Eerste test: Royal Enfield Classic 350

Als berijder van veel verschillende soorten motoren heb je altijd een vooroordeel over hoe de volgende machine gaat rijden. Daar kun je niets aan veranderen. Het is er gewoon. Van de Royal Enfield Classic 350 dacht ik op voorhand dat die nogal saai ging zijn. Alweer een klassiek vormgegeven motorfiets, een wat karakterloze 350cc-ééncilinder met slechts 20 pk, weinig spannende dingen eigenlijk. Maar ik kon er niet verder naast zitten.

Zo klassiek als mogelijk

Om te beginnen kun je voor de Classic 350 kiezen uit maar liefst zeven verschillende kleurdesigns. Begin met een chromen of zwarte basis en combineer dat met een klassieke of eerder moderne touch. Voor ieder wat wils. Het eindresultaat is wel steeds een machine die er erg traditioneel uitziet. Alles is afgerond en ziet er lieflijk uit. Met die lange, brede spatborden, de typische spaakvelgen en uitlaat, om nog maar te zwijgen over de koplamp met zijn petje. Het is allemaal zo klassiek als mogelijk vormgegeven. Dus geen moderne café racer waar er tientallen van bestaan, maar eerder een vooroorlogse styling.

Petje voor de zon.

Hard metaal

Ga je de Classic 350 wat van dichterbij bekijken, dan valt op hoe mooi en stevig alles is afgewerkt. Er is nauwelijks gebruikgemaakt van slap plastic, maar wel van hard metaal. Geen richtingaanwijzers of nummerplaten die los zitten en geen plastic kappen die je een centimeter in kunt duwen. Nee, dit is een sterke jongen. Dat voel je ook aan het zadel, dat stevig gepolsterd is en erg uitnodigend. De zitpositie is heel aangenaam, met een mooie rechte rug en benen die een makkelijk haalbare hoek maken. Dat ziet er niet meteen dynamisch uit, maar comfortabel is het in ieder geval wel.

Ziet er comfortabel uit. Is het ook.

20 paarden

Het chassis en motorblok komen rechtstreeks van de vorig jaar voorgestelde Meteor 350, zonder verdere aanpassingen. In de nabije toekomst komen er nog twee modellen op dit platform, wist Royal Enfield ons te vertellen. Er is een totaal gebrek aan elektronica of rijhulpmiddelen, maar dat heb je ook allerminst nodig op de 20 pk sterke Classic. De ééncilinder moet een rijklaargewicht van 195 kg voortstuwen (+ rijder) en doet dat met verve. Verwacht geen sensationele trekkracht, maar wel een soepele, evenredige en vooral trillingvrije motorloop. Ook de samenwerking met de vijfversnellingsbak verloopt zacht en duidelijk. Zoals het hoort.

Thump sound

Over samenwerkingen gesproken: die met de uitlaat is nog beter. De Engelsen omschrijven het zo mooi als ‘thump sound’. Een zacht gepruttel en gekledder waar je het helemaal warm van krijgt. Geen agressief klinkende bassen of schelle zoefgeluiden, maar een aangename sound waar ook omstanders blij van worden. Want rijden we door een mooi dorpje in Les-Baux-de-Provence, dan lachen de Fransen ons vriendelijk toe. Kinderen zwaaien, vrienden draaien synchroon hun hoofd als we aan komen rijden, we worden graag gezien met de Classic 350.

Rijplezier primeert

Die sympathie van omstaanders voor de Royal Enfield reflecteren we zelf ook voor de mechaniek van de Classic 350. Dat is een moeilijke zin om duidelijk te maken dat rustig rijden het best werkt op deze machine. Met 20 pk heb je niet veel kracht over, maar wel voldoende voor een gezapig tempo. Neem de natuur in je op, kijk al eens wat meer rond en geniet. De Classic vraagt niet om gepusht te worden, maar beweegt zich liever luilekker voort. Als je dan toch een keer voor een slingerweg staat en je kunt jezelf niet bedwingen, dan stuurt de Classic neutraal en gewillig mee, af en toe een voetsteun schrapend over het asfalt. De remmen van ByBre (By Brembo) bijten voldoende hard op de enkele schijf voor- en achteraan. Je zult er niet mee met je gezicht op het stuur slaan, maar er ook geen ravijn mee induiken.

Hoe simpel wil je het hebben? Schakelen doe je met je oren.

Typisch Enfield-karakter

Laat je helemaal het kind in je los, dan wring je het monocilindertje uit tot tegen de rode zone – die je auditief moet vinden omdat er geen toerenteller is – en vind je nog verrassend veel (sportief) rijplezier. Je zou het de Classic 350 niet geven, als je ‘m zo ziet staan. Toch weten ze bij Royal Enfield op de een of andere manier rijplezier, licht sportief of niet, te laten primeren. We merkten het eerder al bij andere machines van het merk, die ook dat typische Enfield-karakter hebben. Hoe ze het daar doen, is ons een raadsel, want de machines steken relatief simpel in elkaar en gebruiken geen hoogtechnologische materialen. Je hebt zelfs een stereovering achteraan. Toch weet ook de Classic 350 ons te bekoren. Is het de lange geschiedenis van het merk? De sympathieke styling? De simpliciteit van opstappen en wegwezen met een minimum aan pk’s? De erg aanvaardbare prijzen? Waarschijnlijk een combinatie van al die elementen. Maar dat het werkt, mag duidelijk zijn.

Té klassiek design?

Het enige echte punt van kritiek is of dit wel een machine is die naar de toekomst kijkt. Daar bedoelen we geen elektrische aandrijving mee of de klassieke styling, maar wel het koperspubliek. Dat wat oudere mensen hier helemaal gek van worden, begrijpen we volledig. Het design komt vanuit hun jeugdjaren en dat wekt alleen maar nostalgie op. Maar zal de Classic 350 ook jonge kopers weten trekken? Die gaan, als ze al in het klassieke design geïnteresseerd zijn, wellicht toch eerder kiezen voor een café racer, waar er heel veel variatie van is op de motormarkt. De oerklassieke Classic 350 is dan misschien toch een brug te ver. In dat opzicht zijn we zeer benieuwd welke twee nieuwe modellen Royal Enfield op dit platform gaat toveren. Een oplossing voor het bovenstaande ‘probleem’ kan zich dan al heel snel aandienen. Aan de charme, kwaliteiten en rij-eigenschappen zal het in ieder geval niet liggen.

Fotografie: Florian Meuret, Rodolphe Herpet

Technische gegevens Royal Enfield Classic 350

MOTOR

Type: lucht-/oliegekoelde ééncilinder

Cilinderinhoud: 349cc

Boring x slag: 72 x 85,8 mm

Kleppen/cilinder: 2

Compressieverhouding: 9,5:1    

Carburatie: elektronische injectie

Koppeling: natte multiplaat

Transmissie: vijfbak

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen: 14,9 kW (20,2 pk) @ 6.100 tpm

Maximaal koppel: 27 Nm @ 4.000 tpm

ELEKTRONICA

Motor: /

Rijwielgedeelte: /

RIJWIELGEDEELTE 

Frame: stalen buizenframe met dubbele wieg

Vering voor: 41mm voorvork

Stelmogelijkheden: niet instelbaar

Vering achter: dubbele schokdempers

Stelmogelijkheden: veervoorspanning

Veerweg v/a: 130/80 mm

Rem voor: 300mm enkele remschijf met tweezuigerklauw

Rem achter: 270mm enkele remschijf met enkelzuigerklauw

Banden v/a: 100/90 R19, 120/80 R18

MATEN & GEWICHTEN  

Wielbasis: 1.390 mm

Balhoofdhoek: n.n.b.

Naloop: n.n.b.

Zithoogte: 805 mm

Rijklaargewicht: 195 kg  

Tankinhoud: 13 liter 

PRIJS & INFO

Prijs België: € 5.399

Prijs Nederland: € 5.999

Importeur: MotoMondo

Internet: www.royalenfield-benelux.be

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.