Eerste test: Indian Scout Rogue
Een grijze dinsdagochtend. Ik neem een dagje verlof om de lokale mijnsite te verkennen. Gewapend met fototoestel en zaklamp ga ik op zoek naar de mooiste plekjes. Alleen. Er is ook helemaal niemand te bespeuren. De sfeer is er benauwd, kil,… industrieel. Er hangt een soort van ongezonde spanning die ik niet meteen kan thuiswijzen. Ik voel me bekeken. In het oog gehouden door iets of iemand die er ook aanwezig is. En dan zie ik Hem plots opdoemen uit de duisternis, onherkenbaar en traag voortbewegend op een lage motorfiets.
Typische styling
Ik voel meteen dat Hij niet vriendelijk tegen me gaat zijn en besluit weg te wandelen. Doen alsof ik Hem niet gezien heb. Snel achter een hoek en een trap op. Hier kan Hij me niet vinden. Ik zie Hem onder me door rijden, maar Hij vergeet naar boven te kijken. Oef… Gelukkig heb ik wat foto’s kunnen trekken van Hem op zijn motorfiets en ik bekijk ze gedetailleerd in een donkere hoek. Hij rijdt met een stoere Indian Scout. Een Amerikaanse cruiser met een dikke V-twin en de typische styling: laag zadel, grote wielen, dikke uitlaat.
Rogue
Maar op de volgende foto zie ik dat het geen gewone Indian Scout is, maar wel de Rogue-versie. Die voegt een kopkuipje toe, een solozadel, een 19 inch voorwiel en een mini apehanger-stuur. De Stealth Gray-benzinetank maakt de Scout modern, maar ook duister. Het voorwiel blinkt dan weer mooi als de weinige zonnestralen tot aan de motorfiets geraken. Over Hem kom ik helaas minder te weten. Zijn gezicht is helemaal bedekt en Hij is gekleed van kop tot teen. Maar dan ontdek ik iets wat ik liever niet had geweten. Google Translate leert me dat ‘Rogue’ vertaald wordt naar het Nederlands als ‘schurk’. Ik voel me hier niet meer veilig.
V-twin geroffel
Al sluipend probeer ik weg te komen uit de mijnsite. Ik kan goed luisteren waar Hij met zijn Scout aan het rijden is, dankzij het dikke geroffel van de V-twin. In de verte zie ik Hem plots rijden en ik spring op een metalen trap. Maar de sprong zorgt voor een bak herrie die doorheen heel het gebouw weerklinkt en Hij merkt me op. Gelukkig staat Hij met zijn neus in de verkeerde richting en duurt het een tijdje alvorens Hij is teruggedraaid. Dat heb je natuurlijk met die lage motoren met lange wielbasis. Het geeft me de tijd om verder weg te lopen en op zoek te gaan naar een nieuwe schuilplaats.
Vonken vliegen ervanaf
Als Hij, eenmaal omgedraaid, gezwind richting mij stuift, hoor ik de tweecilinder vlot in toeren trekken, gevolgd door een duidelijke en heel precieze versnellingsbakklik. In de bocht moet Hij wel opletten om geen voetsteunen aan de grond te rijden, maar het is bijna onvermijdelijk. De vonken vliegen ervanaf bij de kleinste hellingshoek. Hij heeft me weer gemist en rijdt volle vaart richting het einde van het gebouw. Als Hij nu niet oplet, crasht Hij zo meteen tegen de gevel, want zijn voorrem lijkt alle opgebouwde snelheid niet te kunnen bedwingen. Maar Hij schakelt zijn krachtige achterrem ook in en vermijdt een catastrofe.
Klaar voor de impact
Zijn laatste actie heeft Hem precies wat afgeschrikt, en Hij besluit minder agressief te patrouilleren. Het gaat Hem duidelijk beter af en ook zijn Indian lijkt beter geschikt voor dat rustigere werk. Het geeft mij de kans voor een nieuwe ontsnappingspoging. Maar wil ik dat eigenlijk wel? Het is nu net zo spannend en mijn lijf zit vol adrenaline. Ik krijg zelfvertrouwen in mijn kunnen en besluit Hem wat uit te dagen. Als ik mijn acties goed plan en steeds een makkelijke vluchtroute uitkies, kan er niets mislopen. Toch?
Kat en muis
We zijn ondertussen al dik twee uur kat en muis aan het spelen, en ik merk dat Hij zich wat meer begint te verzetten op zijn solozadel. Het lijkt op rugpijn, en het zou me niet verwonderen. Het achterwiel zit als het ware onder zijn achterwerk en de stereo achtervering lijkt wel een verlengde van zijn ruggengraat. Ik zou er bijna medelijden mee hebben. Iedere keer als Hij over een oneffenheid rijdt, zie ik Hem zich opspannen. Klaar voor de impact. Met zijn armen kan Hij ook al niet veel schokken opvangen, want die steken licht naar voren en naar boven.
Niet welkom
Ik merk dat Hij fysiek moe begint te worden van de klopjacht en probeer Hem nog wat meer uit te lokken. Al rennend, springend en kruipend zoek ik mogelijkheden om zo dicht mogelijk bij Hem te komen. Ik draai de rollen om. Vanaf nu jaag ik op Hem. Hij ziet me niet en ik kan Hem vanuit alle hoeken fotograferen. Wie is die man? Waarom blijft Hij me opjagen? Heb ik iets misdaan of ben ik hier gewoon niet welkom?
Schrik
Plots hoor ik niets meer. Complete stilte. Ik besluit niet te bewegen en stil te blijven zitten. Is Hij verder te voet? Ik begin wat schrik te krijgen. Tot ik Hem op afstand zie verschijnen, zijn Scout al duwend. Benzinetank leeg. Dat kan ook niet anders, met een inhoud van 12,5 liter. Totdat Hij terug is met een volle tank, heb ik vrij spel op de mijnsite. Ik ga op zoek naar de beste hoeken om de mooiste plaatjes te schieten en kom op prachtige dingen uit. Op één locatie moet ik me in een open ruimte op de begane grond begeven om het mijngebouw volledig in beeld te krijgen. In de verte hoor ik echter de Indian in volle vaart weer afkomen.
Benarde positie
Wat nu?! Ik kan hier niet meer weg en zoek tevergeefs naar een plaats om me te verstoppen. Snel onder een stenen halve boog die wat lijkt op een oud riool. Hopelijk ziet Hij me hier niet. Ik kijk om het hoekje en zie Hem, vloeiender en soepeler dan ooit, aangereden komen. Hij stuurt verrassend kwiek met de Scout Rogue en het lijkt alsof Hij de machine al veel beter kent. Het is duidelijk: Hij heeft zelfvertrouwen gewonnen, terwijl ik het weer kwijt ben in mijn benarde positie. Ik wil hier zo snel mogelijk weg. Het is goed geweest.
Territorium
Als Hij passeert, word ik gespot. Dat kon ook moeilijk anders. Ik spurt zo snel mogelijk weg, terwijl ik Hem en zijn motorfiets rechtsomkeer hoor draaien. Zonder om te kijken en met alle kracht die ik nog heb, ren ik voor mijn leven. Hij is natuurlijk veel sneller en haalt me binnen de kortste keren in. Ik vrees voor het ergste en durf niet omkijken, hoewel ik de Indian vlak achter me hoor. Hij rijdt naast me, twee handen aan het stuur, en kijkt me aan. Ik kijk terug, maar zie door de zonnebril en de gezichtsbedekking niets. Het duurt 3, 4 seconden en dan plots… remt Hij af. Ik blijf doorrennen tot mijn laatste adem en zie Hem weer omkeren richting de mijngebouwen. Als een hond die zijn territorium succesvol bewaakt heeft.
Fotografie: Michele Micoli
Technische gegevens Indian Scout Rogue
MOTOR
Type: vloeistofgekoelde V-twin
Cilinderinhoud: 1.133cc
Boring x slag: 99 x 73,6 mm
Kleppen/cilinder: 4
Compressieverh: 10,7:1
Carburatie: elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: zesbak
Eindoverbrenging: riem
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 73,5 kW (100 pk) @ 8.100 tpm
Maximaal koppel: 97 Nm @ 5.600 tpm
ELEKTRONICA
Motor: /
Rijwielgedeelte: /
RIJWIELGEDEELTE
Frame: aluminium frame
Vering voor: 41 mm telescopische vork
Stelmogelijkheden: /
Vering achter: dubbele schokdemper
Stelmogelijkheden: /
Veerweg v/a: 120/51 mm
Rem voor: 298mm enkele remscHijf met tweezuigerklauw
Rem achter: 298mm enkele remscHijf met éénzuigerklauw
Banden v/a: 130/60 B19, 150/80 B16
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.576 mm
Balhoofdhoek: 29°
Naloop: 120 mm
Zithoogte: 649 mm
Rijklaargewicht: 250 kg
Tankinhoud: 12,5 liter
PRIJS & INFO
Prijs: € 15.690
Prijs Nederland: € 18.290
Importeur: Indian Motorcycle Benelux
Internet: www.indianmotorcyclebenelux.com