Eerste test CFMoto NK, MT en GT 650: Valabel alternatief
Wist je dat er pakweg een halve eeuw geleden een paar dozijn Japanse fabrikanten waren die motorfietsen bouwden? Bridgestone bijvoorbeeld was vrij succesrijk in het bouwen van motorfietsen. Uiteindelijk zijn er daar slechts vier van overgebleven die het wereldwijd goed doen. De geschiedenis kan zich herhalen met Chinese motoren. CFMoto onderscheidt zich alvast van heel wat Chinese fabrikanten en mag als een serieuze kanshebber beschouwd worden om ook in Europa succes te boeken.

Gammatest
Tot die conclusie zijn we gekomen na het testen van het 650 gamma van CFMoto. Nu, het merk is niet nieuw, maar bij het grote publiek nog niet erg bekend. In 2009 begonnen ze al met het ontwikkelen van de 650 twin die nu dienst doet in de NK naked, de polyvalente MT en de GT wiens letterbenaming voor zichzelf spreekt.

BWMoto en CFMoto
Sinds dit jaar is BW Import de importeur voor België en Nederland voor CFMoto en het nog minder bekende (maar ook daar kan verandering in komen) Voge. CFMoto is hoe dan ook geen kleine speler. Sinds KTM in 2013 besloot een samenwerking met CFMoto aan te gaan, verzorgden de Chinezen eerst de productie van KTM 200 en 390 voor de Chinese markt en inmiddels zit de productie van alle 799cc LC8 modellen bij CFMoto.
Een modern design en adelbrieven op het vlak van kwaliteit; op dat vlak onderscheidt CFMoto zich alvast van wat velen zich inbeelden bij een Chinese motorfiets.
De CF-mannen draaien nu een jaarlijkse omzet van ongeveer 320 miljoen euro. Ze werken ook samen met Kiska, ook bekend als de designer van menig KTM-model. En daarom ogen de CFMoto modellen ook zeer herkenbaar. Een modern design en adelbrieven op het vlak van kwaliteit; op dat vlak onderscheidt CFMoto zich alvast van wat velen zich inbeelden bij een Chinese motorfiets.
Maar rijden ze ook goed. Wel, daar zijn we na een natte en kille test langs de Opaalkust ten volle van overtuigd. De 650 paralleltwin komt er in de drie modellen in twee uitvoeringen: eentje met 45 pk (goed voor A2 rijbewijzen) en een full power met 60 pk.

Rijden met de MT
Onze persoonlijke favoriet was de 650MT. Een veelzijdige hoogpoter die uitsluitend op asfalt gebruik gericht is, maar met zaken als een instelbare Kayaba upsd voorvork én monoshock. Het rijwielgedeelte verrast ons in aangename zin. Op de natte en bochtige wegen van noord Frankrijk, biedt de MT onmiddellijk vertrouwen, mede met dank aan de Metzeler rubbers en de goed doseerbare remmen. De zithouding past perfect bij onze 1m80 (last time we checked…). De ruit beschermt ons voldoende tegen de elementen van de natuur, maar wellicht mag het voor lange snelwegritten net iets meer zijn.
Als je kijkt naar de combinatie prijs-kwaliteit, mag de MT650 als een uitstekende optie beschouwd worden.
Het blok van de 650MT is sterk genoeg en heeft een aangenaam karakter: Vlotte gasrespons en een goed gespreid vermogen. De MT is gewoon een heel aangename motor om mee te rijden en met de standaard gemonteerde koffers erbij, heb je voor 6.395 euro absoluut waar voor je geld. Er zijn motoren op de markt met een hogere graad van afwerking en er zijn er ook die beter presteren. Maar als je kijkt naar de combinatie prijs-kwaliteit, mag de 650MT als een uitstekende optie beschouwd worden.

Gran Turismo?
Je zou bijna hetzelfde kunnen zeggen over de 650 GT, alleen is die met 6.999 euro een tikkeltje duurder. Je kunt argumenteren dat deze sport tourer een duidelijk TFT scherm heeft en iets luxueuzer is uitgerust, maar anderzijds is er bijvoorbeeld geen instelbare ophanging vooraan, de GT doet het met een niet regelbare 41 mm telescoopvork. Logischerwijs zouden we vermoeden dat er geen of weinig prijsverschil tussen deze twee modellen zou zijn. Hoe dan ook blijft ook de GT onder de kaap van de 7.000 euro. Het rijgedrag verschilt niet in grote mate van dat van de MT, alleen zit je een stuk lager en is er wat minder grondspeling. Maar aangezien dat laatste altijd een probleem van de rijder is, hoeft dat niet als een minpunt aanzien te worden.
De GT is net niet sterk genoeg om als een echte grand turismo door het leven te gaan, maar een veelzijdige middenklasse sporttourer is het ongetwijfeld.
De zithouding is trouwens erg comfortabel en omdat je iets dieper zit, is de windbescherming nog beter dan op de MT. Ook hier – net als op de beide andere modellen – twee mappings, maar echt veel verschil voel je niet. De tractiecontrole werkt uitstekend, ze grijpt iets abrupter in dan op high end motoren die meer gesofisticeerde elektronica gebruiken. De GT is net niet sterk genoeg om als een echte grand turismo door het leven te gaan, maar een veelzijdige middenklasse sporttourer is het ongetwijfeld.

Sportief broertje
Last, but not least, is er de NK. Ook de naakte CF maakt gebruik van die 650 paralleltwin, maar is ontdaan van het meeste kuipwerk en heeft een erg strakke lijn. Hij voelt totaal anders aan. Terwijl er een zekere familiegelijkenis is op de MT en GT, lijkt de NK wel a brother from another mother.
Terwijl er een zekere familiegelijkenis is op de MT en GT, lijkt de NK wel a brother from another mother.
Vrij krappe zithouding, ver naar voor geplaatst stuur en ultra compact. Een beetje zoals een oude café racer. Maar dan met een modern uitzicht. Als je stevig op het gas gaat, is de NK in zijn sas, maar voor rustiger ritjes voelt hij vrij spartaans aan. Het motorkarakter verschilt dan weer niet van dat van de overige twee Wellicht wilde CFMoto met deze NK duidelijk een ander publiek bereiken dan met de twee veelzijdige broertjes.
Dan is bij deze dan gelukt.

Nice to meet you
Het was een aangename kennismaking met de drie CFMoto’s. De modellen zijn sinds gegroeid en verbeterd en staan op een niveau dat mag gezien worden. In combinatie met de betaalbare prijskaartjes betekent dat dat CFMoto zich kan positioneren als merk met goede motoren en een lage prijs. Daar moet wel een markt voor zijn.
Foto’s: Jonathan Godin

Specificaties
Motor
Type: Vloeistofgekoelde paralleltwin,
Cilinderinhoud: 649 cc
Maximaal vermogen: 60 pk bij 9.000 opm.
Maximaal koppel: 62 Nm bij 7.650 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: KYB upsd, volledig instelbaar (niet instelbare telescoopvork op NK en GT)
Achterschokbreker: KYB Monoshock
Remmen voor: Dubbele 300 mm schijven met tweezuiger remklauwen
Remmen achter: 220 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch
Afmetingen
Wielbasis: 1415 mm
Zithoogte: 840 mm (815 op NK en 795 op GT)
Rijklaar gewicht: 206 kg (226 GT)
Tankinhoud: 18 liter (17 NK en 19 GT)
Prijzen en garantie
Garantie: 2 jaar
België: 6.395 euro ( 5.999 NK en 6.999 GT)
Nederland: 7.299 euro (6.849 NK en 7.999 GT)
