Eerste test: Indian Sport Chief

‘Indian’ en ‘Sport’, gaat dat wel samen? Heel duidelijk wel, want het Amerikaanse merk won in 2022 niet alleen King of the Baggers en het Amerikaanse flat track-kampioenschap, maar ook nog eens het Super Hooligan-kampioenschap met de FTR 1200. Allemaal goed en wel, maar een zware, lage Chief sportief maken, dat gaat toch een stapje te ver? Dat dachten wij aanvankelijk ook. Tot we er een ganse dag mee konden rijden in de Spaanse bergen en van de ene in de andere verrassing vielen.

Vierde Chief-lid

De Chief is om te beginnen al niet meteen de meest statische cruiser bike. Met andere woorden; je kunt er best wel een stukje mee sturen, ondanks zijn hoge gewicht, beperkte grondspeling en lange wielbasis. De nieuwe Sport Chief moet dat sportieve kantje nog wat meer in de verf zetten. Het is de vierde telg van de Chief-familie, naast de standaard machine, de Bobber en de Super Chief. De Sport Chief ziet er niet alleen sportiever uit, maar is onderhuids ook serieus aangepakt om ook daadwerkelijk sportiever te zijn.

Er zit meer achter

Laten we beginnen met de uiterlijke kenmerken, die bestaan uit een kopkuip (ofte een quarter fairing), een solozadel (ofte een gunfighter seat) en een 19-inch voorwiel. Die onderdelen vallen meteen op. Minder opvallend is de wat hogere positie van het stuur, de voetsteunen die meer onder je staan en dus minder ver naar voren, en twee belangrijke onderdelen die écht het verschil maken: de remmen en de vering. De dubbele schijven vooraan – normaal maar één schijf – zijn van Brembo en voor de vering doet Indian beroep op KYB vooraan en Fox achteraan. Daarbij is er 100 mm veerweg achteraan, wat moet zorgen voor meer comfort en tegelijk sportievere aspiraties. De Chief Sport is dus niet zomaar een standaard Chief met wat sportieve accessoires. Er zit duidelijk meer achter.

Bijzonder

We zijn hier in het Spaanse Gerona om de stuurkwaliteiten van de Sport Chief te ontdekken. Zijn die wezenlijk anders dan die van een standaard Chief? Automatisch op dit type motor zoek je, tevergeefs, naar voetsteunen ergens vooraan, maar ze staan dus een stuk meer onder je. Je krijgt er onmiddellijk een aanvallendere zitpositie door en dat past helemaal op deze Sport Chief. Het stuur staat ook op een aangename hoogte, waardoor je niet als een bedreigde egel helemaal in elkaar gestuikt zit, maar best comfortabel. Sterker nog; na een hele dag in het zadel hadden we met onze lengte van 1m90 geen enkel kwaaltje aan knie, pols of rug. Best bijzonder op een zadelhoogte van 686 mm.

Gunfighter-zadel ziet er cool uit en zit erg goed.

Zorgen

Twee bochten en één zorg later, is het al zo ver. Schrapende voetsteunen. We hadden verwacht grond te raken met de Sport Chief, maar zo snel al? De voetsteunen mogen dan wel wat hoger gemonteerd zijn, door de lage zadelhoogte ga je onvermijdelijk strepen trekken op het asfalt. Dat is leuk in het begin, maar begint na een tijdje te vervelen. We zullen met andere woorden betere lijnen moeten rijden op de uitdagende wegen. Buitenkant, binnenkant, buitenkant, dat soort werk. Maar dan tot in het extreme.

Geen reserve voor fouten

Dus, hoe stuurt die dan? Dat is het mooie aan de Sport Chief. In wezen stuurt of rijdt hij niet bijzonder sportief, maar het kan wel. Het kan écht wel. Door het laag hangende gewicht van het massieve motorblok stuurt de Indian makkelijk in en blijft hij stevig op zijn beoogde rijlijn plakken. Die rijlijn moet je wel goed op voorhand inschatten, want er is niet veel reserve om fouten in de bocht nog goed te maken (door de lage voetsteunen). Wat je dan krijgt, is een rijstijl waarmee je de Sport Chief helemaal tot op de limiet kunt rijden, zonder dat het gevaarlijk wordt. Het motorblok biedt vanzelfsprekend meer dan voldoende power om je van bocht tot bocht te katapulteren. En schakelen? Dat moet allemaal niet hoor. Zet hem in derde versnelling en je kunt werkelijk van een haarspeldbocht tot hoogst illegale snelheden spelen. Een quickshifter zou nog een mooie toevoeging geweest zijn op deze Sport Chief, maar stel je eens voor wat een klappen die zou geven.

Het trucje beheersen

De Brembo-remmen reageren en bijten indrukwekkend goed. Een totaalgewicht van om en bij de 400 kg (inclusief rijder) wordt met één wijsvinger afgeremd alsof het een lichte naked is. Natuurlijk voel je dat gewicht wel doorduwen, maar de Brembo’s zijn een uitermate geslaagde toevoeging aan de Sport Chief.
In samenwerking met die goede remmen, stonden we behoorlijk perplex van de stijfheid van het frame. Zo viel ons de schitterende stabiliteit op tijdens het hard aanremmen in een S-bocht, inclusief lastwissel dus. Net als de standvastigheid tijdens het hard en brutaal uit bochten accelereren. Geen flex, geen beweging, geen gewiebel. Een rijkarakter waar je vertrouwen van krijgt en een motor waarmee je durft pushen. De Sport Chief daagt je niet zozeer uit om hard te rijden, maar hij laat het wel toe én beheerst het trucje.

Conclusie

Bij Amerikanen van Indian aan de bar, later op de avond, onder het welverdiende genot van een frisse pint, zeiden ze ons eerlijk dat de Sport Chief voornamelijk gemaakt is omwille van de stijl. Mooi dat ze dat eerlijk toegeven, maar nog mooier dat ‘Chief Sportief’ ook daadwerkelijk sportief te rijden valt. Ja, je zit nog steeds met een beperkte leunhoek door de schrapende voetsteunen, maar stuur je bochten wat nauwkeuriger in en de uitdaging om een bocht perfect te nemen wordt eens zo groot. Dé grote voordelen van de Sport Chief zijn de merkbaar betere remmen en vering. Zeker achteraan is je onderrug je ontzettend dankbaar. Door de grotere veerweg krijg je niet alleen meer comfort, maar ook een beter rijdende motor. Maar dan rest natuurlijk de grote vraag: welke koper van een Sport Chief gaat er ooit het sportieve potentieel uithalen?

Foto’s: Indian Motorcycle

Plus

Coole look, goede upgrades, kan écht sportief

Min

(Meer)prijs, gewicht, blijft een voetsteunschraper

Technische gegevens

MOTOR

Type: luchtgekoelde V-twin

Cilinderinhoud: 1.890cc

Boring x slag: 103,2 x 113 mm

Compressieverh.: 11,0:1

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: zesbak

Eindoverbrenging: riem

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 79 pk @ n.n.b. tpm

Maximaal koppel: 162 Nm @ 3.200 tpm

ELEKTRONICA

Motor: rijmodi

Rijwielgedeelte: cruisecontrol

RIJWIELGEDEELTE

Frame: stalen buizenframe

Vering voor: KYB UPSD telescopische voorvork

Stelmogelijkheden: geen

Vering achter: dubbele Fox Piggyback schokdempers

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Veerweg v/a: 130/100 mm

Rem voor: dubbele Brembo semizwevende 320mm-schijven met vierzuigerklauwen

Rem achter: enkele 300mm semizwevende schijf met tweezuigerklauw

Banden v/a: Pirelli Night Dragon; 130/60-B19, 180/65-B16

AFMETINGEN

Gewicht: 311 kg

Tankinhoud: 15,1 l

Wielbasis: 1.640 mm

Zithoogte: 686 mm

Balhoofdhoek: 28°

Naloop: 111 mm

PRIJS

€ 22.190

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.