stuur af, dan lijkt het wel een normale scooter. Er zitten wat meer tierlantijntjes op, maar voor de rest is het het gekende recept.
Strijkplank
Vanaf het platte zadel, dat als een soort strijkplank zweeft, wordt het allemaal anders. Dat zadel kan uitgerust worden in verschillende versies. Zo heb je een zadel met een kleine bult die dienstdoet als ruggensteun, waarbij die steun meer naar voren of meer naar achteren geplaatst kan worden, afhankelijk wat hoe groot je bent. Een compleet plat zadel is ook beschikbaar, net als een verwarmd comfortzadel met meer dikte. Onder dat zadel is er een kofferruimte die aan de zijkant open kan, en waarin je makkelijk een helm kwijt kan. Daaronder liggen dan alle accu’s, verspreid over de ‘vloer’. Nog wat meer naar achteren is er dan de kleine elektromotor en het meest opvallende element van allemaal: het achterwiel. Dat heeft niet alleen een volle velg en een mooi gemonteerde monoshock aan de zijkant ervan, maar het staat ook extreem ver naar achteren. Daardoor wordt de wielbasis behoorlijk uitgerekt, wat zijn voor- en nadelen heeft.
Veel rijcomfort
Beginnen we met de voordelen van die lange wielbasis? Het meest voor de hand liggend is dat de scooter erg stabiel en baanvast is. Hij verspringt nauwelijks en ligt stevig en onverstoorbaar op de weg. Een ander voordeel is het rijcomfort. Heel simpel gezegd: hoe langer de wielbasis, hoe meer dat alle krachten die van het asfalt komen verdeeld worden. Daarbij rolt de CE 04 op grote 15-inch banden én heeft hij een erg goede vering. Het resultaat is dus een aanzienlijk hoger rijcomfort dan een normale scooter met een kortere wielbasis, kleine wielen en basic veren.
Mindere wendbaarheid
Het nadeel dan, wat je al had kunnen voorspellen: de wendbaarheid. Een bus is minder wendbaar dan een auto, en voor tweewielers geldt hetzelfde. Niet dat je er onmogelijk mee kan filefilteren, maar het verschil met een normale scooter is merkbaar. Toch kwamen we tijdens de testrit nooit in de problemen met straatje keren of kleine manoeuvres. Het goede stuurgedrag wordt uiteraard ook een stuk geholpen door het laag zittende gewicht van de accu’s. Daardoor beweegt de CE 04 voldoende snel op stuurinput en blijft hij mooi vast op de weg liggen.
Vorm boven functie
Het is ’s ochtends slechts 4 graden Celsius in het zonnige Barcelona. Gelukkig zijn onze testscooters uitgerust met optionele handvatverwarming. Het blijft natuurlijk een BMW, of wat had je gedacht? Koude aan de benen hebben we de ganse rit niet gevoeld, want die zitten mooi verstopt achter het typische scooterfront. Het kleine, opvallende ruitje zit er meer voor de sier dan voor de functionaliteit. Wil je toch wat meer uit de wind zitten, dan kun je een hoger scherm als accessoire bestellen. Het zadel is – al helemaal voor een scooterzadel – heel smal. Bovendien is het vrij plat en zit je met je staartbeen als het ware op het ruggensteuntje. Het ziet er dus niet alleen oncomfortabel uit, maar het is het ook. Voor korte ritten voldoet het prima. Laat daar geen onduidelijkheid over zijn. Maar als je een ganse dag met de CE 04 onderweg gaat, kies je best voor het optionele comfortzadel. De reden daarvoor is dat je vrijwel alles opvangt met je billen omdat je in de typische scooterhouding zit (bovenbenen maken een hoek van 90 graden met je bekken, en je onderbenen een rechte hoek met je bovenbenen). Omdat er met deze scooter voornamelijk korte stadsritten op het programma zullen staan, mag het zadel geen bezwaar zijn.
Geen remmen nodig
Je kunt er trouwens makkelijk mee op hoofdwegen of de autosnelweg. De BMW CE 04 levert 42 pk en haalt een top van 120 km/u. En daar zit je vlot aan, want accelereren doet hij als de beste. Stoplichtsprintjes zijn een feest, iedere keer weer. Bovendien kun je die acceleratie nog wat intenser maken door van rijmodus te wisselen. De CE 04 heeft er drie standaard (Eco, Rain, Road) en één optionele (Dynamic). Het mag voor zich spreken in welke stand je de meeste prestaties uit het elektroblok haalt. Toch zijn er meer verschillen dan enkel de gasreactie, want ook het regenereren van energie bij afremmen is modusafhankelijk. Zo heb je nauwelijks je rem nodig in de Eco of Dynamic-stand. We probeerden een stukje compleet zonder remmen af te leggen, en dat ging verbazend goed. Op die manier wordt scooterrijden wel héél comfortabel; niet schakelen, niet remmen en geen geluid. Dat laatste blijft het grootste pluspunt van elektrisch scooterrijden (in de stad). Dat je lawaai wilt op je motorfiets, is compleet begrijpelijk. Maar in een drukke stad is er niks zo fijn als voor een rood licht staan in alle rust. Het is een soort zenmoment waar je helemaal rustig van wordt.
Wist-je-datjes
Wist je dat de naamgeving ‘CE 04’ staat voor: ‘C’ als modelaanduiding van de BMW-scooters, ‘E’ voor elektrisch en ‘04’ voor aan te tonen dat hij qua rijprestaties vergelijkbaar is met een 400cc-benzinevariant. Of dat de CE 04 maar liefst 40 kg lichter is dan de C-Evolution, de vorige elektrische scooter van BMW? En dat het 4u20min duurt aan een normaal stopcontact om de BMW op te laden. Met de optionele snellader duurt het slechts 1u40min. Het totale rijbereik op papier bedraagt 130 km, dus daar kan je al wat mee in of naar de stad. Het lijkt ook goed te kloppen, want na onze testrit van 65 km hadden we nog 44 procent accu over. We hebben daarbij niet op een sprintje meer of minder gekeken en hebben dus meer verbruikt dan wat je bij een normale rit zou doen.
Het mag duidelijk zijn dat de BMW CE 04 een fijne scooter is en goed rijdt. Maar of het volk zal vallen voor zijn speciale design, is veel onduidelijker. De tijd zal het zeggen.
Fotografie: BMW Motorrad
Technische gegevens BMW CE 04
MOTOR
Type: permanent bekrachtigde vloeistofgekoelde synchroonmotor
Laadvermogen: 2,3 kW (6,9 kW met optionele snellader)
Oplaadtijd: 4u20min (1u40min met optionele snellader)
Eindoverbrenging: riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 31 kW (42 pk) @ 4.900 tpm
Maximaal koppel: 62 Nm @ 1.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor: 3 rijmodi, achteruitrijhulp
Rijwielgedeelte: tractiecontrole, stabiliteitscontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen frame met dubbele buis
Vering voor: telescoopvork
Stelmogelijkheden: niet instelbaar
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: niet instelbaar
Veerweg v/a: 100/92 mm
Rem voor: 265mm dubbele remschijf met vierzuigerklauw
Rem achter: 265mm-remschijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 120/70 R15, 160/60 R15
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.675 mm
Balhoofdhoek: 26,5°
Naloop: 120 mm
Zithoogte: 780 mm
Rijklaargewicht: 231 kg
Rijbereik: 130 km
PRIJS & INFO
Prijs België: € 12.250
Prijs Nederland: € 12.650
Importeur: BMW Motorrad Belux
Internet: www.bmw-motorrad.be