Eerste test: CFMoto 700CL-X
Het standaard antwoord op de vraag ‘hoe zit dat eigenlijk met die Chinese motorfietsen’ was altijd: veel beter dan voorheen, maar ze kunnen nog niet concurreren met Europese of Japanse motoren. Vele testverslagen meldden ook de zin ‘Daar zijn de Chinezen’. Wel, met de CFMoto 700CL-X kunnen we (eindelijk) zeggen: ze zijn er.
Nieuw, nieuw, nieuw
Uiteraard mag je niet alle Chinese motorfietsen over dezelfde kam scheren. Een CFMoto is geen Voge en een naked bike is geen allroad. Toch is de (rij)kwaliteit in de meeste gevallen heel gelijkaardig, afhankelijk van welk werelddeel of land de machine komt. Dit terzijde, want we zijn vandaag in de Belgische Ardennen voor de eerste test van de gloednieuwe CFMoto 700CL-X. Die is zo nieuw als een motor nieuw kan zijn: het design, het frame, het motorblok en de serie waarvan deze ‘Heritage’ de eerste is. Later volgen een ‘Adventure’ en ‘Sport’ op dezelfde basis.
X
Dat de 700CL-X opvalt, is niet gelogen. En dat bedoelen we op een positieve manier. De machine ziet er stijlvol uit, met twee geslaagde kleurencombinaties, een mooie lijn en vele geslaagde details. Zo is de letter/vorm ‘X’ een constante doorheen het design. Te beginnen met de koplamp die rond is, met daarbij een X-vorm als DRL. Verder kom je de X ook tegen op de aluminium platen op de benzinetank, op het voorste spatbord, het motorblok en boven het achterlicht. De prachtige Y-vormige wielen – goudkleurig op de Coal Grey en zwart op de Twilight Blue – had je natuurlijk allang gezien. En ja, die fantastische Supertrapp-achtige uitlaat zit er standaard op. Net als cruisecontrol.
Vol goede moed
De CFMoto duikt de eerste bochten vol goede moed in en blijft mooi neutraal. Geen gekke dingen, geen balansproblemen, gewoon zuiver. Het vertrouwen is er meteen en dat geeft een geruststellend gevoel. In welke hoeveelheid de fantastische Pirelli MT60RS-banden daar iets mee te maken hebben, is moeilijk te zeggen. Maar het geheel werkt uitstekend. Een correctie uitvoeren als je al op hellingshoek ligt? Doe maar. Snel overgooien in een korte S-bocht? Heel graag. Op het laatste moment vol in de remmen? Iets minder graag. De enkele schijf vooraan van J. Juan doet prima zijn werk en remt zeker voldoende, maar op de wat sportievere stukken was een tweede schijf fijn geweest. Het remgevoel is echter trefzeker en vol gevoel, dus geen reden tot klagen.
Hoezo, crossplane?
CFMoto heeft voor de 700cc-tweecilinder gekozen voor een crossplane-opstelling, maar dat gevoel heb je niet. Onderin z’n toeren mist hij wat power, maar vanaf 6.000 tpm krijgt hij plots een enorme boost. Alsof de VTEC inkickt, yo. Laat dat gebrek aan crossplane-gevoel trouwens geen negatieve commentaar zijn. Een ‘gewone’ paralleltwin kan ook heel fijn lopen. Als je bovenin toeren rijdt, moet je je wel stevig vastklemmen, want de CFMoto kan giftig snel zijn. Een bocht uitkomen in lage versnelling is een kwestie van gas goed doseren. Zeker op een vochtige baan moet je dan niet te enhtousiast aan het gashendel trekken, want over tractiecontrole beschikt de 700CL-X niet. De Sport-stand is veruit de plezantste modus. Niet agressief of te bijtend, gewoon prima voor dagelijks gebruik. De Eco-stand mijd je best, want de power valt er als een patattenzak van in elkaar.
Promotie
De verantwoordelijke van de versnellingsbak mag wat ons betreft ook promotie krijgen. Zelfs met nauwelijks 400 km op de teller van onze testmachine, schakelde de zesbak boterzacht en heerlijk direct. De slipperkoppeling werkt perfect, waardoor je je niet te veel zorgen moet maken met een koppeling die je te snel laat opkomen bij het afschakelen. Door de korte, trefzekere klikjes kun je extreem snel afschakelen. Soms zelfs zo snel dat het lcd-dashboard niet kon volgen en wat achterop hinkte. Geen tft, hoor ik je denken. Inderdaad, en dat zie je terug in de prijs.
Fotografie: Jonas Roosens
Technische gegevens
Motor
Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn, viertakt, DOHC
Cilinderinhoud: 693cc
Maximaal vermogen: 75 pk bij 8.500 tpm
Maximaal koppel: 68 Nm bij 6.500 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: split frame met aluminium swingarm
Vering voor: telescoopvork, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar
Vering achter: monoshock, uitgaande demping instelbaar
Rem voor: 320mm-schijf met radiale remklauw
Rem achter: 260mm-schijf
Afmetingen
Wielbasis: 1.435 mm
Zithoogte: 800 mm
Drooggewicht: 196 kg
Tankinhoud: 13 liter
Prijs
België: 7.048 euro
Nederland: 7.699 euro