Eerste test: CFMoto 800MT Touring/Sport

Dat je met een wereldmacht rekening moet houden, hebben we de laatste weken op een bijzonder ongelukkige manier ervaren. Eén gek blijkt voldoende om onze zekerheden en vaste waarden grondig te verstoren. Dat niet elke poging tot machtsgreep dramatisch moet verlopen, toont de Chinese reus CFMoto. Met de totaal nieuwe 800MT bestormen ze het middensegment van de allroads. Maar heeft deze nieuweling voldoende munitie voor een sterk offensief?

Chinese aanval

Een introductie van een nieuwe motorfiets vergelijken met een oorlog is natuurlijk niet netjes. Want hoewel de gevestigde grootheden in de motorwereld de Chinese ‘aanval’ nauwlettend in de gaten houden, is er van enige vijandigheid geen sprake. CFMoto mag dan voor de meeste motorliefhebbers nog een relatief onbekende naam zijn, voor heel wat motorfabrikanten is het sinds jaren een degelijke en betrouwbare partner.

Voorlopig hoogtepunt

Vooral de samenwerking tussen CFMoto en het Oostenrijkse KTM is een schoolvoorbeeld van hoe Chinese fabrikanten hun vrijwel onbeperkte productiemiddelen ter beschikking stellen van Europese fabrikanten, die er op hun beurt alles aan doen om hun zo geprezen kwaliteit aan een relatief lage kost te kunnen produceren. In ruil krijgt CFMoto een betere kijk in de interne ontwikkelingskeuken van haar klanten en gebruikt die kennis voor de verdere optimalisatie van de eigen producten. CFMoto is ’s werelds grootste fabrikant van quads en versterkt die positie jaar na jaar met machines die elke vergelijking met de Europese, Japanse of Amerikaanse producten glansrijk doorstaan. Dat CFMoto meer wil, is al enkele jaren duidelijk. Het bestaande gamma aan motorfietsen wordt sterk uitgebreid, met deze nieuwe 800MT als voorlopig hoogtepunt.

Positieve eerste indruk

De nieuwe 800MT zag er op papier al veelbelovend uit, maar ook bij een rondje kijken ‘in het echt’ laat de machine een bijzonder positieve eerste indruk na. Zeker de rijkelijk uitgeruste Touring oogt aantrekkelijk. De combinatie van goudkleurige spaakwielen met de blauwe en zilverkleurige aankleding oogt modern en strak. Ook de afwerking blijkt na een eerste kleine inspectieronde zeker niet verkeerd. Alle onderdelen zitten netjes passend gemonteerd en van slordige bekabeling of lelijk uitgevoerde lassen is geen sprake. Hetzelfde geldt voor de wat soberder uitgeruste Sport, die met z’n zwarte gietwielen en overwegend zwarte kleurstelling duidelijk wat minder wil opvallen.

Identieke basis

De basis van de Touring en de Sport is identiek. Beide worden aangedreven door de paralleltwin uit de KTM 790-reeks. De Chinezen kennen dit blok natuurlijk maar al te goed. Sinds jaren worden onder meer de kleine tweecilinders van KTM door hen gebouwd. En blijkbaar maakt Stefan Pierer als eigenaar van KTM er geen probleem van dat de blokken nu ook door CFMoto worden gebruikt. Of Pierer dit belangloos doet, is overigens onwaarschijnlijk…

95 pk, 77 Nm

De twin kreeg een nieuw Bosch-motormanagementsysteem, maar werd op een aantal nieuwe dekseltjes na ongemoeid gelaten. Dat resulteert in een maximumvermogen van 95 pk bij 7.000 tpm en een maximumkoppel van 77 Nm bij 7.500 tpm. Voor een rijklaargewicht van 230 kg zijn dat mooie cijfers. Ook het stalen frame, de remmen van J. Juan en de vering van KYB zijn op beide machines identiek.

Verschillen tussen Touring en Sport

De belangrijkste verschillen tussen de Touring en de Sport vind je terug in de uitrusting, waarbij de Touring duidelijk beter bedeeld wordt. Hij beschikt onder andere over een quickshifter (up & down), middenbok, motorbeschermplaat, verwarmde handvatten, verwarmd zadel, handbeschermers, bandenspanningscontrole en een stuurdemper. Toch kost de Touring met een prijs van 12.599 euro slechts 1.600 euro meer dan de Sport (10.999 euro). Of de meerprijs van de Touring volledig gerechtvaardigd is, moet de rijtest uitwijzen.

Nacht in een tent

Daarvoor zijn we door BW Import, de Benelux-invoerder van CFMoto, uitgenodigd in Girona waar een uitgestippelde route van 180 km door de bergen klaarheid moet brengen. Om het avontuurlijke gevoel dat bij dit soort motoren wordt gecultiveerd enigszins op te roepen, hebben we de nacht doorgebracht in (luxe)tenten. Mooi, maar in deze tijd van het jaar bijzonder fris. Ik haast me na het ontbijt dan ook met spoed richting een 800MT Touring omwille van het verwarmde zadel en dito handvatten.

Bediening via scherm

Tevergeefs zoek ik naar de knopjes om deze aantrekkelijke extra’s te activeren. Maar al snel blijkt die zoektocht nutteloos. Geheel volgens de huidige trend in de autowereld opteerde CFMoto ervoor om vrijwel de hele bediening van de motorfiets (en je telefoon en de CFMoto-gps) te laten verlopen via het 7-inch grote tft-scherm. Middels twee pijltjesknoppen, een setknop en een returnknop op de linkerstuurhelft verloopt het gebruik van die interface relatief vlot, maar de indeling van de menu’s kan beter.

Omslachtig

Om de stuur- en zadelverwarming te activeren, moet je bijvoorbeeld naar het derde submenu om daar dan te kiezen tussen drie standen. Omslachtig en niet gebruiksvriendelijk. De lay-out van het basisscherm, dat dienstdoet als ‘gewoon’ dashboard, is netjes en verschaft voldoende informatie. Het tft-scherm heeft een automatische lichtcorrectie die goed werkt en de afleesbaarheid is ook rechtstaand goed.

Geen tractiecontrole

Gelet op de lage temperatuur start ik in de rijmodus Rain, maar die blijkt al snel te voorzichtig geprogrammeerd. Dan maar naar de andere beschikbare rijmodus Sport, waarbij je vrij kan beschikken over de 95 aanwezige paarden. Vreemd genoeg hebben geen van beide machines tractiecontrole, terwijl alle hardware voor zo’n systeem wél aanwezig is. Gelukkig bieden de Maxxis Maxxventure-rubbers uitstekende grip waardoor we onder deze testomstandigheden de tractiecontrole niet eens missen.

Toch tractiecontrole?

De tweecilinder levert ruim voldoende vermogen. Alleen is de spreiding ervan voor verbetering vatbaar. Onder 7.000 tpm zijn de prestaties aan de magere kant en reageert de machine met vertraging op de beweging van je rechterpols. Het lijkt wel of er toch tractiecontrole aan boord is. Zo ‘geknepen’ reageert de twin op het gas. Dit verschijnsel kennen we van de eerste KTM Duke 790. Het nieuwe Bosch-injectiesysteem heeft dus (nog) niet geholpen. Waarschijnlijk ligt een (te) lichte krukas aan de oorzaak van dit probleem. Maar die lichte krukas zorgt er dan weer wel voor dat eens de twin voldoende toeren draait, hij bijzonder gretig aan het gas hangt en er met de CFMoto kan geknald worden.

Hoe sneller, hoe beter

Geholpen door een uitstekend rijwielgedeelte, met Bosch bochten-ABS, rijden we na de middag onder een stralende zon de pannen van het dak. Hoe sneller en sportiever je deze machine rijdt, hoe beter hij presteert. Helaas blijkt op mijn testmachine de quickshifter niet goed te functioneren. Te gevoelig afgesteld en daardoor eerder hinderlijk dan nuttig. Allicht een eenvoudig te verhelpen probleempje. De standaardsetting van de instelbare voor- en achtervering is ronduit goed. Gelukkig, want de veervoorspanning van de achterdemper is quasi onbereikbaar.

300 km actieradius

Op de zeldzame rechte stukken van ons testtraject wordt de snelheid verder opgevoerd en ondervinden we dat de modern vormgegeven machine een prima zitpositie en prima windbescherming biedt. De hoogteverstelling van het windscherm is tijdens het rijden moeilijk te gebruiken. Dat kan beter. Aan het eind van de rit toont het dashboard een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km. Gelet op het hoge tempo een acceptabel cijfer. Met een tankinhoud van 19 liter en een iets gematigdere rijstijl kom je dus 300 km ver.

Conclusie

Verandert de komst van de nieuwe CFMoto 800MT iets aan de gevestigde wereldorde? Neen, daar zijn we nog niet. Voor het aanbod in het middensegment van de allroads zijn deze machines wel een verrijking. Hou je van veel elektronica, dan is de Touring de betere keuze. Mag het qua looks en uitrusting ietsje minder, dan ga je beter voor de Sport. Die mist wat toeters en bellen, maar presteert eigenlijk even goed als de wat duurdere Touring. Met een prijs van 12.599 euro voor de Touring en 10.999 euro voor de Sport lijkt de koopjestijd voor Chinese producten wel voorbij. Met die prijzen positioneert CFMoto zich niet langer onderaan en komen machines als een Triumph Tiger 850 Sport (11.650 euro), maar ook een BMW F 850 GS (12.690 euro) aardig in de buurt. Die zijn wel een stukje soberder wat uitrusting betreft. Geholpen door een uiterst gedreven en technisch heel bekwame invoerder krijgen de CFMoto’s wel een eerlijke kans. Het eerste offensief lijkt daarmee alvast sterk gestart.

Fotografie: CFMoto

Technische gegevens CFMoto 800 MT Touring/Sport

MOTOR                             

Type: vloeistofgekoelde tweecilinder

Cilinderinhoud: 799cc

Boring x slag: 88,0 x 65,7 mm

Kleppen/cilinder: 4

Compressieverh.: 12,7:1

Carburatie : elektronische injectie

Koppeling: natte multiplaat, anti-hop

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES                    

Maximaal vermogen: 70 kW (95 pk) @ 9.000 tpm

Maximaal koppel: 77 Nm @ 6.600 tpm

ELEKTRONICA                 

Motor: ride-by-wire, rijmodi, quickshifter (Touring)

Rijwielgedeelte: bochten-ABS

RIJWIELGEDEELTE          

Frame: stalen wiegframe

Vering voor: KYB-UPSD

Stelmogelijkheden: veervoorspanning, in- en uitgaande demping

Vering achter: KYB-monoschokdemper

Stelmogelijkheden: veervoorspanning, uitgaande demping

Rem voor: 320mm-schijven met vierzuigerklauwen

Rem achter: 260mm-schijf met tweezuigerklauw

Banden v/a: 110/80-R19, 150/70-R17

MATEN & GEWICHTEN    

Wielbasis: 1.531 mm

Zithoogte: 825 mm

Rijklaargewicht: 231 kg

Tankinhoud: 19 liter

PRIJS & INFO

Prijs: € 12.599 (Touring), € 10.999 (Sport)

Prijs Nederland: € 14.099 (Touring), € 12.499 (Sport)

Importeur: BW Import Benelux

Internet: www.cfmotobenelux.be

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.