Eerste test Yamaha Tracer 9 GT+

De Yamaha Tracer 9 GT is een echte hardloper. Niet enkel door de sportieve driecilinder in het vooronder, maar ook door z’n sterke verkoopcijfers. Niet minder dan 80.000 GT’s vonden al een koper en dat mogen er van Yamaha best nog wat meer worden. De nieuwe Yamaha Tracer 9 GT+ moet daarbij helpen. Wat die ‘+ ‘dan juist inhoudt? Dat staat hieronder!

Extra veiligheid en comfort op een motor die op zich al een topper was. En blijft.

Veiliger en aangenamer

De Tracer vormt zowel in de 700cc tweecilinder versie als in de uitvoering met de sterke 900 cc driecilinder de ruggengraat voor het sport-toersegment van Yamaha. In 2018 werd de Tracer 9 GT aan het gamma toegevoegd, waarvan de rijkere uitrusting zowel de inzetbaarheid als het aanzien moest vergroten. Nu komt daar dus de nieuwe Tracer 9 GT+ bij. De basis van deze nieuweling is in grote lijnen gelijk aan die van de gewone GT, maar de elektronische uitrusting is van een totaal andere orde. We hebben het dan over radargestuurde technologie die het rijden met een GT+ veiliger, aangenamer en minder vermoeiend moet maken.

Een Gran Turismo dus.

De beuk erin

Om u als lezer een ellenlange opsomming van systemen te besparen, stappen we meteen in het zadel, zetten de standaard handvatverwarming in stand drie en gaan rijden. Geen betere manier om al die technische lekkernijen te ontdekken. Yamaha voorzag een traject van zo’n 215 km over de mooiste wegen van Sardinië. Een parcours bestaande uit snelle bochtige wegen, kleine kronkelwegen en stukken rechtdoor om de radarsystemen goed te kunnen testen. De eerste twee indrukken zijn alvast positief. De koppeling is licht te bedienen, maar het hendel staat voor mij net iets te ver van het stuur. Door de kabelspanning wat bij te regelen boek je winst, maar op een machine van deze klasse had het hendel gewoon instelbaar moeten zijn.

Herkenbare lijnen. Onderhuids is er echter heel wat veranderd op deze +

Typisch geluid

De eerste twintig kilometer rijd ik in de Street-modus waarbij de driecilinder zich bijzonder voorbeeldig gedraagt. Het vermogen is breed uitgesmeerd en doordat de verhoudingen van de zesbak mooi aansluiten ondervind je heel goed de voordelen van deze motorconfiguratie: zowat bij elk toerental valt er wat te beleven en dit gaat steeds gepaard met dat mooie driecilinder geluid.

Jawel hoor. Veiliger.

Feest

We komen stilaan in een zone met lange snelle doorlopers en dat lijkt me het gepaste moment om naar de Sport-modus over te schakelen. En dat voel je meteen. In de Sport-modus reageert de driecilinder nog directer en daagt hij je uit om sportiever te rijden. Daarbij komt de nieuwe quickshifter goed van pas. In tegenstelling tot de vorige versies is het nu wel mogelijk om tijdens het accelereren een versnelling terug te schakelen en tijdens vertragen een versnelling op te schakelen. Dat lijkt misschien onlogisch, maar het blijkt in de praktijk toch erg handig. De werking van de quickshifter is ronduit goed en dat maakt het feest aan boord van deze Tracer GT+ alleen maar groter. Bijkomend voordeel is dat deze nieuwe quickshifter de cruisecontrol niet uitschakelt wanneer je van versnelling verandert.

Snelle slingers. De Tracer 9 GT+ lust ze rauw. Onze Man ook.

Adaptief

Die cruisecontrol maakt deel uit van het ‘+-pakket’ en is voor het eerst adaptief. Schakel je de cruisecontrol in, dan zorgt het systeem ervoor dat afstand tot het voortuig voor je steeds gehandhaafd blijft. Daarvoor gebruikt Yamaha de nieuwe Millimeter Wave Radar, een amper 200 gram wegend systeem dat de afstand tot het voorliggende voertuig tot op een millimeter nauwkeurig kan meten. Die afstand tot je voorligger kan je desgewenst met een knop op de linker stuurhelft viervoudig instellen tussen één seconde en twee seconden, waardoor het systeem relatief gezien snelheidsafhankelijk is. Vertraagt het voertuig voor je, dan doet de Yamaha dat ook. Versnelt het voertuig voor je dan versnelt de Yamaha mee. In beide gevallen voelt deze technische tussenkomst heel natuurlijk aan en al snel wordt duidelijk dat dit systeem zorgt voor comfort en daardoor minder vermoeidheid. Helemaal mooi is dat het systeem je ook bijstaat bij het inhalen van je voorligger. Van zodra je de knipperlichten activeert wordt er automatisch snelheid opgebouwd om het inhalen zo vlot mogelijk te laten verlopen. Dat voelt aanvankelijk een beetje vreemd, maar het werkt prima.

De toegevoegde elektronica valt perfect af te lezen op het 7 inch TFT scherm.

Puur vernuft

Nog mooier wordt het wanneer het systeem in een bocht corrigeert. De meetgegevens van de 6-assige IMU worden dan ingezet om de cruisecontrol aan te sturen en snelheidsaanpassingen te beperken in functie van de hellingshoek. De Yamaha Tracer GT + beschikt over elektronisch geregelde vering van KYB (tweevoudig instelbaar) en de actieve cruisecontrol zal ook die aansturen. Moet het systeem hard vertragen, dan wordt eerst de motorrem geactiveerd, vervolgens worden de remmen geactiveerd en wordt de demping van zowel de voorvork als de achtervering aangepast. Maar wat als je zelf remt? Dan wordt de cruisecontrol immers uitgeschakeld en ben jij dus aan de beurt om de afstand met je voorligger ‘gezond’ te houden. Wel, dat klopt in dit verhaal maar ten dele. De Tracer GT+ is immers als eerste ter wereld uitgerust met het  Yamaha Unified Brake System. Dit in- en uitschakelbare remsysteem gebruikt alle data die het cruisecontrolesysteem ook gebruikt, maar zal pas ingrijpen als het detecteert dat de remkracht van de bestuurder onvoldoende is om een aanrijding te voorkomen. Het systeem zal dan remdruk opbouwen en de afstelling van de vering optimaliseren. Verder zorgt het voor een optimale remkrachtverdeling tussen voor- en achterrem. Alsof dat niet volstaat zal het je ook bijstaan bij het remmen in bochten. Rem je te hard in functie van de hellingshoek, dan grijpt het systeem in en stuurt zowel de remdruk als de demping van de vering bij. Het resultaat van dit alles is best indrukwekkend. We hadden tijdens de testrit haast onbeperkt de mogelijkheid om al deze nieuwe elektronische hulpmiddelen te testen en zowat iedereen was het er over eens dat de werking ervan zodanig goed is, dat het echt voor een toegevoegde waarde zorgt.

Let op de zone waar de adaptive cruise control geplaatst is. Daarin: de Millimeter Wave Radar die amper 200 gram weegt.

Besluit

Zit er voldoende ‘plus’ in deze nieuwe Tracer 9 GT+? Ongetwijfeld! De nieuwe rijhulpsystemen zijn bijzonder complex, maar het gebruik ervan is eenvoudig en de werking erg efficiënt. Bovendien maken ze van de Tracer GT een nog fijnere machine. Het heerlijke blok, het goede rijwielgedeelte, het comfort, de uitrusting en nu ook de elektronica staan op een bijzonder hoog niveau.

Zelden voelde een + zo positief!

Dit alles maakt van de Tracer GT+ een heel aangename, snelle en comfortabele machine waarmee de reisweg vaak fijner zal zijn dan het reisdoel zelf. Met een prijs van 16.999 € is de Tracer GT+ niet goedkoop. Je krijgt daarvoor wel een machine die heerlijk stuurt, standaard voorzien is van twee ruime zijkoffers, dankzij de instelbare ruit voldoende windbescherming biedt en op elektronisch vlak heel veel nuttigs te bieden heeft. Zelden voelde een + zo positief!

Technische gegevens Yamaha Tracer 9 GT+

MOTOR

Type                            watergekoelde driecilinder

Cilinderinhoud             890 cc

Boring x slag                 78 x 62,1 mm

Compressieverh.          11,5:1

Koppeling                    natte meerplaatskoppeling

Transmissie                  zesbak

Eindoverbrenging         ketting

PRESTATIES

Maximaal vermogen     119 pk @ 10.000 tpm

Maximaal koppel          93 Nm @ 7.000 tpm

ELEKTRONICA

Motor                          Traction control  (3 standen + off), 4 rijmodi

Rijwielgedeelte            Radargestuurd remsysteem (UBS), adaptieve cruisecontrol (ACC),  ABS,

RIJWIELGEDEELTE

Frame                          aluminium diamondframe

Vering voor                  KYB elektronisch gestuurde telescoopvork

Stelmogelijkheden        Elektronisch, 2-voudig

Vering achter               KYB elektronisch gestuurde demper met linksysteem

Stelmogelijkheden        Elektronisch, 2-voudig, veervoorspanning

Veerweg v/a                 130/137 mm

Rem voor                     dubbele semi-zwevende  298 mm-schijf met radiale vierzuiger remklauwen

Rem achter                  enkele 267 mm-schijf met enkelzuigerremklauw

Banden v/a                   Bridgestone T32 120/70ZR 17M/C(58W), 180/55 ZR17M/C (73W)

Rijklaar gewicht                        223 kg

Balhoofdhoek                           25°

Inhoud benzinetank                  18,7 liter

wielbasis:                                 1.500 mm

naloop                                     108 mm

PRIJZEN

Prijs België: €  16.999,00

Prijs Nederland: €  18.499,00

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.