Eerste test: Yamaha XSR125
Een 125cc-motor test je best in de stad of net erbuiten. Op wegen waar je doorgaans niet harder dan 70 à 80 km/u dient te rijden. Boven die snelheid is de rek toch uit een 125cc-blokje en wordt het wat aanpappen. Motormerken staan dus voor een grote uitdaging om hun model te presenteren, want op een mooie bergpas of op lange rechte stukken waar je flink gas kunt geven, heeft een 125cc niets te zoeken. Een hippe stad dan maar, waar er toch voldoende mogelijkheden zijn om ook buiten de (stads)lijntjes te kleuren. En zo werd het Amsterdam.
Zon in ‘t land
Maar dan heb je meteen een volgend probleem, want Nederland durft nogal eens gebukt gaan onder slecht weer. Dat was ook niet anders tijdens de testweek. Regen, zware buien, koude temperaturen, dikke ellende. Op 1 dag na; de dag dat wij mochten rijden. Toen was het namelijk dik 20 graden zonder ook maar een wolkje in de felblauwe lucht. Pothelm op, zonnebril op en gas erop!
Sfeer
Waarom vertel ik dit allemaal en begin ik niet meteen over de XSR125? Wel, het is heel belangrijk om een indruk te krijgen van de sfeer waarin de test zich afspeelde. Net zoals het even belangrijk is of je de retrolooks van de XSR125 mooier vindt dan de moderne looks van de MT-125. In basis zijn het grotendeels dezelfde machines, dus waarom kies je voor het een of het ander? Heel simpel: sfeer. Je bent mee? Mooi zo!
Variabele kleppentiming
De kleinste telg van de XSR-familie bestond al in Aziatische landen, maar dan als XSR155. Nu komt hij dus ook naar Europa, maar dan als voor ons interessantere 125cc. Dat je daarmee mag rijden met een B-rijbewijs, zul je ondertussen al wel weten. De basis van de XSR125 is idem aan de MT-125 en de R125. Dat wil zeggen dat ze het frame en motorblok delen. Het blok is nu voor het eerst Euro 5 en behoudt zijn variabele kleppentiming. Vanaf 7.000 tpm treedt het systeem in werking, maar je voelt er helemaal niets van.
Verschillen
Anders aan de XSR125 ten opzichte van zijn neefjes zijn de vering, remmen en banden. Die zijn allemaal wat minder kwalitatief en minder overbemeten, dus ook goedkoper. Neem dit echter niet te negatief op, want de vering voldoet prima voor een lichte motorfiets, de remmen bijten voldoende en de banden presteren goed. Kan het beter? Jazeker, op de MT-125 en R125 voel je dat die onderdelen superieur zijn.
Dikke fun
Toch kun je, ook als ervaren motard, serieuze fun maken op de XSR125. Je krijgt voor een 125cc best wel een sterk gevoel van koppel, en de wegligging geeft je veel vertrouwen. Door het lichte gewicht (140 kg rijklaar) kun je extreem laat remmen voor een bocht, waarbij de machine uiterst stabiel blijft, en hem uit de bocht laten rollen met zo weinig mogelijk snelheidsverlies. Dat klinkt heel voor de hand liggend, maar in de 125cc-klasse is het een verademing om zo’n volwassen machine onder je billen te hebben. Een motorfiets die geen gekke dingen doet op onverwachte momenten.
Conclusie
Yamaha wil de XSR125 laten concurreren met goedkope Chinese 125’s die het goed doen in België. De prijs werd bewust ‘laag’ gehouden en komt op 4.599 euro. Dat is 600 euro goedkoper dan een MT-125, maar wel nog steeds een stuk duurder dan menig Chineesje. Als je weet dat de meeste 125cc-rijders maar enkele jaren op hun motor rijden alvorens door te groeien naar een A2 of A-rijbewijs, wordt het een simpele rekenoefening om te kijken welke 125cc nog de meeste restwaarde heeft na zijn dienst. Dat antwoord kennen we allemaal. Maar je moet in de eerste plaats die 4.599 euro op tafel kunnen leggen bij de dealer als min 20-jarige, dus misschien is het toch zo geen slecht idee om in het weekend eens de haag te scheren of het gras af te doen. Alle beetjes helpen hé, papa en mama.
Motorkledij
- Jas: REV’IT! Sand 4 H2O
- Handschoenen: REV’IT! Sand 4 H2O
- Laarzen: Daytona M-Star GTX
- Helm: Shoei J.O
- Meer info op www.rad.eu
Technische gegevens
Motor
Type: vloeistofgekoelde viertakt ééncilinder
Cilinderinhoud: 124cc
Maximaal vermogen: 15 pk bij 10.000 tpm
Maximaal koppel: 11,5 Nm bij 8.000 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: diamantvormig frame
Voorvork: 37mm UPSD-vork
Achterschokbreker: swingarm
Remmen voor: enkele 267mm-schijf
Remmen achter: enkele 220mm-schijf
Afmetingen
Wielbasis: 1.330 mm
Rijklaargewicht: 140 kg
Zithoogte: 815 mm
Tankinhoud: 11 liter
Prijs
België: 4.599 euro