Eerste test: Indian Pursuit
Indian beweert dat ze met de nieuwe Pursuit de meest verfijnde Amerikaanse toermotor op de markt hebben. Het merk focust meer dan ooit op de veeleisende Europese markt en gooit alles in de strijd om qua rij-eigenschappen mee te kunnen met de lichtere en wendbaardere Europese en Japanse motoren. Grootspraak, of hebben ze bij Indian een magische formule gevonden? We zoeken het uit op de bergwegen rond Chamonix in Frankrijk.
(G)een ideaal speelveld
Je moet al flink wat ballen aan je lijf hebben – als dat voor een bedrijf enigszins mogelijk is – om een 400 kg zware toermotor voor te stellen in de Alpen. De voor Amerikaanse cruisers typische rechtdoorwegen vind je hier niet, maar haarspeldbochten, blinde doordraaiers achter rotspartijen en smalle rijstroken op een klif des te meer. Een ideaal speelveld voor de Indian Pursuit? Je zou denken van niet, want de machine is groot, log en zwaar. Toch beweert Indian dat ze het met deze nieuwste kunnen opnemen tegen niet alleen de obligate Harley-Davidson Road Glide, maar ook de Honda Gold Wing en BMW K 1600 GTL. Met hun veel sterkere zescilinders en lichtere gewicht zie je ze niet meteen als concurrentie, maar Indian durft het aan ze in hun presentatie te noemen. Op de vraag waarom ze niet eerder de BMW R 18 Transcontinental viseren, luidt het mooie antwoord: “Die zouden we vernietigen in een vergelijkende test.”
In de schaduw van de Mont Blanc
De verwachtingen zijn dus hooggespannen met zulke uitspraken, terwijl het bergdorpje Chamonix ontwaakt met de zon die zijn weg zoekt tussen de bergtoppen. Op een boogscheut afstand: Europa’s hoogste berg, de Mont Blanc. Zijn top van 4.809 meter verschuilt zich wat achter de wolken, maar af en toe laat hij zich zien. In tegenstelling tot daar hoog op de koude top, is het in de vallei al lekker warm. Niet te dik aandoen dus, want veel wind zal er vandaag niet gevangen worden. Heb je al eens gekeken hoeveel kuipwerk je voorgeschoteld krijgt? Breed en hoog, waardoor je bijna compleet beschermd zit. Bovendien is de ruit elektrisch verstelbaar zodat je ook met je hoofd uit de wind zit. Open helm en zonnebril op? Check! Een korte broek zou ook nog gekund hebben, want je (onder)benen zitten achter beschermende delen. Gelukkig hebben we wat meer verstand in ons hoofd om dat niet te doen én zijn er flapjes die je manueel open en dicht kunt doen voor verluchting. Een simpel en effectief systeem.
Zadelverkoeling
Qua comfort zal het vandaag wel lukken, dat is al snel duidelijk. Een aangename rechtopzitpositie, een dik zadel met goede ruggensteun, treeplanken voor de voeten, cruisecontrol, 133 liter bagageruimte inclusief de enorme topkoffer, handvatverwarming, zadelverwarming en optioneel zelfs zadelverkoeling. Dat is een systeem dat veel in luxe auto’s gebruikt wordt, waarbij er koude (airco)lucht op je zitvlak geblazen wordt. Indian gebruikt een ander systeem waarbij de warme lucht onder het zadel weggezogen wordt. Je krijgt dus geen actieve koeling op je bips, maar wel een zadel dat nooit heel warm wordt. Op dagen zoals vandaag een absolute aanrader, want het systeem werkt prima.
Ride Command werkt geweldig
Een ander systeem dat werkelijk schitterend doet wat het moet doen, is het tft-touchscreen met Ride Command. Dat zit zo logisch in elkaar, werkt snel en is bijzonder overzichtelijk. Ook het aanraakscherm reageert perfect op eender welk type handschoen dat je draagt. Op het dashboard zijn er bovendien nog enkele fysieke knoppen om snel naar een menu te gaan. Ride Command werkt met Apple CarPlay en heeft ook een ingebouwde gps. Je muziek streamen via bluetooth? Makkie. De connectie tussen de machine en je smartphone is zo gemaakt en voor je het weet, rij je over de mooiste bergwegen met je favoriete muziek die uit het 100 W-geluidssysteem dreunt.
Wringen in haarspeldbochten
We beginnen de dag met wat vrolijke deuntjes, maar schakelen al snel over naar mute als de wegen kronkeliger en technischer worden. Je zit tenslotte op een 400 kg zwaar bakbeest. Dat zijn veel kilo’s die je 180 graden gedraaid moet krijgen in een haarspeldbocht, die ook nog eens stevig naar boven loopt. Kan het? Jazeker, zelfs vrachtwagens kunnen hier in theorie passeren. Maar het is er niet voor gemaakt, omdat je de Pursuit soms echt de bocht in moet wringen. En dan hebben we het niet alleen over haarspelden. De machine laat zich wel makkelijk overgooien van links naar rechts, waarbij hij mooi stabiel en baanvast blijft. Eenmaal op hellingshoek is het vooral zoeken naar het punt waarbij je net niet tegen de grond schuurt en zeker weet dat je op de juiste rijlijn zit. Correcties in de bocht zijn behoorlijk lastig, dus een goede techniek is meer dan ooit belangrijk op de Pursuit. Verwacht niet dat je dartelend als een jong veulentje over de bergpas rijdt, want iedere bocht is een opgave.
Geen achteruitversnelling
Gelukkig helpen de goede Metzeler-banden en Brembo-remmen je wel een handje. Vooral de voorrem is erg krachtig, maar mist wat feedback bij het aanpakken. Zorg er ook voor dat je geen straatje moet keren of je Pursuit ergens van een parkeerplaats achteruit moet duwen. Het logge beest laat zich niet makkelijk verplaatsen door mankracht en een achteruitversnelling ontbreekt. Die mocht er wel zijn, want soms heb je letterlijk twee man nodig om de zware Indian te verplaatsen.
Waar is de punch?
Na het eerdere krachtvergelijk met de zescilinders van Honda en BMW, zijn we toch wat teleurgesteld door de monsterlijk grote 1.800cc V-twin. Die levert 122 pk en een gigantisch koppel van 178 Nm al bij 3.800 tpm, maar toch misten we wat punch op de cols. Je voelt wel dat er een hele brok energie onder je aan het werk is, maar al die kilo’s zijn nefast voor wat er uiteindelijk op het asfalt afgeleverd wordt. Je hebt voldoende kracht, laat dat duidelijk zijn, maar het is niet sensationeel of een overdaad. En dat hadden we ergens wel verwacht.
Speelse momenten? Liever niet
Het motorblok is ook allesbehalve sportief afgesteld om op dit soort wegen van sportief toeren te kunnen spreken. Daarvoor blijft het te lang in toeren hangen na het grijpen van de koppeling en zijn de schakelwegen te lang. In rijmodus Sport (naast Rain en Standard) reageert de V-twin duidelijk heftiger op je gasinput. Dat leidt bij het uitkomen van de bocht soms tot speelse momenten door de plotse krachtexplosie van de tweecilinder. Maar je voelt dat dit niet hoort op dit type motor. Laat de wielen maar gewoon zonder tractieverlies hun weg vervolgen, dat maakt het voor iedereen makkelijker en aangenamer.
Conclusie
Eenmaal van de bochtige bergwegen, vervolgen we onze weg naar het prachtige meer van Annecy. Geen haarspelbochten meer of technisch uitdagende stukken, maar zacht kronkelende hoofdwegen. Hier voelt de Pursuit zich duidelijk veel beter. Rij schakellui in alle comfort, zet je favoriete muziek weer op en geniet van het geniale cruisevermogen van de Pursuit. Dit is wat de machine het best doet. Hij is zeker niet vies van een col hier of een smalle bergpas daar, maar sportieve sensaties zul je daar niet vinden. En dan reden we nog alleen, dus zonder passagier, en zonder bagage. Op deze machine, die duidelijk gemaakt is voor twee personen en een halve verhuis aan kofferruimte, moet je niet sportief toeren, ook al wilt Indian die (Europese) richting op met de Pursuit. Hou het maar gewoon bij wat die het best doet. Schoenmaker, blijf bij je leest.
Fotografie: Indian
Technische gegevens Indian Pursuit
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 1.768cc
Boring x slag: 108 x 96,5 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh: 11,0:1
Carburatie: elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 90 kW (122 pk) @ 5.500 tpm
Maximaal koppel: 178 Nm @ 3.800 tpm
ELEKTRONICA
Motor: rijmodi, cruisecontrol
Rijwielgedeelte: tractiecontrole
RIJWIELGEDEELTE
Frame: aluminium frame
Vering voor: 43 mm UPSD
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: monoshock
Stelmogelijkheden: veervoorspanning (elektronisch)
Veerweg v/a: 130/114 mm
Rem voor: 320mm remschijven met vierzuigerklauwen
Rem achter: 298mm enkele remschijf met tweezuigerklauw
Banden v/a: 130/60 B19, 180/60 R16
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.668 mm
Balhoofdhoek: 25°
Naloop: 150 mm
Zithoogte: 672 mm
Drooggewicht: 400 kg
Tankinhoud: 22,7 liter
PRIJS & INFO
Prijs België: € 34.490
Prijs Nederland: € 40.090
Importeur: Indian Motorcycle Benelux
Internet: www.indianmotorcyclebenelux.com