Eerste test Zero SR/S: Elektrisch hoogtepunt?

De 2020 Zero SR/S gaat een stap verder dan de vorig jaar gelanceerde F versie. Met toegenomen actieradius en comfort biedt hij duidelijk voordelen ten opzichte van de ook al goed ontvangen SR/F. Is dit het nieuwe hoogtepunt van elektrisch motorrijden? We zochten het uit.

Anders dan de SR/F

Dankzij een andere stuurpositie en een gewijzigde plaats van de voetsteunen is ook de zithouding duidelijk anders dan op de SR/F, de sportieve naked die we vorig jaar al leerden kennen. Ten opzichte van die SR/F kom je met de SR/S op de snelweg 13 procent verder, vooral dankzij de verbeterde aerodynamica. Voorwaarde voor die range-winst is wel dat je jezelf plat op de tank achter het scherm legt. De SR/S levert een indrukwekkend koppel van 190 Nm en 110 pk met een eenvoudige draai aan het hendel. Schakelen is er niet bij. Zero’s nieuwe Z-Force 75-10 motor en ZF14.4 lithium-ionaccu drijven de motorfiets aan.

Alle details over de Zero SR/S zijn terug te vinden in een eerder gepubliceerd artikel te lezen via de link onderaan deze pagina. We hebben het in de volgende lijnen graag over onze rij-ervaringen. We reden met de Zero in Frankrijk en deden er ook een uitgebreide test mee in eigen land. De eerste test was om aan te voelen hoe de SR/S reed, de tweede voegde daar nog een reeks testen over autonomie bij.

Grotere actieradius

Vooreerst is de SR/S niet grondig anders dan de vorig jaar gelanceerde SR/F, maar hij verschilt in details die een belangrijke impact hebben. Vooreerst is er het kuipwerk, waardoor dit een sport tourer is en geen naked. Kuipwerk heeft voordelen op het vlak van comfort, maar ook qua aerodynamica. Met een lagere luchtweerstand, kom je met de SR/S dus een stuk(je) verder dan met de SR/F op de snelweg. Zero kondigt een bereik aan dat 13 procent groter is. Wel, wij deden een rit van 127 km op de snelweg, met nog een paar km naar de op- en afrit erbij. Bij aankomst hadden we nog 13 procent over. Als Zero 150 km op de snelweg belooft, zitten ze hoe dan ook aardig in de buurt. Voor alle duidelijkheid, we deden de rit in de Eco modus en hielden ons voortdurend aan de wettelijke maximumsnelheid. Zoals steeds…

Snel bijtanken kan ook met de motor

Twee versies

Reken er maar op dat je met een niet al te gretige rechterhand vlot boven een afstand van 200 km kunt uitkomen met de SR/S. Zero belooft 320 km en dat is haalbaar als je in de stad rijdt. Niet veel mensen leggen dergelijke afstanden af zonder eens opnieuw op te laden. Hou het dus op een stuk boven de 200 km. Dat is niet alleen aardig, het is ook in de buurt van heel wat gewone wegmotoren. Al krijg je die natuurlijk sneller weer ‘vol’.

Brengt ons bij het immer heikele punt wanneer elektrisch rijden aan bod komt: de laadtijd. Sta ons toe even technisch te worden. Als je opteert voor de premium-versie van de SR/S met maximale laadcapaciteit heb je al na een uur 95 procent van je batterijcapaciteit terug. Die premiumversie is namelijk uitgerust met een geïntegreerd laadsysteem van 6kW ten opzichte van de 3kW op de standaard. Daarbovenop kan je nog een Rapid Charge-optie nemen die nog eens 6kW laadcapaciteit toevoegt. De standaardversie is met 3kW op vier uur tijd opgeladen tot 95% maar kan je dan weer uitbreiden met een Power Tank die 3,6 kWh extra batterijcapaciteit toevoegt waardoor de actieradius stijgt.

Voordelen

Na een week in het zadel van de Zero, zie je toch ook een aantal voordelen die eigen zijn aan elektrisch rijden en aan Zero in het bijzonder.. Plug ‘m ’s avonds in en je vertrekt elke dag met een ‘volle tank’. En het rijden is zo gemakkelijk dat je er heel snel gewend aan geraakt. Vraag maar eens aan iemand die met Honda’s DCT systeem rijdt of ze nog terug willen naar het schakelen: we wedden er op dat het antwoord meer ‘nee’ dan ‘ja’ zal zijn. Dat schakelvrije comfort went. Je eerste kilometers op de Zero SR/S – of eender welke andere Zero – is dat iets waar je je aanvankelijk aan moet aanpassen, maar al snel verknocht aan geraakt. Het geluid mis je hoe dan ook, maar gek genoeg ga je na een tijdje ook wel de stilte op prijs stellen. Vooral aan de stoplichten valt die heerlijke stilte het meeste op.

Knap TFT-dashboard

Waanzinnig snel

En dan is er nog de acceleratie. Die is gewoon waanzinnig. We kijken er naar uit om binnenkort eens een sprintje te trekken tegen een 1000 cc sportmotor, maar puur op gevoel zou je vermoeden dat de SR/S minstens even snel of zelfs sneller naar 100 km per uur sprint. En alles gaat zo gemakkelijk, dat je heel hard moet uitkijken om niet voortdurend sprintjes te trekken of fel te accelereren. De top is trouwens begrensd op 200 km per uur.

Ook handig: de keuze tussen de rijmodi en de tractiecontrole wordt aangestuurd door een Bosch unit. In de voorbije dagen was het bijzonder droog op Belgische wegen en dat wil zeggen dat in plaats van de traditionele regen, het stof nu voor gladheid zorgt. Met een potentieel van 190 Nm onder het zadel, hoeft het geen betoog dat tractiecontrole nu en dan handig kan zijn.

De acceleratie is verbluffend, het stuurgedrag is precies.

Conclusie

Na onze eerste test met de Zero SR/F vorig jaar waren we voorzichtig enthousiast maar ook een tikkeltje sceptisch. De SR/S maakt met zijn toegenomen actieradius en hoger comfort komaf met de meeste van onze problemen. De actieradius – het zwarte beest voor heel wat potentiële kopers – zit zeker op een aanvaardbaar niveau. De prestaties zijn indrukwekkend. De uitrusting is goed. En het uiterlijk is geslaagd. Met een startprijs van 21.900 euro voor het standaardmodel zit de SR/S dicht in de buurt van zijn naakte SR/F broer. Voor wie de voordelen die deze motor biedt op prijs weet te stellen, is dit prijsverschil meer dan verantwoord. De Federale regering in België biedt nog steeds een belastingsvoordeel van ongeveer 3.000 euro bij aankoop van deze motorfiets.

Lees hier alle praktische info over de 2020 Zero SR/S

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: Elektrische motor
Cilinderinhoud: nvt
Maximaal vermogen: 110 pk
Maximaal koppel: 190 Nm
Transmissie: directe transmissie
Eindoverbrenging: riem

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: 43 mm upsd Showa, instelbaar
Achterschokbreker: Showa Monoshock, instelbaar
Remmen voor: Dubbele 282 mm schijven met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 245 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Voorwiel: 17 inch
Achterwiel: 17 inch

Afmetingen
Wielbasis: 1445 mm
Zithoogte: 825 mm
Rijklaar gewicht: 226 kg
Tankinhoud: opgegeven autonomie van max 320 km. Testverbruik max 150 km

Prijs
België: vanaf 21.900 euro
Nederland: vanaf 21.900 euro

Meer weten over de Zero SR/S en andere Zero Motorcycles modellen?

Motornieuwsbrief

Wil je gratis op de hoogte gehouden worden van alle motornieuws? Schrijf je hieronder in op onze nieuwsbrief en ontvang gratis elke week nieuws, tests, de leukste routes en nog veel meer!
Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.
Schrijf je in en ontvang de laatste motorupdates

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.