Eerste test MV Agusta Superveloce 800: Vorm met functionaliteit
Functionaliteit en schoonheid gaan niet altijd hand in hand. Maar als er een symbiose is tussen een fraai ontwerp en bruikbaarheid, dan is het pad naar succes meestal geëffend. Zou die stelling ook kloppen voor de nieuwe MV Agusta Super Veloce?
Knap
Ook al valt er niet te redetwisten over geuren en smaken, gaan we hier gewoon om tijd te besparen niet moeilijk doen over het feit dat de Superveloce 800 een knap design heeft. Dat is niet alleen de mening van de redactie, maar ook van iedereen aan wie we de motor toonden. De mix tussen een hedendaags ontwerp en tijdloos klassieke elementen is gewoon top. Punt. Zeggen dat ze dit enkel in Italië hadden kunnen klaarspelen, zou designers overal ter wereld voor het hoofd kunnen stoten, maar anderzijds komt dit toch maar weer uit De Laars.
Neo én retro
De neo-retro snoet, de lederen band over de tank, het klassieke ronde achterlicht met moderne lijnen: het oogt niet alleen mooi, het pas ook perfect samen. De Superveloce is tegelijk neo en retro. Dit zou je nog het best als een stijl kunnen bestempelen die men in de jaren zeventig had gebruikt om te tonen hoe het er in de 21ste eeuw zou aan toegaan. Kijk maar eens naar de ruimtescooter van de Jetsons in 1971 en zie hoe daar al naar het achterlicht van de Superveloce in 2020 verwezen werd. Mooi design is tijdloos.
Functionaliteit
Anderzijds mag je niet uit het oog verliezen dat het onder het oogstrelende design ook functionaliteit verborgen zit. De Superveloce is immers binnenin nagenoeg identiek aan de F3 uit hetzelfde huis. Dat is en blijft een volbloed sportmotor. MV Agusta combineert hier dus op een perfecte manier vorm met design. Er zijn wel wat voorbeelden te noemen waar bij het streven naar de perfecte vorm gewoon werd voorbijgegaan aan functionaliteit. Hoge hakken of een Corvette C3; om er maar enkele te noemen.
Compact
Als je dan toch gedaan hebt met staren naar het ontwerp en je neemt plaats op de motor, voel je dat hij bijzonder compact is. Het stuur staat dichter bij dan je zou verwachten. Ook al is het design retro, de zithouding is niet ver naar voor gericht. Het stuur staat relatief dicht. Echter, ondanks het feit dat dit een 800 cc is, voelt de Superveloce aan als een compacte 600. Toch staan alle gewrichten in een aanvaardbare hoek.
Op de weg en het circuit
De compacte bouw gekoppeld aan de gekende geometrie, zorgt ervoor dat de Superveloce 800 een echte stuurfiets is. On-waar-schijn-lijk hoe licht dit ding stuurt. Na een dagje pret op de openbare weg, doken we er het circuit van Assen mee op en in zijn standaardafstelling draait de MV vlot mee met de circuitmotoren. Vorm én functionaliteit weet je nog?
Supersport of hypersport?
Bovenop dat lichte stuurgedrag komt ook nog het karakter van de driecilinder. Terwijl die op andere modellen – zoals de Tourismo Veloce – een ruw kantje heeft, klinkt hij in deze Superveloce gewoon rauw. Het blok produceert iets wat het midden houdt tussen grommen en huilen. De gasrespons is direct en tot iets voorbij de 5.000 opm is het blok vrij soepel maar braaf. Daarna begint de rush naar de top end.
De piek van maar liefst 148 pk bevindt zich pas bij 13.000 opm. Omdat deze motor de bouw heeft van een 600, maar het vermogen eerder aanleunt bij een 1000 cc, moet je er nu en dan op letten dat je niet te vroeg opschakelt. Je mag ‘m inderdaad laten huilen als een supersport. Maar je krijgt er het vermogen bij waar nog niet zo lang geleden heel wat 1000 cc’s niet verlegen om waren. De quickshifter vervult zijn rol in dit geheel uitstekend.
Eerbetoon
Dat alles maakt het rijden met de Superveloce zo opwindend. Je wordt al blij van er naar te kijken en als je dan ook nog eens op zoek gaat naar sportief potentieel, vind je nog meer dan je verwacht. Dit is een eerbetoon aan MV’s geschiedenis en tegelijk een tastbaar bewijs van het hedendaags potentieel. Dat is mooi. In elke zin van het woord.
Meer weten over de MV Agusta Superveloce?
Technische specificaties
Motor
Type: Driecilinder in lijn, DOHC, 4 kleppen per cilinder
Cilinderinhoud: 798 cc
Maximaal vermogen: 148 pk bij 13.00opm.
Maximaal koppel: 88 Nm bij 10.650 opm.
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame met gegoten alu subframe
Voorvork: 43mm Marzocchi upsd, volledig instelbaar
Achterschokbreker: ZF schokdemper, volledig instelbaar, enkelzijdige swingarm
Remmen voor: 2x 320mm zwevende schijven, radiale Brembo monobloc 4-zuigers
Remmen achter: 220 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch
Afmetingen
Wielbasis: 1380 mm
Zithoogte: 830 mm
Droog gewicht: 173 kg
Tankinhoud: 16,5 liter
Prijzen en garantie
Garantie: 2 jaar
België: 20.000 euro
Nederland: 23.389 euro