Eerste test Honda CL500: Sweet scrambler
Naakte motoren met een wat hoger stuur, plat zadel, retrogetint design en lichte offroadbanden zijn scramblers. Maar niches zijn er om ingevuld te worden, dus noemt Honda haar nieuwe CL500 een street scrambler. In de omgeving van het Spaanse Sevilla mochten we ontdekken en uitproberen wat dat precies allemaal inhoudt, en we kunnen nu al tot de conclusie komen dat ‘sweet scrambler’ een nog geschiktere naam voor Honda’s nieuwste zou zijn.
Rond, rond, alles is rond
De typeaanduiding ‘CL’ is niet nieuw binnen het Honda-gamma. Lang lang geleden, in de jaren 60 en 70, bestonden er ook al een aantal Honda CL’s. Het waren lichte machientjes voor de Japanse en Noord-Amerikaanse markt met de scrambler-elementen zoals we ze vandaag nog steeds kennen. Typisch voor de CL’s waren een hooggeplaatste uitlaat en een kleine, afgeronde benzinetank. Het mag dus duidelijk zijn waar de nieuwe 2023 CL500 zijn inspiratie vandaan haalt. Niet alleen de benzinetank is afgerond, maar ook vrijwel alles wat op en aan de CL zit: de lichten, richtingaanwijzers, spiegels, uitlaat, het lcd-dashboard, zadel,… Hoe ronder, hoe liever, wat zorgt voor een vriendelijk uitziende motor. Eentje die je toelacht met zijn boodschap van vreugde en plezier.
Optioneel een halve crossmotor
De uitrusting is bijzonder karig. Rijmodi of tractiecontrole ontbreken, ABS is uiteraard wel van de partij. Op het dashboard is er zelfs geen toerenteller. Er valt dus niks in te stellen of aan te passen, op de vijfvoudig instelbare veervoorspanning van de stereovering achteraan na. Een eenvoudige, simpele machine dus, zonder poespas of toeters en bellen. Tot je bij de accessoiremogelijkheden komt. Deze motor vraagt om aangepast te worden door zijn eigenaar en de markt verwacht ook dat dat gebeurt. Honda biedt een heleboel accessoires aan en bundelt ze, om het iets makkelijker te maken, in drie verschillende packs: Adventure, Style en Travel. Dat eerste pack is daaruit het interessantst, want het transformeert de brave CL500 in een halve crossmotor met een hoog spatbord, handkappen, een zijplaat achteraan en cross-voetsteunen.
Uitgebreid gamma
De paralleltwin kennen we al uit de 500cc-reeks van Honda, die ondertussen bestaat uit de naakte CB500F, de adventure CB500X, de cruiser CMX500 Rebel, de supersport CBR500R en nu dus ook de scrambler CL500. Specifiek voor de CL zijn een nieuwe in- en uitlaat, en andere injectiesettings. Ook het frame werd overgenomen van de, in dit geval, Rebel. Het hoofdframe dan toch, want het subframe is nieuw voor de CL500. Wat je in de praktijk krijgt, is een zithoogte van 790 mm. Voor mijn lengte van 1m90 best laag, maar niet dat het onaangenaam wordt voor de benen. Het hoge stuur compenseert in dat geval, waardoor het totaalplaatje een comfortabele zitpositie is. En dat ‘comfort’-thema wordt doorgetrokken, want het zadel zit lekker zacht. Eenmaal aan het rijden, wordt het ook al snel duidelijk; dit is een zachtaardige machine.
Geen toerenteller
Dat begint bij de motor en de gasaanname. Die is zacht. Zowel het oppikken, het dichtdraaien van de gashendel, als de werking van koppeling en versnellingsbak. Alles verloopt soepel en makkelijk. Dat wil daarom niet zeggen dat er geen pit zit in de 471cc-twin. Net zoals in de andere Honda-neefjes houdt het blokje van toeren maken. Hoeveel toeren dat dan precies zijn, daar hebben we het raden naar. Het ontbreken van een toerenteller op het eenvoudige lcd-dashboard is misschien wat te veel het simpele. Er is namelijk nog voldoende plaats op het display. Op de erg gevarieerde route die Honda had uitgestippeld, konden we onder andere het motorblok in al zijn facetten testen. Een snelwegrit aan constante snelheid, een pittige kronkelroute door de bergen, start-stop-tempo in de stad en zelfs een kort stukje offroad. In geen van de gevallen voelde het motorblok ongeschikt. Het verwondert ons dus ook niet dat Honda deze twin gebruikt voor zowel een racer als een cruiser. De mogelijkheden zijn schier eindeloos.
Zo soepel mogelijk
Omdat Honda het design en de uitrusting zo simpel mogelijk heeft proberen te houden, komt het rijklaargewicht van de CL500 uit op 191 kg. Naar moderne maatstaven zijn wij zeer tevreden met alles wat minder dan 200 kg weegt. Dat lage gewicht voel je ook (of net niet…) als je eenmaal flink aan het sturen bent. Overgooien, insteken, corrigeren op het laatste moment, alles gaat zo makkelijk. De kleine CL500 laat zich gewillig van bocht tot bocht slingeren en doet dat op een mooie, neutrale manier. Spannend wordt het niet, maar plezant is het wel. Plezant op een… zachte manier. De CL moet niets weten van extreme leunhoeken of agressieve manoeuvres, hij doet het liever zo soepel mogelijk. Hetzelfde geldt voor de remmen. De enkelvoudige schijfrem vooraan pakt zacht aan en doet wat je ervan verwacht. De remkracht is zeker voldoende, maar sportief wordt het nooit.
Gravel happen
Een gravelweg doemt op. Wij zitten net op de CL500 met Adventure Pack. Één plus één is twee. Ook dit soort wegen verteert de Honda met gemak. Diepe putten en echt vettige moddersporen moeten er echter niet zijn, want daarvoor is de vering te zacht en zijn de banden te asfaltgericht. Maar het zachte (daar gaan we weer) gedoe zoals dit soort wegen, hapt de CL met plezier naar binnen. Gaan kopers dat ook in werkelijkheid doen? Die kans is klein, want dit blijft uiteraard een motor die je koopt omdat je zijn design mooi vindt, en dus niet om er specifiek gravelwegen mee te verslinden.
Conclusie
De CL500 is een leuke aanvulling in het 500cc-segment van Honda. Jongeren of opstappers hebben er nu keuze uit een moderne naked, een supersport, een cruiser, een adventure en een street scrambler. Honda gebruikt die naam niet voor niets, want de CL500 is vooral gericht op weggebruik. Lichte offroadwegen kunnen met gemak, maar zoek zeker geen extremen op. Het zachtaardige karakter en lieve, schattige uiterlijk komen perfect overeen met zijn rij-eigenschappen. Alles verloopt, werkt en reageert soepel en zacht. De motor, de versnellingsbak, de vering, de remmen,… Met andere woorden; een sweet scrambler. En hoewel ‘zacht’ meestal een wat negatieve bijklank heeft in de motorwereld, is dat in dit geval helemaal het tegenovergestelde. Laat het net een pluspunt zijn. Iets wat echt bij dit type motor past en wat zonder twijfel geapprecieerd zal worden door (beginnende) motorrijders.
Plus
Zachtaardig karakter, comfort, origineel uiterlijk
Min
Niet iedereen houdt van zacht, basic vering, geen toerenteller
Technische gegevens
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde tweecilinder
Cilinderinhoud: 471cc
Boring x slag: 67 x 66,8 mm
Compressieverh.: 10,7:1
Koppeling: natte multiplaat, assist & slipper
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 46 pk @ 8.500 tpm
Maximaal koppel: 43 Nm @ 6.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor: /
Rijwielgedeelte: /
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen diamantframe
Vering voor: 41mm telescopische voorvork
Stelmogelijkheden: geen
Vering achter: stereovering
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 150/145 mm
Rem voor: enkele 310mm zwevende schijf met tweezuigerklauw
Rem achter: enkele 240mm zwevende schijf met eenzuigerklauw
Banden v/a: 110/80-R19, 150/70-R17
AFMETINGEN
Gewicht: 191 kg
Tankinhoud: 12 l
Wielbasis: 1.484 mm
Zithoogte: 790 mm
Balhoofdhoek: 27°
Naloop: 108 mm
PRIJS
België: € 7.199