Eerste test: CFMoto 700CL-X

Het standaard antwoord op de vraag ‘hoe zit dat eigenlijk met die Chinese motorfietsen’ was altijd: veel beter dan voorheen, maar ze kunnen nog niet concurreren met Europese of Japanse motoren. Vele testverslagen meldden ook de zin ‘Daar zijn de Chinezen’. Wel, met de CFMoto 700CL-X kunnen we (eindelijk) zeggen: ze zijn er.

Nieuw, nieuw, nieuw

Uiteraard mag je niet alle Chinese motorfietsen over dezelfde kam scheren. Een CFMoto is geen Voge en een naked bike is geen allroad. Toch is de (rij)kwaliteit in de meeste gevallen heel gelijkaardig, afhankelijk van welk werelddeel of land de machine komt. Dit terzijde, want we zijn vandaag in de Belgische Ardennen voor de eerste test van de gloednieuwe CFMoto 700CL-X. Die is zo nieuw als een motor nieuw kan zijn: het design, het frame, het motorblok en de serie waarvan deze ‘Heritage’ de eerste is. Later volgen een ‘Adventure’ en ‘Sport’ op dezelfde basis.

X

Dat de 700CL-X opvalt, is niet gelogen. En dat bedoelen we op een positieve manier. De machine ziet er stijlvol uit, met twee geslaagde kleurencombinaties, een mooie lijn en vele geslaagde details. Zo is de letter/vorm ‘X’ een constante doorheen het design. Te beginnen met de koplamp die rond is, met daarbij een X-vorm als DRL. Verder kom je de X ook tegen op de aluminium platen op de benzinetank, op het voorste spatbord, het motorblok en boven het achterlicht. De prachtige Y-vormige wielen – goudkleurig op de Coal Grey en zwart op de Twilight Blue – had je natuurlijk allang gezien. En ja, die fantastische Supertrapp-achtige uitlaat zit er standaard op. Net als cruisecontrol.

Vol goede moed

De CFMoto duikt de eerste bochten vol goede moed in en blijft mooi neutraal. Geen gekke dingen, geen balansproblemen, gewoon zuiver. Het vertrouwen is er meteen en dat geeft een geruststellend gevoel. In welke hoeveelheid de fantastische Pirelli MT60RS-banden daar iets mee te maken hebben, is moeilijk te zeggen. Maar het geheel werkt uitstekend. Een correctie uitvoeren als je al op hellingshoek ligt? Doe maar. Snel overgooien in een korte S-bocht? Heel graag. Op het laatste moment vol in de remmen? Iets minder graag. De enkele schijf vooraan van J. Juan doet prima zijn werk en remt zeker voldoende, maar op de wat sportievere stukken was een tweede schijf fijn geweest. Het remgevoel is echter trefzeker en vol gevoel, dus geen reden tot klagen.

Hoezo, crossplane?

CFMoto heeft voor de 700cc-tweecilinder gekozen voor een crossplane-opstelling, maar dat gevoel heb je niet. Onderin z’n toeren mist hij wat power, maar vanaf 6.000 tpm krijgt hij plots een enorme boost. Alsof de VTEC inkickt, yo. Laat dat gebrek aan crossplane-gevoel trouwens geen negatieve commentaar zijn. Een ‘gewone’ paralleltwin kan ook heel fijn lopen. Als je bovenin toeren rijdt, moet je je wel stevig vastklemmen, want de CFMoto kan giftig snel zijn. Een bocht uitkomen in lage versnelling is een kwestie van gas goed doseren. Zeker op een vochtige baan moet je dan niet te enhtousiast aan het gashendel trekken, want over tractiecontrole beschikt de 700CL-X niet. De Sport-stand is veruit de plezantste modus. Niet agressief of te bijtend, gewoon prima voor dagelijks gebruik. De Eco-stand mijd je best, want de power valt er als een patattenzak van in elkaar.

Promotie

De verantwoordelijke van de versnellingsbak mag wat ons betreft ook promotie krijgen. Zelfs met nauwelijks 400 km op de teller van onze testmachine, schakelde de zesbak boterzacht en heerlijk direct. De slipperkoppeling werkt perfect, waardoor je je niet te veel zorgen moet maken met een koppeling die je te snel laat opkomen bij het afschakelen. Door de korte, trefzekere klikjes kun je extreem snel afschakelen. Soms zelfs zo snel dat het lcd-dashboard niet kon volgen en wat achterop hinkte. Geen tft, hoor ik je denken. Inderdaad, en dat zie je terug in de prijs.

Fotografie: Jonas Roosens

Technische gegevens

Motor 

Type: vloeistofgekoelde twee-in-lijn, viertakt, DOHC

Cilinderinhoud: 693cc

Maximaal vermogen: 75 pk bij 8.500 tpm

Maximaal koppel: 68 Nm bij 6.500 tpm

Transmissie: 6 versnellingen

Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte          

Frame: split frame met aluminium swingarm

Vering voor: telescoopvork, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar

Vering achter: monoshock, uitgaande demping instelbaar

Rem voor: 320mm-schijf met radiale remklauw

Rem achter: 260mm-schijf

Afmetingen

Wielbasis: 1.435 mm

Zithoogte: 800 mm

Drooggewicht: 196 kg

Tankinhoud: 13 liter

Prijs 

België: 7.048 euro
Nederland: 7.699 euro

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.