Eerste test: GasGas SM 700

Zoals genoegzaam geweten, trok GasGas onlangs het doek van z’n gloednieuwe
ES 700 en SM 700. Twee nieuwkomers die voor het door Pierer Mobility opgeviste Spaanse merk definitief de deur opentrappen richting openbare weg. Wij gingen de SM 700 alvast even ophalen voor een kwieke rit.

Op het eerste zicht vertoont deze nieuwe GasGas alvast niet al te veel verschillen met z’n witte of oranje neefjes. Ze delen dezelfde, Euro5-gekeurde 692,7cc mono, die 74 pk presteert bij 8.000 omwentelingen en 73 Nm haalt bij 6.500. Verantwoordelijke voor die cijfers is het gekende, aan een zesbak (met Quickshifter+) gekoppelde twinspark LC4-blok, waarop KTM in de afgelopen 35 jaar een pak motoren heeft geënt. Bij dat blok horen nu ook ride-by-wire en een IMU die zowel de rijmodi (Street en Supermoto) als het Bosch bochten-ABS en de hellingshoekgevoelige tractiecontrole aanstuurt. 

Ook voor het ‘skelet’ bogen de Roden op de ervaring uit Mattighofen: een combinatie van een slechts subtiel afwijkend stalen buizenframe en een alu swingarm vormt de basis. Waarbij de SM 700 een verstelbare, 48 mm WP Apex voorvork onder de neus krijgt, en een volledig instelbare WP-schokdemper achteraan. Goed voor veerwegen van respectievelijk 215 en 240 mm. Om de 17”-wielen lagen voor de gelegenheid Dunlop Mutants. Brembo staat dan weer in voor de radiaal gemonteerde Monobloc-vierzuigers en de 320/240mm remschijven. Tot slot kan de SM 700 ook rekenen op een zelfdragend polyamide subframe (gelijkaardig maar niet gelijk aan dat van z’n neefjes), dat dubbelt als brandstoftank (net achter het zadel) met een inhoud van 13,5 liter. Aftikken doet de SM 700 op een drooggewicht van 148,5 kg. 

Geen dagtrips

Gelukkig staat deze knaap op 17”-wielen en draag ik endurolaarzen, want met de zadelhoogte van 898mm wordt het sowieso trippelen op de toppen van m’n tenen. Voor rijders van een meter zeventig of minder, wordt ‘t een klus om aan boord te geraken. Dankzij de tank achteraan strekt het vlakke, smalle zadel tot nagenoeg aan het balhoofd, terwijl het relatief lage stuurtje je in een voorwaartse houding duwt. Met de ellebogen breed, vooraan in de zit en de voet in aanslag. Niet dat we hadden verwacht om op een Supermoto royaal te zetelen, maar de afwezige windbescherming en de erg dunne voering van de zit maakt ‘m alvast niet erg geschikt voor lange dagtrips of week(end)jes weg. Al is dat uiteraard niet het opzet. 

Troef onderin

Opstarten en wegwezen dan maar. Daarvoor draaien we voor ‘t eerst in lange tijd nog eens een gewone sleutel om – heerlijk! – en dondert de SM tot leven middels een por op de startknop. Op summiere dashboardje (type enduro) lezen we naast de snelheid enkel de odometer en de gekozen versnelling af. Mits wat geklooi met de knopjes aan de linkerzijde van het dashboard zitten daar onder meer nog tripmeters, een klok en een toerenteller in verborgen. In tijden van tft laat de afleesbaarheid toch wat te wensen over. Al hebben we in ook weinig tijd om ‘t schermpje in de gaten te houden.

De eerste twist aan ‘t gashendel maakt immers duidelijk dat de troef van deze machine zich onderin schuilhoudt: een nijdig geratel en geplof uit de Akra geeft aan dat de SM honger heeft naar asfalt. Een soepele pick-up van onderin kan in Mode 1 (Street) amper verhullen dat deze Supermoto met z’n neus de lucht in wil, maar in Mode 2 (Supermoto) gaat het ABS achteraan uit, verandert de tractiecontrole naar Supermoto-modus en zijn drifts en wheelies niet meer te vermijden. Alsof je dat zou willen. 

Voor lief

De minste twist aan het gas jaagt het voorwiel omhoog, waarna de bak onder impuls van de quickshifter magistraal door de versnellingen tikt. Geen koppeling nodig voor een weinig subtiele powerwheelie. Heerlijk is ook dat de aanvankelijke koppelstoot niet beperkt is tot onderin: net voorbij halverwege de toerenschaal zit een flinke portie power verscholen, die je in geen tijd richting de volgende knik in het asfalt jaagt. De portie getril in hogere toeren neem je al snel voor lief.

Daarbij blijken de ophanging en het lage gewicht perfect toegesneden op het kwieke gooi-en-smijtwerk: te allen tijde stabiel, makkelijk rijdend bij te stellen dankzij de vleugelschroeven op de vorkpoten én genieten van de lange veerwegen op ruwer asfalt. Maar ook onder flinke remdruk van de (enkele, maar ruimschoots volstaande) Brembo vierzuigers – die je overigens met een enkele vinger bedient – niet uit hun lood te slaan. Insturen, been uitzwaaien, motor onder je wegdrukken en schrap zetten voor je volgende twist aan ‘t gas. Heerlijk.

Speeltijd

Een schoorvoetende eerste stap op het asfalt, is – dankzij de beproefde Oostenrijkse basis – een absolute voltreffer gebleken voor GasGas. Met een prijs die identiek is aan z’n oranje en witte neefjes, laat Pierer Mobility ook geen twijfel bestaan over de hiërarchie: dezelfde, onmiskenbare kwaliteit voor dezelfde prijs: 11.449 euro. Maar met enkele subtiele wijzigingen en een eigen smoelwerk. Door z’n vinnige karakter geen allemansmotor, maar als je lef en zin hebt, de gedroomde compagnon voor de motorische speeltijd.

Technische gegevens: GasGas SM 700

MOTOR

Type: vloeistofgekoelde monocilinder

Cilinderinhoud: 692,7 cc

Boring x slag:  105 x 80 mm

Kleppen/cilinder: 4

Compressieverh.: 11,5,0:1

Carburatie:      elektronische injectie

Koppeling:       natte multiplaat, hydraulisch bediend, met slipperkoppeling

Transmissie:    zesbak 

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 74 pk (55 kW) @ 8.000 tpm

Maximaal koppel: 73,5 Nm @ 6.500 tpm

ELEKTRONICA

Motor:                        Rijmodi

Rijwielgedeelte: ABS, instelbare tractiecontrole

RIJWIELGEDEELTE

Frame: Chrome-moly buizenframe

Vering voor: 48 mm WP APEX UPSD-vork

Stelmogelijkheden: In- en uitgaande demping

Vering achter: WP APEX met Pro-Lever link

Stelmogelijkheden: Volledig instelbaar (veervoorspanning, in- en uitgaande demping)

Veerweg v/a: 215 / 240 mm

Rem voor: Enkele 320mm remschijf, radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerremklauw

Rem achter: Enkele 240mm remschijf, zwevende enkelzuigerremklauw

Banden v/a: 120/70ZR17, 160/60ZR17

MATEN & GEWICHTEN

Wielbasis: 1.476 (+- 15mm)

Balhoofdhoek: 26,4°

Naloop: 110mm

Zithoogte: 898mm

Gewicht: 148,5 kg (droog)

Tankinhoud: 13,5 liter

PRIJS & INFO

Prijs 11.449 euro

Foto’s: Manu De Soomer / Motorsportspics.com

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.