Eerste test: Honda X-ADV
Honda’s X-ADV is de vreemde eend in de scooterbijt en het buitenbeentje bij motoren. Hij past in geen enkele klasse, behalve die waarvan hij zelf het enige lid is: die van de adventure scooters. Alleen op de wereld of niet, Honda gaf de X-ADV voor 2021 een wel zeer grondige make-over.
SUV op twee wielen
Honda’s SUV op twee wielen wordt logischerwijs Euro 5-conform, maar het zijn andere verbeteringen die opvallen. De hogere rode zone is enkel van nut als je het DCT-systeem op manueel staan hebt, maar de gewijzigde overbrengingsverhoudingen maken wél een merkbaar verschil met het vorige model. Vier rijmodi, een gewijzigd koetswerk, een hertekend frame, aangepast zadel, meer opslagruimte, een tft-display, verbeterde tractiecontrole en zelfs een USB-aansluiting vallen op in het lijstje van verbeteringen.
Meer van alles
Eerste wat opvalt als je in het zadel zit, is het nieuwe intrumentenbord. Tft, dat wel, maar niet patserig en niet al te groot. Het past perfect bij de stijl van de motor en biedt op overzichtelijke wijze alle nodige info. Zo hebben we dat graag. Het zadel zelf is wat lager, maar laat je ook toe iets maar naar achteren te schuiven. Dat maakt een verschil met de vorige versie. Die was voor onze 1m80 net iets te krap bemeten, waardoor je bij lange ritten een raar gevoel in de onderrug kreeg. Dat is nu grotendeels verdwenen.
De X-ADV voelt sportiever aan en dat komt omdat de verhoudingen in de eerste drie versnellingen korter geworden zijn én omdat er 5 pk meer uit het blok stroomt. Dat maakt een merkbaar verschil. In combinatie met de rankere bouw zorgt dat ervoor dat de X-ADV sportiever uit de hoek komt, zonder toegevingen te doen op het vlak van comfort.
Scooter of motor?
Honda’s DCT-systeem is een populaire optie op veel van de motoren van Big Red, maar op de X-ADV is er geen keuze. Je rijdt hoe dan ook met het DCT-systeem en laat het duidelijk zijn: dat is een voordeel. Persoonlijk vinden we de Dual Clutch Transmission altijd een voordeel, maar op de X-ADV zit het als gegoten. Je rijdt met iets wat meer scooter dan motor is, maar tegelijkertijd kun je afschakelen met je linkderduim – de rechterknie is geen optie – bij het sportief aanremmen van een bocht, shortshiften wanneer dat nodig is en zorgenvrij rijden op rustige momenten. Dat alles is leuk op een motor, het is waanzinnig op een scooter.
Meer functionaliteit
De X-ADV is lichter, maar heeft desondanks meer laadruimte. 22 liter gaat er nu onder het zadel en dat is een liter meer dan op de vorige. Veel merken we er niet van, onze integraalhelm past er nog steeds vlot in en er is nog een beetje ruimte over. Het is vooral de komst van het handschoenvakje dat toe te juichen is. Perfect om allerlei prullaria binnen handbereik te houden. Honda combineert de nieuwe vorm dus met een toegenomen functionaliteit. De nieuwe ledkoplamp met dagrijverlichting is daar een andere stille maar opvallende getuige van, net zoals de USB-poort die het 12V-contactpunt in sigarettenaanstekerstijl vervangt.
Conclusie
De hernieuwde kennismaking met de X-ADV mag geslaagd genoemd worden. De motor is kwieker, het rijwielgedeelte strakker en het uiterlijk scherper. De X-ADV voelt aan alsof hij stevig getraind is en eindelijk zijn wedstrijdgewicht bereikt heeft. Het concept is tegelijkertijd de grote troef van de eigenzinnige Honda. Sommigen zullen vinden dat hij het beste van twee werelden verenigt, anderen zijn misschien van mening dat hij tussen twee stoelen valt. Wij horen bij die eerste groep. De reden daarvoor is eenvoudig: hij biedt het rijplezier van een motor, het gebruiksgemak van een scooter en hij is leuk om naar te kijken. Wat ons betreft zijn dat de essentiële kenmerken waaraan een motor moet voldoen. Of was het een scooter?
Foto’s: MotoMedia
Klik hier om nog meer te weten over de 2021 Honda X-ADV of lees de complete test in MOTOR Magazine #4.
Technische gegevens en prijzen
Motor
Type: vloeistofgekoelde paralleltwin, DOHC
Cilinderinhoud: 745cc
Maximaal vermogen: 58 pk bij 6.750 tpm
Maximaal koppel: 69 Nm bij 4.750 tpm
Transmissie: DCT, 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen diamantframe
Voorvork: 41mm telescopische UPSD-vork
Achterschokbreker: monoshock, instelbare veervoorspanning
Remmen voor: 296mm dubbele schijf met vierzuigerklauw
Remmen achter: 240mm schijf met enkelzuigerklauw
Afmetingen
Wielbasis: 1.590 mm
Rijklaargewicht: 236 kg
Zithoogte: 820 mm
Tankinhoud: 13,2 liter
Prijs
België: 12.494 euro