Eerste test: Royal Enfield Classic 350
Als berijder van veel verschillende soorten motoren heb je altijd een vooroordeel over hoe de volgende machine gaat rijden. Daar kun je niets aan veranderen. Het is er gewoon. Van de Royal Enfield Classic 350 dacht ik op voorhand dat die nogal saai ging zijn. Alweer een klassiek vormgegeven motorfiets, een wat karakterloze 350cc-ééncilinder met slechts 20 pk, weinig spannende dingen eigenlijk. Maar ik kon er niet verder naast zitten.
Zo klassiek als mogelijk
Om te beginnen kun je voor de Classic 350 kiezen uit maar liefst zeven verschillende kleurdesigns. Begin met een chromen of zwarte basis en combineer dat met een klassieke of eerder moderne touch. Voor ieder wat wils. Het eindresultaat is wel steeds een machine die er erg traditioneel uitziet. Alles is afgerond en ziet er lieflijk uit. Met die lange, brede spatborden, de typische spaakvelgen en uitlaat, om nog maar te zwijgen over de koplamp met zijn petje. Het is allemaal zo klassiek als mogelijk vormgegeven. Dus geen moderne café racer waar er tientallen van bestaan, maar eerder een vooroorlogse styling.
Hard metaal
Ga je de Classic 350 wat van dichterbij bekijken, dan valt op hoe mooi en stevig alles is afgewerkt. Er is nauwelijks gebruikgemaakt van slap plastic, maar wel van hard metaal. Geen richtingaanwijzers of nummerplaten die los zitten en geen plastic kappen die je een centimeter in kunt duwen. Nee, dit is een sterke jongen. Dat voel je ook aan het zadel, dat stevig gepolsterd is en erg uitnodigend. De zitpositie is heel aangenaam, met een mooie rechte rug en benen die een makkelijk haalbare hoek maken. Dat ziet er niet meteen dynamisch uit, maar comfortabel is het in ieder geval wel.
20 paarden
Het chassis en motorblok komen rechtstreeks van de vorig jaar voorgestelde Meteor 350, zonder verdere aanpassingen. In de nabije toekomst komen er nog twee modellen op dit platform, wist Royal Enfield ons te vertellen. Er is een totaal gebrek aan elektronica of rijhulpmiddelen, maar dat heb je ook allerminst nodig op de 20 pk sterke Classic. De ééncilinder moet een rijklaargewicht van 195 kg voortstuwen (+ rijder) en doet dat met verve. Verwacht geen sensationele trekkracht, maar wel een soepele, evenredige en vooral trillingvrije motorloop. Ook de samenwerking met de vijfversnellingsbak verloopt zacht en duidelijk. Zoals het hoort.
Thump sound
Over samenwerkingen gesproken: die met de uitlaat is nog beter. De Engelsen omschrijven het zo mooi als ‘thump sound’. Een zacht gepruttel en gekledder waar je het helemaal warm van krijgt. Geen agressief klinkende bassen of schelle zoefgeluiden, maar een aangename sound waar ook omstanders blij van worden. Want rijden we door een mooi dorpje in Les-Baux-de-Provence, dan lachen de Fransen ons vriendelijk toe. Kinderen zwaaien, vrienden draaien synchroon hun hoofd als we aan komen rijden, we worden graag gezien met de Classic 350.
Rijplezier primeert
Die sympathie van omstaanders voor de Royal Enfield reflecteren we zelf ook voor de mechaniek van de Classic 350. Dat is een moeilijke zin om duidelijk te maken dat rustig rijden het best werkt op deze machine. Met 20 pk heb je niet veel kracht over, maar wel voldoende voor een gezapig tempo. Neem de natuur in je op, kijk al eens wat meer rond en geniet. De Classic vraagt niet om gepusht te worden, maar beweegt zich liever luilekker voort. Als je dan toch een keer voor een slingerweg staat en je kunt jezelf niet bedwingen, dan stuurt de Classic neutraal en gewillig mee, af en toe een voetsteun schrapend over het asfalt. De remmen van ByBre (By Brembo) bijten voldoende hard op de enkele schijf voor- en achteraan. Je zult er niet mee met je gezicht op het stuur slaan, maar er ook geen ravijn mee induiken.
Typisch Enfield-karakter
Laat je helemaal het kind in je los, dan wring je het monocilindertje uit tot tegen de rode zone – die je auditief moet vinden omdat er geen toerenteller is – en vind je nog verrassend veel (sportief) rijplezier. Je zou het de Classic 350 niet geven, als je ‘m zo ziet staan. Toch weten ze bij Royal Enfield op de een of andere manier rijplezier, licht sportief of niet, te laten primeren. We merkten het eerder al bij andere machines van het merk, die ook dat typische Enfield-karakter hebben. Hoe ze het daar doen, is ons een raadsel, want de machines steken relatief simpel in elkaar en gebruiken geen hoogtechnologische materialen. Je hebt zelfs een stereovering achteraan. Toch weet ook de Classic 350 ons te bekoren. Is het de lange geschiedenis van het merk? De sympathieke styling? De simpliciteit van opstappen en wegwezen met een minimum aan pk’s? De erg aanvaardbare prijzen? Waarschijnlijk een combinatie van al die elementen. Maar dat het werkt, mag duidelijk zijn.
Té klassiek design?
Het enige echte punt van kritiek is of dit wel een machine is die naar de toekomst kijkt. Daar bedoelen we geen elektrische aandrijving mee of de klassieke styling, maar wel het koperspubliek. Dat wat oudere mensen hier helemaal gek van worden, begrijpen we volledig. Het design komt vanuit hun jeugdjaren en dat wekt alleen maar nostalgie op. Maar zal de Classic 350 ook jonge kopers weten trekken? Die gaan, als ze al in het klassieke design geïnteresseerd zijn, wellicht toch eerder kiezen voor een café racer, waar er heel veel variatie van is op de motormarkt. De oerklassieke Classic 350 is dan misschien toch een brug te ver. In dat opzicht zijn we zeer benieuwd welke twee nieuwe modellen Royal Enfield op dit platform gaat toveren. Een oplossing voor het bovenstaande ‘probleem’ kan zich dan al heel snel aandienen. Aan de charme, kwaliteiten en rij-eigenschappen zal het in ieder geval niet liggen.
Fotografie: Florian Meuret, Rodolphe Herpet
Technische gegevens Royal Enfield Classic 350
MOTOR
Type: lucht-/oliegekoelde ééncilinder
Cilinderinhoud: 349cc
Boring x slag: 72 x 85,8 mm
Kleppen/cilinder: 2
Compressieverhouding: 9,5:1
Carburatie: elektronische injectie
Koppeling: natte multiplaat
Transmissie: vijfbak
Eindoverbrenging: ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen: 14,9 kW (20,2 pk) @ 6.100 tpm
Maximaal koppel: 27 Nm @ 4.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor: /
Rijwielgedeelte: /
RIJWIELGEDEELTE
Frame: stalen buizenframe met dubbele wieg
Vering voor: 41mm voorvork
Stelmogelijkheden: niet instelbaar
Vering achter: dubbele schokdempers
Stelmogelijkheden: veervoorspanning
Veerweg v/a: 130/80 mm
Rem voor: 300mm enkele remschijf met tweezuigerklauw
Rem achter: 270mm enkele remschijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a: 100/90 R19, 120/80 R18
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis: 1.390 mm
Balhoofdhoek: n.n.b.
Naloop: n.n.b.
Zithoogte: 805 mm
Rijklaargewicht: 195 kg
Tankinhoud: 13 liter
PRIJS & INFO
Prijs België: € 5.399
Prijs Nederland: € 5.999
Importeur: MotoMondo
Internet: www.royalenfield-benelux.be