Eerste test: Yamaha Tracer 9 + GT
De Tracer 9 en de Tracer 9 GT zijn de veelzijdigste motoren uit Yamaha’s driepitterfamilie. Yamaha greep de komst van de Euro 5-norm aan om de motoren op alle vlakken te vernieuwen. De vraag is of dit volstaat om in de voetsporen te treden van hun populaire voorgangers. Voor een antwoord daarop, gingen we de nieuwe sport tourers testen in Toscane.
CP3
De 2021 Yamaha Tracer 9 en Tracer 9 GT zijn meer dan een evolutie van de motoren die eerst als MT-09 Tracer en later als Tracer 900 bekend waren. Met een nieuw Euro 5-blok, vernieuwd chassis, hoogwaardige elektronica en een gewijzigd uiterlijk liet Yamaha zo goed als niks onaangeroerd op de Tracers. De kern van het geheel is het Euro 5 CP3-blok, dat met een 3 mm langere slag 4 pk meer krijgt en nu 119 pk onder de tank heeft. Het koppel steeg tot 93 Nm. Het piekkoppel wordt ook een pak (1.500 tpm) vroeger bereikt.
In de breedte
Yamaha omringt het (ver)nieuw(d)e blok met alles wat daarbij kan passen. Verbeterd rijwielgedeelte? Check. Hoogwaardige elektronica? Yep. Nieuw design? Kan niet ontkend worden. Zelfs de nieuwe Bridgestone T32 sport touring band siert de 17-inch velgen van de Tracer 9 en Tracer 9 GT.
Laten we eerst naar de standaardmotor kijken om te zien hoe die nieuwe basis er precies uitziet. Het lichtere Deltabox-frame met gewijzigde geometrie zorgt voor scherpere stuureigenschappen, terwijl de langere swingarm meer stabiliteit geeft. Het beste van twee werelden combineren, dat vraagt doorgedreven onderzoek. Het is duidelijk bij deze nieuwe Tracer gebeurd. Naast het frame en het blok zit er ook nog een 6-assige IMU op die voor een brede waaier aan elektronica zorgt.
Anders of beter?
De grote verdienste van de elektronische ophanging op die Tracer 9 GT is niet dat ze op zich beter presteert dan die op de Tracer 9. Ze presteert wel constanter. Je zit altijd met een goede veerwerking. En er is de keuze tussen een sportieve instelling of een afstelling die meer op comfort gericht is; elk van die curves wordt aangepast per gekozen rijmodus. Daarbij komt nog dat de GT een perfect werkende op en neer quickshifter heeft. En dat is dan weer goed voor het comfort én voor sportief rijden. Alleen al op basis van deze twee zaken, hadden we een voorkeur voor de GT. Natuurlijk, die 2.000 euro extra is niet niks, maar het is wel meer dan aanvaardbaar voor de extra’s. Ook bochtenverlichting, de harde en ruime zijkoffers en handvatverwarming horen daar onder andere bij. Al bij al mogen we gerust stellen dat de GT net iets hoogwaardiger aanvoelt.
GT dan maar?
De meerwaarde op de GT is wat ons betreft groter dan het prijsverschil. En dat voel je maar als je van de ene op de andere stapt. Een beetje zoals je in de Media Markt het verschil in tv-toestellen ook daadwerkelijk kunt zien omdat je de schermen met elkaar kunt vergelijken. Eens de tv in je huis staat, is er niemand die zich nog een vergelijking voor de geest haalt. Ook zo op de Tracer 9.
Op basis van de rij-eigenschappen zal niemand de standaard Tracer 9 onvoldoende vinden. Integendeel. Maar de kwaliteit van de quickshifter, het gemak waarmee je constant schakelt en het sparen van je linkerarm, geven zowel een gevoel van comfort als een sportieve meerwaarde.
Ruim bemeten en toch slank
De ernonomie op beide motoren is identiek. Met onze 1m80 zaten we perfect. Wie zich afvraagt waarom pure wegmotoren een dergelijke hoge bouw hebben, mag de zithouding als een van de voornaamste factoren rekenen. Je zit nu eenmaal comfortabel op dit type motor. Wie niet vooraan stond toen de lengtes uitgedeeld werden, zal verheugd zijn te horen dat er ondanks de hoge bouw toch een zadelhoogte van 810 mm mogelijk is. Maar ook als je voor de 825 mm zadelhoogte kiest, is de Tracer geen al te hoge motor. Het zadel is in de zone voor de tank relatief smal, waardoor je makkelijk aan de grond kunt. We reden in totaal een dikke 180 km en stapten met meer energie af dan toen we opstapten. Goed comfort en leuk gereden. Dat geeft een mens een boost.
Foto’s: Alessio Barbanti
Klik op de links om nog meer te weten over de 2021 Yamaha Tracer 9 en Tracer 9 GT, of lees de complete test in MOTOR Magazine #4.
Technische gegevens en prijzen
Motor
Type: vloeistofgekoelde viertakt drie-in-lijn, DOHC
Cilinderinhoud: 890cc
Maximaal vermogen: 119 pk bij 10.000 tpm
Maximaal koppel: 93 Nm bij 7.000 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: aluminium diamanttype
Voorvork: 41mm UPSD, volledig instelbaar (GT: KYB semi-elektronische voorvork, elektronisch instelbaar)
Achterschokbreker: monoshock, volledig instelbaar (GT: elektronisch instelbaar)
Remmen voor: 298mm dubbele schijf met vierzuigerklauw
Remmen achter: 245mm schijf met dubbelzuigerklauw
Afmetingen
Wielbasis: 1.500 mm
Rijklaargewicht: 213 kg (GT: 214 kg)
Zithoogte: 810-825 mm
Tankinhoud: 18 liter
Prijs
België: € 11.799 (GT: € 13.799)