Eerste test CFMoto 450SR: Met alle Chinezen…

…maar niet met den dezen, moeten ze bij CFMoto gedacht hebben. En ze bouwden een nieuwe 450SR en koppelden daar een World Press Launch aan vast. Wij dus naar Turkije om op het Intercity F1 en MotoGP circuit de nieuwe middenklasse sportmotor te gaan testen. Wisten wij veel dat het daar in Turkije ook pokkenweer kan zijn…

Spiegeltje spiegeltje aan de achterband…

Eigen blok

Het blok van deze 450 is geen kloon, evolutie of afkooksel van een al bekende Oostenrijkse krachtbron. De paralleltwin is een eigen ontwerp en het blok mag gerust als één van de troeven van de 450SR bestempeld worden. Het levert exact 35 kW (of 47 pk) en daarmee is deze middenklasse sportmotor op maat gemaakt voor houders van een rijbewijs A2. Het zou de motor tekortdoen als we zouden stellen dat hij alleen maar voor A2 geschikt is. Ook wie een volwaardig rijbewijs heeft, kan genieten van het potentieel van de Chinese nieuwkomer.

CFMoto had de zaken groots aangepakt voor de lancering van de 450SR. Heerlijk circuit, daar in Istanbul.

Voorspelbaar

De nieuwe paralleltwin is pittig, maar doseerbaar. Niks brutaal en uiterst voorspelbaar. De reactie op het gas is kordaat en het vermogensverloop rechtlijniger dan je van een 450 cc’tje zou verwachten. Onderin valt er al wat te beleven en daarna gaat het heel progressief richting 10.500 tpm, waar de toerenbegrenzer iets minder progressief ingrijpt. En zo komt het dat we met een motor zonder tractiecontrole, toch vrij vlot en vooral ook zonder al te veel schrik voor lijf en leden rondjes draaiden op het enorme Turkse MotoGP circuit. De zeiknatte omstandigheden noopten ons ook om het eerst wat rustiger te doen; dé perfecte manier om dat circuit te leren kennen. Daarna was het puur genieten. Zelfs in de regen. Met druppels op het vizier van onze Arai en in donkere omstandigheden, had het TFT-scherm iets groter mogen zijn. De lay out is leuk, het instellen met de knoppen op de linker stuurhelft is eenvoudig en intuïtief, het scherm op zich ook, maar sommige data mochten qua formaat een maatje meer zijn. Een kniesoor die daarover valt.

Nachtrace in het WEC? nee hoor, gewoon een middagje in Turkije…

Instant vertrouwen

De voorrem met enkele schijf en radiaal gemonteerde Brembo klauwen charmeerde ons door de uitstekende combinatie van kracht en doseerbaarheid, de vrij strakke ophanging deed het goed en de 47 pk was op de meeste delen van het circuit voldoende. Vooral de manier waarop het vermogen afgegeven wordt en de romige kracht die onderin schuilgaat, zorgden ervoor dat we op de technische zones echt vlot konden rijden. Nogal wiedes dat op de lange rechte stukken de topsnelheid aan de lage kant bleef en dat je op een droge baan met een superbike hier andere sensaties zou beleven. Maar de fun die de SR ons bood, was meer dan we verwacht hadden. Dat ligt in de eerste plaats aan het totaalpakket. Leuk blok, meer dan behoorlijke ophanging, goede remmen. Gekoppeld aan een rijklaar gewicht van 179 kg, resulteert dat in een goed beheersbare motor die je ook instant vertrouwen geeft.

De Brembo’s leveren ook hier uitstekend werk.

Is 47 pk genoeg?

Op stroken waar het stevig bergop ging en die lang genoeg waren zodat je op het einde naar zesde moet schakelen, voel je dat 47 pk nipt is. En zelfs al kunnen we ons het plezier inbeelden dat aan een 450SR Cup zou gekoppeld zijn, het merendeel van de SR’s zal vooral zijn ding doen op de openbare weg of op een bescheiden circuit. 47 pk is dus voor dit type motor wel degelijk genoeg. Dit is dé motor waarmee (jeugdige) motorrijders niet alleen kunnen proeven van sportief rijplezier, maar ook ervaring mee kunnen opdoen. Terwijl je op een 1000 cc altijd wel koppel op overschot hebt, moet je op een 35 kW sterke paralleltwin vaak en precies schakelen om de motor optimaal te benutten. Dat is niet alleen erg leuk, het is ook de perfecte leerschool om beter te leren (circuit)rijden. Leren en er ook nog plezier aan beleven: het moet geleden zijn van die keer dat…ach laat maar.

Compacte kniehoek. Met 1 m 80 kies je best voor het hoogste zadel.

En op de weg?

De dag nadien reden we met de CFMoto450SR ook nog een kleine 150 km op de openbare weg en zowaar in droge omstandigheden. Hier viel de souplesse van het blok nog meer op. Je moet verrassend weinig schakelen naar 450 cc-normen. Het windschermpje is ook op de openbare weg wat aan de kleine kant, maar ook al zit je hoofd in de wind, er zijn geen turbulenties. De testrit op de openbare weg lag de CFMoto 450SR zo mogelijk nog beter dan het circuit. Omdat topvermogen hier nog van minder belang is en omdat het er hoe dan ook wat rustiger aan toe gaat. Al hebben we zelden zo hard op een (bochtige) hoofdbaan gereden als op de terugweg naar het hotel. Dat heb je als de voorrijder ex Turks kampioen is en ook nog prettig gestoord blijkt te zijn…

Geslaagd design!

Geslaagd?

Mocht er nog twijfel over bestaan: CFMoto is de eerste Chinese fabrikant die zich kan meten met de gevestigde waarden. Stellen dat hij meteen op hetzelfde niveau staat van de absolute koplopers in het segment van de lichte sportmotoren, moet een rechtstreekse vergelijking uitwijzen. CFMoto maakt hoe dan ook bijzonder snel progressie. Dat resulteert ook in een prijs die nauwelijks onder die van de meer bekende merken ligt. De CFMoto 450SR is vooral ook een leuke nieuwkomer bij de middenklasse sportievelingen.

Technische gegevens CFMoto 450SR

MOTOR          

Type    Vloeistofgekoelde parelleltwin

Cilinderinhoud           449 cc

Boring x slag   72 x 55,2

Transmissie     zes versnellingen

Koppeling       Natte meerplaats, assist-/slipperkoppeling

Eindoverbrenging       ketting

PRESTATIES    

Maximaal vermogen 47 pk bij 10.00 tpm.

Maximaal koppel       39,5 Nm bij 7750 tpm.

ELEKTRONICA

Rijwielgedeelte          ABS

RIJWIELGEDEELTE     

Frame stalen buizenframe

Vering voor     43 mm upsd, 120 mm veerweg, demping instelbaar

Vering achter  Monoshock 200 mm veerweg

Rem voor        hydraulisch bediende enkele 320 mm schijf met radiaal gemonteerde Brembo M40 remklauwen

Rem achter     hydraulisch bediende enkele 220 mm schijf met éénzuigerremklauw

MATEN & GEWICHTEN         

Wielbasis        1370 mm

Zithoogte        795 mm (drie zadeldiktes beschikbaar)

Rijklaar gewicht 179 kg          

Tankinhoud 14 liter

PRIJZEN & INFO  

België      6.799 euro

Nederland 7.599 euro

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.